Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 dec 2025 15:52

Daar zijn we weer. Gelukkig (?) is er in de tussentijd hier genoeg gepraat over en weer dus hoef ik niet bang te zijn dat iemand zich gaat vervelen.
Ik ga weer doortypen daar waar ik gebleven ben in de beantwoording naar Naamloos. Ik heb de helft nog maar opgeschreven van wat ik wilde antwoorden dus nog genoeg te doen.

Er is iets wat ik niet snap in jouw redenatie Naamloos. Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat kinderen in zonde worden geboren? Dat ze ook zondig zijn? Je gelooft niet in erfzonde omdat dat op anderhalve regel in de Bijbel gebaseerd zou zijn. Je gelooft ook niet in de bestaansgeschiedenis van Adam en Eva. Zowiezo niet van veel verhalen in de Bijbel omdat de wetenschap volgens jou betere papieren heeft.
Ik heb die uitdrukkingen van je gelezen en ze zijn me bij gebleven. Als ik iets zeg wat niet waar is dan hoor ik het wel.

Wat zonde betreft en het erven daarvan.... :-s .... Genesis 2 vers 16,17 (hsv): En de Heere God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven.
Al geloof je niet in een zondeval en denk je dat Adam en Eva als archetype functioneren in het een of andere verhaal; dan nog zul je moeten erkennen dat ieder mens aan de dood onderhevig is. Een feit waar je niet onderuit kan. En elk mens erft het want het zit in ons dna.
Kijk om je heen en je ziet dat de wereld vol ziekte, dood en verderf is. Ons leven is eindig. Wat er gebeurt nadat wij onze laatste adem uitblazen (waar we dan terecht komen) dat weet geen sterveling. Al geeft de Bijbel en zeker het Nieuwe Testament wel beelden aan wat ons te wachten staat. Niemand weet hoe dat zal zijn. We zijn beperkt (imperfect zo je wilt) in ons voorstellingsvermogen daarvan. Wij staan aan deze kant van het graf zogezegd.
Een gevolg van de zondeval is de dood. Dat hebben we allemaal in ons dna. En behalve dat heb je ook nog de geestelijke val van de mens. Wij zijn goed geschapen. Genesis 1 vers 31 (hsv) En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.
Daarin was nog geen sprake van wat Jezus ons zegt in Markus 7 vers 20, 21,22,23 (hsv):
En Hij zei: Wat de mens uitkomt, dat verontreinigt de mens. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen, alle overspel, ontucht, moord, diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid. Al deze deze dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens.

Waarom vind je het zo moeilijk om te geloven dat de mens zondig is? Dat alle mensen, dus ook de baby's, in zonde ontvangen en geboren zijn. Zoals het doopformulier zegt.

[quote="naamloos"
2. De doop is een symbolisch getuigenis waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen.
In feite voegt de doop niets toe, het laat alleen maar op een symbolische manier zien wat er al is, wat je al gelooft.
[/quote]
De doop is m.i. niet alléén een getuigenis dat iemand bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen. De doop is ook een sacrament (zoals ik al schreef) waarin Gods genade tegenwoordig is. Bij jouw visie op de doop mis ik dat. De aanwezigheid van God.
Ikzelf neig er ook wel toe om de doop symbolisch te noemen maar dat is in zoverre misplaatst denk ik omdat dat verder niets uitwerkt. Net zoals Koning Willem Alexander wel onze Koning is maar niets te zeggen heeft over het regeren zelf. Hij beslist en bepaalt niet.
Jijzelf verdedigt de 'volwassendoop' met hand en tand. Je werkt er hard voor. Dan is symbolisch gezien op jou ook niet van toepassing.
@Elbert schreef ergens dat de doop een handeling is die je ondergaat. Hij vindt het passieve gedeelte belangrijk. Ik ben het daarin met hem eens omdat ik geloof dat God de grootste werker is. Hij heeft ons niet nodig. In de doop wordt de Naam van God over je uitgesproken. (dat doe je niet zelf). Ik doop u in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest. Dat moet op de een of andere manier toch zijn werking hebben.
Ik zal niet beweren dat ik dat zelf altijd zo klaar zie. Maar ik mag geloven in God die alles overziet.

Naamloos schreef: Sorry hoor, maar ik krijg altijd jeuk van die over-de-top nederigheid. We stellen niks voor, we brabbelen maar wat.(alleen moet een ander dat niet tegen hen zeggen want dan zijn de rapen gaar) Als God het belangrijk genoeg vindt, het prijst, er waarde aan hecht, Jezus hen daarom liefhad (hij beminde de rijke jongeling) houdt het 'moderne levengevoel' dan maar gewoon voor wat het is.
Maak er wedstijdje 'nederigheid van, wees gewoon realistisch zoals in het normale leven.
Jezus die de afspiegeling God is deed ook heel normaal en realistisch.
Hij heeft ons niet geleerd jezelf naar beneden te halen, en God doet geen wedstrijd in nederigheid met ons.

