Marnix schreef:Dat snap ik maar gaat dat het probleem dan oplossen? Wat heb je aan grotere partijen als die precies zo verdeeld kunnen stemmen als nu het geval is in twee partijen? Dat gaat de verdeeldheid niet oplossen, je hebt dan alleen een trucje gevonden om de kiesdrempel te omzeilen maar in de praktijk ben je nog steeds twee partijen onder 1 noemer, dat is het enige dat dan verandert? Ik denk dat een coalitie vormen met zo'n partij ook lastig wordt.
Welk probleem het oplost? Het niet vertegenwoordigd zijn in het parlement. Dat lijkt me voor een christelijke politieke partij een groot probleem. En voor de democratie eigenlijk ook als je voldoende stemmen kunt krijgen om tenminste 1 zetel te halen en er door een kiesdrempel van buitengesloten wordt.
Marnix schreef:Verder vind ik het idee van individuele volksvertegenwoordigers nog steeds vreemd. Niemand heeft door te stemmen de nummer 15 van een partij persoonlijk mandaat gegeven. Mensen stemmen vaak op een partij, de meesten op de nummer 1. Als die nummer 15 honderd stemmen heeft gekregen heeft bijna niemand op die persoon zelf gestemd, wel op de partij. Daarom zou als zo iemand vertrekt in mijn opties de zetel ook bij de partij moeten blijven, tenzij iemand op basis van het aantal stemmen is gekozen.
Dan vind je de grondwet op dit punt eigenlijk ook vreemd. Want die gaat uit van individuele volksvertegenwoordigers. Volgens de grondwet is het bestaan van politieke partijen juist vreemd. Eigenlijk zouden er wat de grondwet betreft geen politieke partijen op het stembiljet moeten komen, maar allereerst kandidaten om volksvertegenwoordiger te worden. Dat mensen dat anders ervaren en partijen belangrijker vinden dan volksvertegenwoordigers, dat zal wel, maar zo hebben de opstellers van de grondwet het niet bedoeld. Zij bedoelden een parlement van volksvertegenwoordigers, niet een parlement van partijen.
benefietdiner schreef:"Wie stemt er D66" plaatje
Buitengewoon dom plaatje dat ervan uitgaat dat men weet wat elk individu stemt en dat dat een eendimensionale stem is over maar 1 thema.
1. dat weet je niet en 2. mensen stemmen niet alleen over 1 onderwerp maar over een algemene richting van een partij.
Uit
onderzoek blijkt dat D66 populair is bij vrouwelijke kiezers, hoogopgeleiden en dertigers en veertigers. Bovendien lijkt de belofte van meer woningen (10 steden die volgens Jetten gebouwd gaan worden) te zijn aangeslagen bij die kiezersgroep. Het zijn dan ook vaak dertigers en veertigers die op zoek zijn naar een woning en bovendien zijn vrouwen (net als hoogopgeleiden) progressiever dan mannen, zeker op thema's als abortus en dergelijke.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)