Marnix schreef:In de gereformeerde leer is dat best duidelijk en wordt daarbij gewezen op de erfzonde. Wij en onze kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren. We worden allemaal geboren in een zondige wereld, als imperfecte mensen die verkeerde dingen doen. En dus moet iedereen ook opnieuw geboren worden om in Gods rijk te komen. Dat is waar de doop in de gereformeerde leer, waar het meer in het kader van het verbond staat, op vooruitwijst, wat het symboliseert.
Ook als je in de erfzonde gelooft heeft een baby geen 'oud leven' waar hij afstand van doet, dat was Adam zijn leven.
En ik kan ook nergens vinden dat de gereformeerde leer zegt dat de erfzonde wordt afgewassen door de doop, dat in tegenstelling tot de R.K. doopleer.
Dat iedereen imperfect is beaam ik volledig, baby;s in potentie uiteraard.
Marnix schreef:Even voor de helderheid, er zijn op dit gebied verschillende gereformeerde lijnen en die haal je een beetje door elkaar. Je verwijst eerst naar het doopformulier en vervolgens zeg je dat de gereformeerde leer leert dat dat kind van God en erfgenaam zijn pas echt gaat helden als je later (hopelijk) tot geloof komt maar dat zijn twee verschillende leren, dat kan je niet afdoen als "de gereformeerde leer". Als je het doopformulier erop naleest kom je helemaal niks tegen van dat het later pas echt gaat gelden als een kind hopelijk tot geloof komt. Het staat er niet. Je hoort dit vooral in de bevindelijke hoek, waar en (als gevolg van een nadere reformatie) soms wat met de gereformeerde leer in de knoop zit. Afgelopen week was er een siminar op de Driestar "Onbekeerd en toch gedoopt: de bevindelijk-gereformeerde worsteling met de kinderdoop". Omdat de focus daar heel sterk op de uitverkiezing ligt zit men juist in de knoop met de oorspronkelijke gereformeerde lijn die juist ontkent dat het "later pas mogelijk echt zou worden".
Ik wil best aannemen dat het doopformulier verschillend geïnterpreteerd wordt, maar er staat wat er staat.
Het doopformulier zegt dat God de dopelingen tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.
De Bijbel leert echter dat wie gelooft uit God geboren is, 1 Joh 5.
Rom.8 12 Broeders en zusters, we zijn dus niet langer gebonden aan het aardse, om volgens aardse maatstaven te leven. 13 Als u wel zo leeft, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige praktijken doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus.
Dat zie ik toch echt als 2 verschillende leren. In het 'Bijbels gegronde' doopformulier staat wat anders dan hier.