Deze reactie van jou is naar Elbert toe maar ik reageer hier ook op.
Dat wedstrijdje nederigheid van je is een leuke woordspeling. En sommigen zullen dit ook wel zo in de praktijk brengen.
Ik houd er ook niet van als mensen dingen roepen die ze niet menen. Of zich voordoen zoals ze zouden moeten zijn maar het ondertussen niet zijn. En in hun hart ook niet menen. Poppenkast dus.
Maar je nederige staat kennen; dus gewoon maar zien wie en wat je bent.. een in zonde geboren en ontvangen mensje :mrgreen: kan wel eens heel gezond zijn voor je geloof. Je wilt jezelf toch ook niet gelijk stellen aan God? Want dat ben je niet (meer).
Je eigen zaligheid bewerken kun je niet. Dat heeft Jezus voor jou gedaan aan het kruis. Alleen. Waarbij hij jou niet nodig had maar wel alles voor je over had. Ik vind het een grote opluchting dat ik me op God mag verlaten en dat Hij me wil geven wat ik nodig heb. Ik hoef het niet zelf te doen. Lege handen telkens weer.. ik schiet tekort, ik kan het niet.. wilt U me helpen.
Ik schiet in zoveel dingen tekort. En geloof me dat is geen wedstrijdje nederigheid maar gewoon de praktijk van het (gelovige) leven.

Dat vind ik nou het mooie van de kinderdoop. Ze mogen erbij horen. Ook zij zijn in zonde ontvangen en geboren maar ze mogen erbij horen. In de doop zegt God (ik citeer het doopformulier voor kleine kinderen): dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten beste keren.

Waarom zou dat niet waar zijn? En wat kan daar op tegen zijn? Ik geloof dat God niet wil dat er iemand verloren gaat. Dat kan ik zelfs met één versje in de Bijbel promoten.

Ik heb een broertje die is overleden door een auto-ongeluk vlak voor zijn 11e verjaardag. Daar wil ik nu niet emotioneel over doen. Zelf was ik nog geen jaar toen het gebeurde. Herinneringen heb ik daar niet aan behalve wat je als gezin aan gevolgen meeneemt in het verdere leven (angst en verdriet etc.). Iets waarom ik niet voor de volwassendoop/geloofsdoop kan zijn is omdat ik daarmee ontken dat de doop van mijn broertje (en die van mijzelf) ongeldig zou zijn. Dat dat over gedaan moet worden.
God sluit kinderen niet uit van het dopen. Doop maakt niet zalig maar God belooft daar wél wat Hij beloofd. Zijn kinderen en erfgenamen. Kinderen moeten leren dat zij apart zijn gezet en dienen te leven naar Gods Wil. In het opgroeien binnen het gezin en de kerk wordt hen dat als het goed is geleerd. Later kun je met belijdenis antwoord geven op dat wat jou bij de doop al beloofd is. Maar het hangt niet af (hoewel ik het zeker wel belangrijk vind) van jouw antwoord.
Jouw antwoord/kiezen en geloof is aan zonde onderhevig. God is sterker.

Naamloos schreef: In het formulier van de kinderdoop lees ik o.a. dat God de dopelingen tot zijn kinderen en errfgenamen aanneemt,
Maar tegelijk leert de gereformeerde leer dat dat pas 'echt' gaat gelden op het moment als ze later (hopelijk!!!) tot geloof komen.
Dat geloof zou dan dan weer de gave van God zelf zijn wat de 1 wel krijgt en de ander niet (uitverkiezing).
Hoe kan het zijn dat God door de doop baby's als zijn kinderen en erfgenamen aanneemt terwijl hij (voor de grondlegging van de wereld) al besloten heeft om een deel van hen het geloof waardoor dat wordt gerealiseerd niet te geven?
Hoe werkt dat dan? Hij neemt hen door de doop aan tot zijn kind en erfgenaam, maar en geeft hen vervolgens niet dat wat nodig is om te leven, en dat is dan weer hun eigen schuld. Dat is net zoiets als een vierkant cirkeltje in de vorm van een driehoek.
Dat lijkt me een onwerkbaar en tegenstrijdig model met veel strijd en verdeeldheid als gevolg.
Er wordt veel waarde aan de gereformeerde dogma’s gehecht maar de consequenties worden niet getrokken.
Het "verduisterde verstand" moet uitkomst bieden, maar zo lust ik er nog wel een paar, dan kun je je alles wijs laten maken.

