Huis Kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Huis Kerken

Berichtdoor Tonny » 24 dec 2025 19:15

Ik vind het slot van Joh 15 altijd bemoedigend. Het komt na het stuk dat Jezus zegt dat de wereld ons zal haten. Maar Jezus geeft ook aan wat Hij geeft: Zijn Geest.
Niet alleen om staande te blijven, maar ook om te blijven getuigen ondanks die weerstand.

Johannes 15:26-27 HSV
[26] Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen. [27] En u zult ook getuigen, want u bent van het begin af bij Mij.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 24 dec 2025 19:49

Tonny schreef:Ik vind het slot van Joh 15 altijd bemoedigend. Het komt na het stuk dat Jezus zegt dat de wereld ons zal haten. Maar Jezus geeft ook aan wat Hij geeft: Zijn Geest.
Niet alleen om staande te blijven, maar ook om te blijven getuigen ondanks die weerstand.

Johannes 15:26-27 HSV
[26] Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die over Mij getuigen. [27] En u zult ook getuigen, want u bent van het begin af bij Mij.

Dank je Tonny, die tekst komt binnen.. prachtig.

Rom. 10 schrijft dit erover, sv, wat met vers 9 nogal misbruikt wordt in mijn ogen om mensen dit te laten zeggen om te checken of iemand wel 'echt gelooft';
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.

11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

Het belijden van de Heere Jezus (de Heere is Geest) kan dan ook alleen wanneer het geloof gefundeerd is in Hem, in het hart, en Hij weder-geboren is in die mens, anders kan het zalig worden geen ont-wikkeling krijgen.

Zelf had ik een tekst in gedachten van ergens in Joh.16 wist ik, en die sluit mooi bij jouw tekst aan.

25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van den Vader zal verkondigen.

26 In dien dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal;

27 Want de Vader Zelf heeft u lief, dewijl gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

28 Ik ben van den Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; wederom verlaat Ik de wereld, en ga heen tot den Vader.

En die werkzaamheid van een Drie-eenheid komt hier wel sterk naar voren, hoe anders, zou je kunnen denken, kan dit tot stand komen, dat opstandingslichaam in de mens. Het wekken, transfigureren, en uiteindelijke de opstanding uit de dood, door de werking van de Geest.

De dood is deze wereld, waarin het doel wordt gezocht, maar enkel te vinden is in het hart..

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 24 dec 2025 20:58

En dan hebben we het op kerstavond ineens over pinksteren :D .

Doet me denken aan een dominee die 'heel tegendraads' (zoals hij zelf zei) met kerst ging prediken over Zijn kruisiging. Omdat hij vond dat we met kerst te weinig stil staan bij wat Hij eigenlijk kwam doen.

Naar aanleiding van lukas 2:13 (menigte van de hemelse legermacht) werd ik getriggerd door de geestelijke wapenrusting (efeze 6) en werd dat mijn adventsinvulling. Misschien ook geen typische advents-kost maar het blijkt dat alles met elkaar te maken heeft, want Jezus kwam om te overwinnen en ons in Zijn rijk te brengen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”