Voor degene die de Top 1008 hebben gevolgd:

Moderator: Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Voor degene die de Top 1008 hebben gevolgd:

Berichtdoor Tonny » 01 jan 2026 17:47

Ik luister weinig naar groot nieuws radio omdat de muziek mij vaak niet aanspreekt, en ik niet zo geduldig ben om dan wel het nummer af te luisteren :D . Maar de lijst even doorlopen op namen vind ik altijd wel even leuk, en soms word ik verrast. Dit is mijn conclusie :-oo, en over smaak valt niet te twisten, maar wat zijn jullie gedachten over de top 1008?
Hebben jullie gestemd? Ik niet, dus mag dan eigenlijk ook niet zeuren :-$

Nieuwe ontdekkingen (maar heb ze nog niet allemaal geluisterd):
Barry Mcguire met Eve of destruction. Leuk: dit nummer stamt nog uit zijn tijd voordat hij tot geloof kwam maar haalt het blijkbaar toch op een christelijke lijst, en is het oudste nummer van de lijst.

Jesus Army met thank you. Vooral opvallend omdat ik muzikaal een sterke voorkeur heb voor mannen maar deze trekt me enorm.

Opvallend:
De enorme hoeveelheid nummers van Damascus in de lijst. Ik vind dat echt klinken als tienermuziek. Misschien zijn er veel tiener-stemmers, of wordt de muziek breder geluisterd dan ik dacht.

Christian Verwoerd is nog populairder dan ik dacht. Snap het deels want het is wel echt die 'opwekking/ kerkliederensound. Maar ook deels niet, omdat ik het gewoon niet alles vind.

4 covers van 'awesome God', gelukkig incl het origineel (Rich Mullins).

Blij mee:
Steve Green nog steeds een redelijke hoge plek. Hoewel hij meer verdient, volgens mij heeft hij alles wat je van een christelijke zanger zou verwachten: bijbelse teksten, dijk van een stem, traditioneel geluid, enthousiasme spat er vanaf.

David Phelps is ook aardig standvastig met 'end of the beginning'. Zeker terecht, hoewel hij betere nummers heeft.

Artiesten die het eerder wel haalden maar nu niet:
Neal Morse, meestal halen ze wel een plekje, maar helaas.
Ernie Haase, voor 2e keer op rij niet. Ze zijn voor zover ik weet het enige quartet dat de top 1008 heeft gehaald.
Josh Garrels (de laatste keer was 2014)

Artiesten die het nog nooit hebben gehaald maar m.i. met kop en schouders boven de artiesten uitkomen die het wel haalden:
Theocracy
Josh Turner
Sanctus real
Simon Khorolskiy
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: Voor degene die de Top 1008 hebben gevolgd:

Berichtdoor Erik1960 » 01 jan 2026 18:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze lijst niet kende tot nu toe.

Barry McGuire is er eentje uit mijn jonge jeugd. Blijft wel een mooie song.
‘Thank you’ vind ik een heel mooi nummer. Jammer dat de naam van Jesus Army eraan verbonden is.

Andere zangers/nummers ken ik niet of nauwelijks. Ik haak nog even op ‘traditioneel geluid’ als kenmerk van een christelijke zanger(es). Hoe zit het dan met ‘zingt een nieuw lied voor God de Here’?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 jan 2026 19:09

Ik haak nog even op ‘traditioneel geluid’ als kenmerk van een christelijke zanger(es). Hoe zit het dan met ‘zingt een nieuw lied voor God de Here’?

Ik zeg dit over Steve Green. Het nummer waarmee hij in de lijst staat, heet 'God and God alone'. Deze heeft hij zelf geschreven en is dus 'een nieuw lied voor de Heer' :D .

Ik bedoel mijn reactie met name in de zin van: de top 1008 bekeken, is de gemiddelde luisteraar een fan van meer traditionele christelijke muziek. Genres als soul, progressieve rock, metal zie je niet of nauwelijks.
Steve Green past prima in het 'top 1008 rijtje', dus verbaast het mij dat hij blijkbaar maar zo weinig liefhebbers heeft.
Misschien is zijn stijl iets te klassiek.

Barry McGuire is er eentje uit mijn jonge jeugd. Blijft wel een mooie song.

Wat leuk, hij is ver voor mijn tijd (bouwjaar 1985). Wij lezen met oud & nieuw standaard prediker 3, en heb naar aanleiding daarvan vandaag 'turn turn turn' van the byrds aan mijn kinderen laten horen. The byrds hebben 'Eve of Destruction' eerst aangeboden gekregen, maar weigerden.

Jammer dat de naam van Jesus Army eraan verbonden is.

Ik lees inderdaad geen positieve berichten van deze club. Ik had er nooit over gehoord. Wat ik begrijp (via google) is dit nummer van Honor Hunter, een muzikant die aangesloten was bij Jesus Army, maar deze inmiddels ook heeft verlaten toen de misstanden openbaar kwamen.

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Erik1960 » 01 jan 2026 20:46

Tonny schreef:Wat leuk, hij is ver voor mijn tijd (bouwjaar 1985). Wij lezen met oud & nieuw standaard prediker 3, en heb naar aanleiding daarvan vandaag 'turn turn turn' van the byrds aan mijn kinderen laten horen. The byrds hebben 'Eve of Destruction' eerst aangeboden gekregen, maar weigerden.