Wil je aangeven waar de gereformeerde leer zegt dat dat pas echt geld als je tot geloof komt? Ik geloof in een vorm van uitverkiezing. Maar dan niet het beeld wat jij schetst waarvan ik trouwens niet zeg dat het nooit zo gepreekt wordt. De vragen die hier vaak voorbij komen op refoweb geven er wel iets van weer. "Hoe weet ik of ik bekeerd ben? enz enz."
Ik geloof dat God al voor de grondlegging van de wereld een plan heeft gemaakt om ons te redden. Profetieën in de Bijbel geven weer wat er in de toekomst nog gebeuren zal. Dat format ligt er dus al. Tegelijkertijd heeft God de mens een vrije wil gegeven om Hem te dienen. Ik denk dat het één gewoon naast het ánder waar is en daarom werkbaar. Ja het ligt vast en tegelijkertijd kun je ja of nee zeggen.
De mens heeft een keuze. Ja en daar gaan we weer.... maar baby's kunnen niet kiezen [-X , hoewel sommigen veel waarde hechten aan of ze bij het dopen gehuild hebben of niet :wink:
Tja de baby's hebben er inderdaad ook niet voor gekozen om in zonde ontvangen en geboren te worden maar dat zijn ze dus wel! En God beloofd van Zijn kant dat Hij ons als Zijn kind en erfgenaam wil aannemen. Hij wil wél. Ook als we baby zijn.
Dat je daar bij het opgroeien onderuit kunt lopen is een feit. Die keuze heb je dan weer wel.

Naamloos schreef:
Dat God in 'doopwater' aanwezig zou zijn is puur bijgeloof. Wel kun je zeggen dat God 'aanwezig' is mbt de betekenis van de doop.
Volgens de Bijbel communiceert God met mensen door Woord en Geest. (niet door een doopritueel)
Naar aanleiding van Hebreeën 1 vers 1 en 2 concludeer ik dat God Zich volledig geopenbaard heeft in Jezus: ".... aan het einde van de tijd, heeft Hij tot ons gesproken door zijn Zoon,..." Ik lees nergens dat hij tot ons spreekt door de doop.

Hoezo spreekt God niet door de doop?? Moet het dan zwart-op-wit in de Bijbel staan dat God zegt. "Bij deze doop Wil ik het alhier gedoopte kind (liefst met naam en toenaam) aannemen tot Mijn kind en erfgenaam? God spreekt door Woord en Geest zeg je. Prima dat zal ik zeker niet ontkennen. Er staat in de Bijbel in Handelingen 2 vers 38 en 39 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen (hoor je het? daar staat KINDEREN) en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Dan spreekt God toch door de doop???

Naamloos schreef: Ik hoef ook helemaal niet herinnert te worden aan wat ik geloof, dat is er gewoon.

Dan is jouw geloof beter dan het mijne. Ik lijd aan vergeetachtigheid en ben bovendien ook vaak twijfelmoedig.
Vast een gevolg van de zondeval... Ja sorry dat laatste is een beetje flauw wat ik nu doe.

Naamloos schreef: In genesis 17 staat mbt het Abrahamitische verbond dat degenen die niet besneden waren het verbond verbroken hadden, zij moesten uit de gemeenschap gestoten worden.
Ook in het Sinaitische verbond staat het besnijdenis-gebod Lev. 12:3. Ook dat verbond wordt verbroken bij ongehoorzaamheid.
In het beeld van de olijfboom stelt Israël de natuurlijke takken voor, en de gelovige heidenen, takken van de wilde olijf, zijn daartussen geënt.
De stam staat voor de verbonden en beloftes. Door ongeloof worden worden natuurlijke takken (Joden) afgerukt. Door geloof (niet door geboorte) worden heidenen tussen de natuurlijke takken geënt; om mede deel te krijgen aan de wortel (Jezus Op. 5:5, 22:16, Jes 11:10) en de vettigheid (olie is een beeld van de H.G.) van de olijfboom. Denk ook aan Joh. 15 Blijf in Mij (niet in Israël), en Ik in u.
Dat er beloften mbt de heidenen in het verbond staan betekent niet dat heidenen zelf in die verbonden delen, het is de vervulling van ''in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.''
Er wordt aan Abraham iets belooft wat over ons heidenen gaat en waar wij indirect voordeel bij hebben.
Galaten 3 zegt het zo: Zo zouden in Christus Jezus alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals is beloofd, DOOR GELOOF de Geest (in het beeld van de olijfboom de vettigheid) ontvangen.
Ja er zijn beloften voor heidenen, maar het verbond zelf is niet met hen gesloten. Dus de voorwaarden en bepalingen van DAT verbond gelden hen niet. Dus geen automatisme, niet door geboorte, geen besnijdenis ... en noem maar op.
De voorwaarde om deel te krijgen aan die belofte is geloof (niet geboorte) waardoor heidenen op de edele olijf geënt worden.
En Israël dat door geboorte en verbondsvoordelen deel was van de edele olijfboom werd afgesneden door ongeloof.
En alle 'takken' van de olijfboom zijn verbonden met de 'wortel en de vettigheid', zij allen worden gedragen door Jezus en hebben hebben de H.G. ontvangen

