Huisje_op_de_hei schreef:Ik vind het wel apart dat David 20 jaar staat te evangeliseren en dan het roer om gooit. Twintig jaar is lang. Als ik bijvoorbeeld moest bidden voor iemand om genezing en ik kwam erachter dat het niet werkte zou ik al niet door kunnen gaan. Dat zou voor mij al meteen een stopsignaal zijn waarbij ik me dan zou afvragen waar de fout zat/zit om die op te lossen. Een masker afdoen lijkt me heel gezond, maar het moet toch bijzonder pijnlijk zijn om dat waar je je zo voor ingespannen hebt af te doen met 'zo werkt het niet'?
Hij doet het zelf in het interview dan wel weer af als 'een verkeerd jasje' dat het alleen over de vorm gaat waar hij niet achter staat maar inhoudelijk moet er toch ook wel iets over te zeggen zijn.
Dat mis ik in zijn interview.
Het is natuurlijk een proces geweest, je wordt niet op een dag wakker met de ontdekking dat je al decennia 'een verkeerd en niet passend jasje' hebt.
Ik kan me best voorstellen dat het jaren kan duren voor je afstand kunt nemen van overtuigingen waar je van kind af aan mee bent opgevoed, die zitten als het ware in je dna en dat ben je niet zomaar kwijt.
Je kunt het voor een reformatorische christen misschien wel vergelijken met de doop, of een ander reformatorisch dogma.
Daar wordt heel veel waarde aan gehecht, maar uit de praktijk blijkt ook gewoon dat het niet zo werkt als het geleerd wordt en toch wordt er geen of moeilijk afstand van gedaan.
Waar dat op neerkomt is: waar leg je de accenten, welke teksten gebruik je voor welke dogma's, welke teksten negeer je.
Ik vind het helemaal niet gek als iemand het roer omgooid, zelfs niet als je er qua vorm en inhoud wél helemaal zou achterstaan.
Die mega grote evangeliesatie campagnes gaan niet in de koude kleren zitten, hij is er al een keer door in een burn-out terecht gekomen.
En nu hij voor zichzelf helder heeft dat hij er ook qua vorm en inhoud niet meer achter staat lijkt het me eerder bevrijdend dan pijnlijk.
Hij gelooft trouwens nog wel in 'gebedsgenezing' maar op een realistische manier. Bidden voor zieken naast medische hulp en het verder bij God laten.
Trouwens, gebedsgenezing was voor hem een soort 'bijprodukt' in zijn evangeliesatie campagnes, het eerste doel was altijd mensen bij Jezus brengen.
Huisje_op_de_hei schreef:Verder vind ik het nogal zorgwekkend zoals ik eerder zei dat hij open staat voor andere spirituele richtingen. Niet alles brengt je dichter bij Jezus. Het goede behouden vraagt er toch ook om dat je afstand neemt van datgene wat het niet is.
Ik vind het alleen zorgwekkend als het moreel niet verantwoord is, is daar niets op aan te merken dan boeit het mij niets uit welke richting het komt.
Verder doet hij zover ik weet doet hij aan mediteren, prima toch? Goed voor je lichamelijke en mentale gezondheid.
David zegt dat hij geloof nu meer ziet als een manier van leven, en dat was/is ook mijn conclusie.
Daarom kan David nu natuurlijk ook niet verder evangeliseren op de manier waarop hij dat eerder deed, zijn (theologische) opvatting is verandert.
Als je gelooft in de morele waarden die Jezus leerde (het maakt op zich niet uit van wie je het geleerd hebt) dan zul je er naar leven, en dan leef je uit en door je geloof. Dat is anders dan leven naar de Bijbel en het geloof in de letter, al kan het natuurlijk ook samengaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)