Ik probeer me voor te stellen hoe dat zal klinken… The Byrds met ‘eve of destruction’ ☺️
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 jan 2026 21:23

https://youtu.be/8XiNQYRcQZI?si=skF_44vNxtV6FuHl

Deze is absoluut niet van The Byrds, maar zoiets zou het moeten klinken denk ik :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jan 2026 21:29

Tonny schreef:Ik luister weinig naar groot nieuws radio omdat de muziek mij vaak niet aanspreekt, en ik niet zo geduldig ben om dan wel het nummer af te luisteren :D . Maar de lijst even doorlopen op namen vind ik altijd wel even leuk, en soms word ik verrast. Dit is mijn conclusie :-oo, en over smaak valt niet te twisten, maar wat zijn jullie gedachten over de top 1008?
Hebben jullie gestemd? Ik niet, dus mag dan eigenlijk ook niet zeuren :-$

Nieuwe ontdekkingen (maar heb ze nog niet allemaal geluisterd):
Barry Mcguire met Eve of destruction. Leuk: dit nummer stamt nog uit zijn tijd voordat hij tot geloof kwam maar haalt het blijkbaar toch op een christelijke lijst, en is het oudste nummer van de lijst.

Jesus Army met thank you. Vooral opvallend omdat ik muzikaal een sterke voorkeur heb voor mannen maar deze trekt me enorm.

Opvallend:
De enorme hoeveelheid nummers van Damascus in de lijst. Ik vind dat echt klinken als tienermuziek. Misschien zijn er veel tiener-stemmers, of wordt de muziek breder geluisterd dan ik dacht.

Christian Verwoerd is nog populairder dan ik dacht. Snap het deels want het is wel echt die 'opwekking/ kerkliederensound. Maar ook deels niet, omdat ik het gewoon niet alles vind.

4 covers van 'awesome God', gelukkig incl het origineel (Rich Mullins).

Blij mee:
Steve Green nog steeds een redelijke hoge plek. Hoewel hij meer verdient, volgens mij heeft hij alles wat je van een christelijke zanger zou verwachten: bijbelse teksten, dijk van een stem, traditioneel geluid, enthousiasme spat er vanaf.

David Phelps is ook aardig standvastig met 'end of the beginning'. Zeker terecht, hoewel hij betere nummers heeft.

Artiesten die het eerder wel haalden maar nu niet:
Neal Morse, meestal halen ze wel een plekje, maar helaas.
Ernie Haase, voor 2e keer op rij niet. Ze zijn voor zover ik weet het enige quartet dat de top 1008 heeft gehaald.
Josh Garrels (de laatste keer was 2014)

Artiesten die het nog nooit hebben gehaald maar m.i. met kop en schouders boven de artiesten uitkomen die het wel haalden:
Theocracy
Josh Turner
Sanctus real
Simon Khorolskiy

Tja, net als met de Top2000 (heb ik wel geluisterden voor gestemd, de top 1008 niet) is de lijst lekker gevarieerd maar heb je ook wel kaders en als je muziek daarbuiten valt haal je het niet, puur omdat te weinig mensen het kennen. Dat een Theocracy of Neal Morse het niet halen is dus niet zo vreemd, het zegt inderdaad niets over de kwaliteit van de muziek maar over hoe populair het genre is. Daarom houden veel mensen van een Verwoerd bijvoorbeeld, het is heel mainstream. En daarom houden jij en ik daar wat minder van. :-)

Wat Damascus betreft, dat wordt wel breder geluisterd dan alleen door tieners hoor, hiphop is sinds de 90's al wat meer op de radio en zo te horen. Er zullen dus weinig 50-plussers naar luisteren maar daaronder wel, ook al wordt het thuis vooral door zoonlief opgezet. Mooie inhoudelijke teksten trouwens, het luistert fijn weg dus ik kan het me ook wel voorstellen.

Verder even snel gescrolld, wat viel me nog meer op? Lauren Daigle met You Say op nummer twee. Ik hoor dat nummer 2 of 3 per jaar in de sauna bij een opgieting die ik de "aanbiddingsopgieting" noem en denk dan altijd even? Lauren Daigle moest eens weten dat er nu 100 mensen zonder kleren naar haar muziek aan het luisteren zijn. :mrgreen:

Joy komt hoog binnen, op dat nummer hebben met name mijn kinderen (en ik een paar keer met ze) op New Wine een hoop gedanst.

In de Hemel is de Heer is flink gestegen, enig idee waarom? Die hebben we op onze bruiloft gezongen maar blijkbaar heeft die ook weer een heropleving.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 01 jan 2026 21:55

In de Hemel is de Heer is flink gestegen, enig idee waarom?

Nee... de boodschap is natuurlijk tijdloos en in een onrustige tijd als deze is daar wellicht weer wat meer behoefte aan?
Zegekroon (Reyer) is ook enorm gestegen zie ik nu (van 972 naar 88).

Wat Damascus betreft, dat wordt wel breder geluisterd dan alleen door tieners hoor, hiphop is sinds de 90's al wat meer op de radio en zo te horen.

Tja, ik vind het nummer 'goed genoeg' wel heel pakkend, de rest was het niet. Hoewel ik het genre wel luister (zoals Josh Garrels met All Creatures) en gisteren vond ik het ook wel weer leuk dat Eminem voorbij kwam (top 2000).
Ik denk dat hiphop in het Nederlands het gewoon niet is voor mij.

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”