Hier ben ik het eigenlijk prima mee eens! Behalve dan dat je zegt dat heidenen niet in het verbond delen. Waarom delen heidenen niet in het verbond? Moet ik als gelovige besneden jood geboren worden of wat is het waardoor ik wel mag delen in dat verbond?
Ik snap je niet. Je zegt dat wij indirect voordeel hebben van dat verbond maar dan zijn wij er toch deelgenoot van???

Zo. Hier laat ik het voor vandaag bij. Naamloos je krijgt de hartelijke groeten (!) van Heidehuisje hier en tot schrijfs weer. Dat duurt bij mij altijd een flinke poos :(

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 dec 2025 16:04

Marnix schreef:Marnix schreef: Afgelopen week was er een siminar op de Driestar "Onbekeerd en toch gedoopt: de bevindelijk-gereformeerde worsteling met de kinderdoop". Omdat de focus daar heel sterk op de uitverkiezing ligt zit men juist in de knoop met de oorspronkelijke gereformeerde lijn die juist ontkent dat het "later pas mogelijk echt zou worden".

Ik was er live bij bij dat seminar!! De lezing van Willem J. Ouweneel heb ik in papieren versie mee naar huis gekregen. Als ik zin en tijd over heb... misschien met de Kerstdagen... dan kan ik me daar weer in verdiepen.

Was jij er ook bij?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2025 13:22

Huisje_op_de_hei schreef:Ik was er live bij bij dat seminar!! De lezing van Willem J. Ouweneel heb ik in papieren versie mee naar huis gekregen. Als ik zin en tijd over heb... misschien met de Kerstdagen... dan kan ik me daar weer in verdiepen.

Was jij er ook bij?

Nee ik las er online over, maar ik heb ook niet zoveel moeite met de kinderdoop in combinatie met de gereformeerde leer omdat ik niet in een bevindelijk gereformeerde kerk kom. Volgens mij is de genoemde worsteling vooral gekoppeld aan de bevindelijkheid van de nadere reformatie en de sterken accenten die daarbij worden gelegd op de uitverkiezing. Het is mijn optiek meer bevindelijk dan gereformeerd (sorry, maar ik vind dat daar soms dus een afstand tussen zit)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 dec 2025 16:22

Huisje_op_de_hei schreef:Er is iets wat ik niet snap in jouw redenatie Naamloos. Waarom is het zo moeilijk om te geloven dat kinderen in zonde worden geboren? Dat ze ook zondig zijn?

Het is niet moeilijk voor me te geloven dat alle mensen imperfect zijn, de kleine kinderen in potentie.
Dat hoef ik niet eens te geloven want de feiten wijzen voor zich.
In de mate waarin de imperfecte/zondige natuur uitgeleefd wordt spelen karakter, opvoeding, cultuur en omstandigheden wel mee.
Wat ik niet geloof is dat mensen/baby's schuld hebben aan hun imperfecte natuur, net zoals het niemands schuld is als iemand met een lichamelijke of verstandelijke afwijking wordt geboren.
Van schuld kun je pas spreken bij bewuste slechte woorden en daden die willens en wetens gedaan worden.
Het gereformeerde doopformulier leert dat de mens zowel erfschuld (schuldig staan voor God) als erfsmet (innerlijke verdorven natuur) heeft en daarom genade nodig hebben om de 'welverdiende' verdoemenis te ontgaan.
Dat al wat leeft sterfelijk is lijkt me een open deur, maar ik geloof absoluut niet dat de dood een gevolg van ''de zondeval'' is.
Ik zie o.a. het hele schepping/paradijs/zondeval-verhaal als een mythe wat je ook metaforisch uit kunt leggen.
Calvijn schreef al dat er verschillen waren tussen de natuurkundige werkelijkheid en het letterlijke verhaal uit Genesis, en Augustines geloofde dat de schepping in 1 moment vergelijkt de 6 scheppingsdagen met 6 tijdperken.
https://vromepraatjes.nl/metaforische-u ... ftkritiek/ (het gaat in deze link niet over het paradijs/zondeval/erfzonde-verhaal, het is meer bedoelt om een idee te geven hoe een metaforische uitleg ook op andere onderwerpen toe gepast kan worden)

Wat ik op mijn beurt niet begrijp is waarom iemand de erfzonde (schuld, maar ook smet) wel zou geloven, en vervolgens 'buigt' over de buitensporige doch 'rechtvaardige' straf daarop, en dat alles vanwege 1 ongehoorzame daad door te eten van een verboden vrucht door voorouders van van 6000 jaar geleden wat dan ook nog eens als jouw persoonlijke schuld wordt geboekt door God.
Als iets dergelijk (verzin maar iets) in r.l. zou gebeuren zou geen mens er een goed woord voor over hebben durf ik wel te stellen.

Huisje_op_de_hei schreef:De doop is m.i. niet alléén een getuigenis dat iemand bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen. De doop is ook een sacrament (zoals ik al schreef) waarin Gods genade tegenwoordig is. Bij jouw visie op de doop mis ik dat. De aanwezigheid van God.

Ik zie de doop ook niet als een sacrament maar als een opdracht die Jezus gaf.
In de betekenis van de doop is Jezus geestelijk/symbolisch aanwezig, maar water is en blijft gewoon water en wordt geen ''genadewater'' of zoiets.

Huisje_op_de_hei schreef:Ikzelf neig er ook wel toe om de doop symbolisch te noemen maar dat is in zoverre misplaatst denk ik omdat dat verder niets uitwerkt. Net zoals Koning Willem Alexander wel onze Koning is maar niets te zeggen heeft over het regeren zelf. Hij beslist en bepaalt niet.

Daarom zei ik ook dat je geloof wat uitwerkt, dat draagt vrucht. Wat zou het anders of nog meer moeten uitwerken volgens jou?

Huisje_op_de_hei schreef:@Elbert schreef ergens dat de doop een handeling is die je ondergaat. Hij vindt het passieve gedeelte belangrijk. Ik ben het daarin met hem eens omdat ik geloof dat God de grootste werker is. Hij heeft ons niet nodig. In de doop wordt de Naam van God over je uitgesproken. (dat doe je niet zelf).

Ik heb @Elbert netjes antwoord gegeven en uitgelegd wat ik als het passieve zie. mbt de doop incl. dat je niet jezelf doopt en niet zelf spreekt.
En verder, als God genade wil geven heeft hij toch iemand nodig die hem iets schuldig is zodat en ook werkelijk genade nodig heeft.
Zoiets werkt toch twee kanten op?

Huisje_op_de_hei schreef: Ik doop u in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest. Dat moet op de een of andere manier toch zijn werking hebben.
Ik zal niet beweren dat ik dat zelf altijd zo klaar zie. Maar ik mag geloven in God die alles overziet.

Ik verdenk jou er niet van dat je het zo bedoelt, maar het is geen 'toverformule'.
@Elbert noemt het zichtbare woordverkondiging van Gods beloften, en de handtekening van God. (Hij zegt zelfs dat het God zelf is die handelt.

Even als voorbeeld: Ik heb een lieve integere vader die helaas nogal ver uit mijn buurt woont dus schrijven we elkaar regelmatig.
Hij weet dat ik in de problemen zit (laten we even zeggen dat het om geld en huisvesting gaat, toepasselijk in deze tijd :D ).
Nu schrijft mijn pa dat hij een huis voor me geregeld heeft en mijn saldo heeft aangevuld en besluit met ''liefs van je vader xxx''
Ik zou me een rotje schamen als ik er een punt van zou maken dat hij afsluit met 3 kusjes ipv een handtekening, sterker het zou niet eens in me opkomen. Als ik mijn pa onvoorwaardelijk geloof voegt een handtekening niet eens wat toe.
Nou even omdenken, Gods beloften staan in de Bijbel en niemand wordt daar van uitgesloten. Wat voegt de doop dan toe?

Voor vandaag hou ik het hier even bij, de plicht roept alweer! Voor jou ook de hartelijke groeten, en tot schrijfs! (ik waardeer het als mensen moeite doen anderen te begrijpen :D )

Edit: Ik heb nog even een link toegevoegd waar je misschien wel wat aan hebt mbt de metaforisch uitleg. Augustinus en Calvijn komen daarin ook aan het woord.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 dec 2025 16:45

Huisje_op_de_hei schreef:Deze reactie van jou is naar Elbert toe maar ik reageer hier ook op.
Dat wedstrijdje nederigheid van je is een leuke woordspeling. En sommigen zullen dit ook wel zo in de praktijk brengen.
Ik houd er ook niet van als mensen dingen roepen die ze niet menen. Of zich voordoen zoals ze zouden moeten zijn maar het ondertussen niet zijn. En in hun hart ook niet menen. Poppenkast dus.
Maar je nederige staat kennen; dus gewoon maar zien wie en wat je bent.. een in zonde geboren en ontvangen mensje kan wel eens heel gezond zijn voor je geloof. Je wilt jezelf toch ook niet gelijk stellen aan God? Want dat ben je niet (meer).

Elbert stelt: "En ik weet wel: dat gaat tegen het moderne levensgevoel in dat zegt dat wat een mens zelf doet en zegt waarde heeft Maar uiteindelijk is ons gebrabbel hier volstrekt onbelangrijk als we het vergelijken met wat God tegen ons zegt".
Ik stel me de reactie van een dominee voor die net in zijn preek heeft uitgelegd wat God mensen te zeggen heeft, en dan zeg ik tegen hem: ''wat heb je mooi 'gebrabbeld' vandaag. Het was weer volstrekt onbelangrijk zoals jij het verwoorde'' :shock: (nou ja, eigenlijk moest ik lachen).

Maar goed, zonder gekheid, ik geloof er precies nul komma niks van dat God dergelijke 'nederigheid' van mensen verlangt.
Eigenlijk vind ik het beledigend naar God toe. Hij geeft je gezondheid, verstand, talenten waar we normaal gebruik van maken, en ipv blij te zijn als iets (goed) is gelukt wordt het weggewuifd met de woorden ''ach, het stelt niets voor, ik ben niets waard in alles wat ik doe en zeg.
Alleen iemand die loopt te pochen met een houding van 'kijk mij is even goed zijn' ja, die kan wel een lesje gebruiken.

Huisje_op_de_hei schreef:Je eigen zaligheid bewerken kun je niet. Dat heeft Jezus voor jou gedaan aan het kruis. Alleen. Waarbij hij jou niet nodig had maar wel alles voor je over had. Ik vind het een grote opluchting dat ik me op God mag verlaten en dat Hij me wil geven wat ik nodig heb. Ik hoef het niet zelf te doen. Lege handen telkens weer.. ik schiet tekort, ik kan het niet.. wilt U me helpen.
Ik schiet in zoveel dingen tekort. En geloof me dat is geen wedstrijdje nederigheid maar gewoon de praktijk van het (gelovige) leven.

Hoe zie Romeinen 2 dan: God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie met volharding het goede doet, wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt Hij het eeuwige leven.
En dit: 13 Niet wie de wet slechts aanhoort geldt voor God als rechtvaardig, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk mensen uit volken die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

Filippenzen 2 :12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, (S.v. werkt u zelfs zaligheid) 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het Hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel.

Dat klinkt toch niet alsof onze woorden en daden er niet toe doen en dat we niets kunnen?

Huisje_op_de_hei schreef:Dat vind ik nou het mooie van de kinderdoop. Ze mogen erbij horen. Ook zij zijn in zonde ontvangen en geboren maar ze mogen erbij horen. In de doop zegt God (ik citeer het doopformulier voor kleine kinderen): dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten beste keren.

Waarom zou dat niet waar zijn? En wat kan daar op tegen zijn? Ik geloof dat God niet wil dat er iemand verloren gaat. Dat kan ik zelfs met één versje in de Bijbel promoten.

Ik vind de Bijbel veel mooier dan de (kinder)doop, De Bijbel leert dat God wil dat alle mensen zalig worden, dus ook de niet gedoopte kinderen.
Waarom zou dat niet waar zijn, en wat kan daar op tegen zijn? Zijn woord is toch betrouwbaar?
Dus ook zonder een officieel verbond komt God zijn beloften toch na?
Als hij zweert dat hij de kinderen niet straft voor de zonden van de (voor)ouders hoeft toch niemand bang te zijn dat vroeg gestorven kinderen niet goed terecht komen?

Ez 18: 4 Zie, alle mensenlevens behoren Mij toe. Zowel het leven van de vader als het leven van de zoon, die behoren Mij toe.
20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.

Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb een broertje die is overleden door een auto-ongeluk vlak voor zijn 11e verjaardag. Daar wil ik nu niet emotioneel over doen. Zelf was ik nog geen jaar toen het gebeurde. Herinneringen heb ik daar niet aan behalve wat je als gezin aan gevolgen meeneemt in het verdere leven (angst en verdriet etc.). Iets waarom ik niet voor de volwassendoop/geloofsdoop kan zijn is omdat ik daarmee ontken dat de doop van mijn broertje (en die van mijzelf) ongeldig zou zijn. Dat dat over gedaan moet worden.
God sluit kinderen niet uit van het dopen. Doop maakt niet zalig maar God belooft daar wél wat Hij beloofd. Zijn kinderen en erfgenamen. Kinderen moeten leren dat zij apart zijn gezet en dienen te leven naar Gods Wil. In het opgroeien binnen het gezin en de kerk wordt hen dat als het goed is geleerd. Later kun je met belijdenis antwoord geven op dat wat jou bij de doop al beloofd is. Maar het hangt niet af (hoewel ik het zeker wel belangrijk vind) van jouw antwoord.
Jouw antwoord/kiezen en geloof is aan zonde onderhevig. God is sterker.

Maar @Heidehuisje, Gods beloften zijn toch niet afhankelijk van de kinder of volwassendoop!
De doop, geloofsdoop of kinderdoop maken Gods beloften niet geldig of ongeldig. Ze waren en zijn gewoon waar en geldig voor iedereen.
Het is ook helemaal niet nodig om de doop over te doen, waarom? Wie zegt dat?
Het gebeurt wel regelmatig, maar het heeft niets met iemands behoud te maken.
En, nou ga ik het even opnemen voor kinderen die niet gedoopt zijn: Gods beloften gelden hen toch ook!
Ik geloof niet in een God die een groep apart zet en die een streepje voor geeft om behouden te worden, en de rest heeft pech, die staan op zijn minst op achterstand. De Bijbel leert dat God geen onderscheid maakt Romeinen 2.

Huisje_op_de_hei schreef:Wil je aangeven waar de gereformeerde leer zegt dat dat pas echt geld als je tot geloof komt? Ik geloof in een vorm van uitverkiezing. Maar dan niet het beeld wat jij schetst waarvan ik trouwens niet zeg dat het nooit zo gepreekt wordt. De vragen die hier vaak voorbij komen op refoweb geven er wel iets van weer. "Hoe weet ik of ik bekeerd ben? enz enz."

Ik heb gereformeerde grootouders gehad, ik heb er zeker wel 1 en ander van meegekregen en helaas op de manier zoals ik het verwoord heb.
Ik zal een aantal teksten noemen waarmee het onderbouwd werd:
Matt. Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
Joh. Alles wat mij de vader geeft zal tot mij komen. Niet u hebt mij uitverkoren maar ik heb u uitverkoren.
Rom. Die hij tevoren gekend heeft, heeft hij ook tevoren bestemd. Het hangt niet af van hem die wil of loopt, maar van God die zich ontfermt.
Ef. Hij heeft ons in hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Uit genade bent u zalig geworden door het geloof, niet uit u het is Gods gave.
2 Tes. God heeft u van het begin af verkoren tot zaligheid.
Hand. Zovelen als er bestemd waren tot het eeuwige leven kwamen tot geloof.
1 Petrus Uitverkoren naar de voorkennis van God.

Huisje_op_de_hei schreef:Hoezo spreekt God niet door de doop?? Moet het dan zwart-op-wit in de Bijbel staan dat God zegt. "Bij deze doop Wil ik het alhier gedoopte kind (liefst met naam en toenaam) aannemen tot Mijn kind en erfgenaam? God spreekt door Woord en Geest zeg je. Prima dat zal ik zeker niet ontkennen. Er staat in de Bijbel in Handelingen 2 vers 38 en 39 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen (hoor je het? daar staat KINDEREN) en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Dan spreekt God toch door de doop???

De geloofsdoop is symbolisch het instemmende antwoord op het spreken van God zoals verwoord in het evangelie.
Net zoiets als bij jullie de geloofsbelijdenis. En ja, ik geloof dat als de kinderdoop Bijbels zou zijn het er ook duidelijk zou staan.
Nu is het bij elkaar getheologiseerd met teksten van verschillen schrijvers over verschillende onderwerpen, uit verschillende tijden, en met gegoochel van verschillende verbonden. Zo ga je niet te werk, dat doen we normaal toch ook niet mag ik hopen?

Wat er in Handelingen staat is: ‘Kom tot inkeer en laat u allen dopen in de naam van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 40 En met nog veel meer woorden legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit deze verdorven generatie!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze wijdden zich trouw aan het onderricht dat de apostelen gaven, aan de onderlinge gemeenschap, het breken van het brood en het gebed.

Volgens mij staat hier dat de belofte geldt voor zijn toehoorders, voor hun kinderen, voor allen die ver weg zijn.
Verder staat er dat degenen die zijn woorden aanvaardden zich lieten dopen. Als daar kinderen bij zaten is het prima natuurlijk maar dat waren dan vast geen baby's om voor de hand liggende redenen.

Huisje_op_de_hei schreef:Dan is jouw geloof beter dan het mijne. Ik lijd aan vergeetachtigheid en ben bovendien ook vaak twijfelmoedig.
Vast een gevolg van de zondeval... Ja sorry dat laatste is een beetje flauw wat ik nu doe.

Ik denk eerder dat het een gevolg is van wat je onder geloven verstaat, daar bedoelen we niet automatisch hetzelfde mee want er zijn verschillende soorten geloof.
Geloof als een misschientje, religieus geloof, geloof in de zin van vertrouwen, moreel geloof, geloof in de zin van voor waar aannemen ...
Wat ik met geloven bedoel is een moreel geloof in combinatie met geloofsvertrouwen in iemand.
Ik geloof in de moraal van Jezus, en omdat hij volgens zijn eigen moraal geleefd heeft vertrouw ik hem volledig, geloofsvertrouwen dus.
Wie de moraal van Jezus in het hart heeft hoeft echt niet steeds herinnert te worden dat ie niet moet vloeken, stelen, verkrachten, liegen. moorden, uitbuiten enz. enz. en andersom heb je gewoon een afkeer van van immoreel gedrag.
Naar mijn stellige overtuiging is dat het geloof wat in de Bijbel van ons gevraagd wordt, een levend geloof noemt Jacobus dat.
Dan kun je Romeinen 2 ook goed plaatsen waar het gaat over heidenen die de wet niet hebben, maar door hun goede werken laten zien dat Gods wet in hun hart geschreven is en daarom eeuwig leven ontvangen. Dat betekent niet dat je nooit wat verkeerds doet, niemand is volmaakt.
Maar dat geloof is een ander geloof als een religieus geloof, geloof in theologische dogma's, geloof in de Bijbel, in rituelen en sacramenten.
Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn, en ik zeg ook niet dat het niet naast elkaar kan bestaan, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand regelmatig een aantal dogma's 'vergeet' waar ie in gelooft en die hij/zij voor waar aanneemt.
Zelf heb ik er niet zoveel mee, en zoals ik de Bijbel begrijp gaat het God ook helemaal niet om de juistste dogma's, rituelen e.d.
Die zitten ook meer in je hoofd dan in je hart lijkt mij, en de vrucht ervan is niet zelden ruzie en afscheiding.

Huisje_op_de_hei schreef:Hier ben ik het eigenlijk prima mee eens! Behalve dan dat je zegt dat heidenen niet in het verbond delen. Waarom delen heidenen niet in het verbond? Moet ik als gelovige besneden jood geboren worden of wat is het waardoor ik wel mag delen in dat verbond?
Ik snap je niet. Je zegt dat wij indirect voordeel hebben van dat verbond maar dan zijn wij er toch deelgenoot van???

In de BIjbel kun je precies lezen met wie God verbonden heeft gesloten, wat erin staat, wat de consequenties zijn bij het houden of verbreken van een verbond/testament. Daar valt niet aan te tornen, Galaten 3 weet je nog?
Heidenen worden wel genoemd in het verbond (in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden), een belofte aan Abraham die in vervulling gaat als Jezus de de zendingsopdracht geeft ''Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
Stel, een vader stelt een testament voor zijn kinderen op en maakt daarin een bepaling dat op een bepaald moment buitenstaanders daar voordelen van zullen hebben. Betekent dat dan dat die vader een testament voor die nakomeling zelf heeft opgesteld?

Ik begrijp werkelijk niet waarom iemand zich met alle geweld in een verbond wil wurmen en geen genoegen wil nemen met de evangelie beloftes die God voor hen bestemd heeft.
Daarbij is vrijwel alles niet op ons van toepassing, en bovendien mag je wel een soort van blij zijn dat wij niet zijn onderworpen zijn aan het juk (een woord uit Handelingen 15) van het oude verbond, en dus ook niet aan de vloek bij het niet houden van dat verbond.
Want als je dat verbond wilt, dan gelden niet alleen de lusten maar ook de lasten. Je kunt er niet uitpikken wat je aanstaat.
En als je alleen het verbond met Abraham bedoelt, wat moet je dan met die landsgrenzen, een groot volk, en de besnijdenis?

Huisje_op_de_hei schreef:Zo. Hier laat ik het voor vandaag bij. Naamloos je krijgt de hartelijke groeten (!) van Heidehuisje hier en tot schrijfs weer. Dat duurt bij mij altijd een flinke poos

Dankjewel, van hetzelfde! (doe lekker op je gemak, niks mis mee!)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”