Verkiezingen 2025

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Verkiezingen 2025

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2025 08:33

En, gezien de uitslagen die nog moeten komen vraag ik me af of uiteindelijk de PVV niet nipt groter wordt dan D66. Dat zou jammer zijn, vooral omdat dat ongetwijfeld de formatie die al ingewikkeld is, gaat vertragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 30 okt 2025 09:08

elbert schreef:Nu de uitslagen binnen zijn, kunnen de volgende conclusies getrokken worden:
- D66 is de winnaar, maar het is wel zo dat dit de kleinste grootste partij is uit de recente geschiedenis en misschien wel ooit. Ik ga ervanuit dat Jetten premier wordt. Hij heeft een goede campagne achter de rug met een positieve insteek die aansloeg bij een deel van de kiezers.
- een coalitie D66 + GLPVDA + CDA + VVD is eigenlijk de enige mogelijkheid die in beide kamers de meerderheid heeft.
- rechts deed het wat mij betreft beter dan verwacht (eigenlijk niet slechter dan in 2023), maar de stemmen zijn meer verspreid over de partijen: winst voor JA21 en FvD, verlies voor de PVV en BBB. Er is geen ruk naar links opgetreden en dat is opvallend omdat het kabinet Schoof weinig voor elkaar heeft gekregen en er veel geruzie was.
- ik ga ervan uit dat de formatie moeilijk wordt, want het is heel lastig om partijen als de VVD en GLPVDA op 1 lijn te krijgen. Ook bij een kabinet zullen deze 2 partijen waarschijnlijk snel onenigheid krijgen. Ik denk dan ook dat zo'n kabinet de rit niet uitzit, net als de 3 vorige kabinetten. Dat is des te meer zo omdat de VVD met een grote rechtse oppositie (PVV, JA21, FVD, BBB) te maken heeft en dus een duidelijk rechts profiel moet uitstralen in het kabinet, omdat het anders bij volgende verkiezingen fors gaat verliezen.
- dat de VVD niet veel stemmen verloor, komt waarschijnlijk door strategische stemmers. Een paar weken geleden stond de VVD nog een stuk lager in de peilingen en ik denk dat veel van die strategische stemmers wilden voorkomen dat Jetten of Timmermans premier zou worden.
- Timmermans vertrekt. Dat was ook wel te verwachten. Voor hem was het of premier worden, of vertrekken. Het is het laatste geworden en zeker ook omdat zijn partij zetels heeft verloren.
- einde NSC. Nu na het vertrek van Omtzigt de partij geen zetels heeft behaald, betekent dit het einde van dit politieke project.

Het lijkt er zeer sterk op dat PVV en D66 net zo groot zijn.
Maar dan nog zal Jetten het karretje moeten gaan trekken.
Een combinatie met GLPvdA en andere partijen zie ik best wel gebeuren, ik heb al die tijd de indruk gehad dat de moeite die andere lijsttrekkers met GLPvdA hadden eigenlijk meer op het persoonlijk conto van Timmermans kwam dan op de standpunten.
En nu Timmermans weg is (wat in mijn ogen de grootste winst van deze verkiezingen was) is daarmee een belangrijk obstakel weggenomen.
Wel vond ik het jammer dat de toespraak van Timmermans gisteren een stuk beter was dan vorige keer.
De vorige keer was het bijna cabaret...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2025 09:13

Hans1978 schreef:Het lijkt er zeer sterk op dat PVV en D66 net zo groot zijn.
Maar dan nog zal Jetten het karretje moeten gaan trekken.
Een combinatie met GLPvdA en andere partijen zie ik best wel gebeuren, ik heb al die tijd de indruk gehad dat de moeite die andere lijsttrekkers met GLPvdA hadden eigenlijk meer op het persoonlijk conto van Timmermans kwam dan op de standpunten.
En nu Timmermans weg is (wat in mijn ogen de grootste winst van deze verkiezingen was) is daarmee een belangrijk obstakel weggenomen.
Wel vond ik het jammer dat de toespraak van Timmermans gisteren een stuk beter was dan vorige keer.
De vorige keer was het bijna cabaret...
Timmermans is een PvdA-er en als zodanig nog redelijk gematigd. Achter hem staan echter een hoop GroenLinksers te trappelen en die zijn een stukje radicaler. Dus ik verwacht dat het vertrek van Timmermans het eerder moeilijker gaat maken om een stabiele coalitie te krijgen, dan makkelijker. De vraag is wie het stokje van hem gaat overnemen. Ik denk Klaver, maar het zou ook Piri kunnen worden.
Marnix schreef:En, gezien de uitslagen die nog moeten komen vraag ik me af of uiteindelijk de PVV niet nipt groter wordt dan D66. Dat zou jammer zijn, vooral omdat dat ongetwijfeld de formatie die al ingewikkeld is, gaat vertragen.
Ik denk niet dat het lang zal duren, tenzij Yeşilgöz uit tactische overwegingen dit serieus wil laten onderzoeken. Want de VVD heeft de sleutel in handen voor coalitievorming en Yeşilgöz is wel van de politieke spelletjes. :-k
Maar ik denk dus niet dat een verkenning vanuit de PVV lang gaat duren. Dat maakt op de vele maanden die het sowieso gaat duren, niet veel uit. Schoof blijft nog tot het voorjaar premier.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 30 okt 2025 09:24

elbert schreef:Timmermans is een PvdA-er en als zodanig nog redelijk gematigd. Achter hem staan echter een hoop GroenLinksers te trappelen en die zijn een stukje radicaler. Dus ik verwacht dat het vertrek van Timmermans het eerder moeilijker gaat maken om een stabiele coalitie te krijgen, dan makkelijker. De vraag is wie het stokje van hem gaat overnemen. Ik denk Klaver, maar het zou ook Piri kunnen worden.
Ik denk niet dat het lang zal duren, tenzij Yeşilgöz uit tactische overwegingen dit serieus wil laten onderzoeken. Want de VVD heeft de sleutel in handen voor coalitievorming en Yeşilgöz is wel van de politieke spelletjes. :-k
Maar ik denk dus niet dat het lang gaat duren. Dat maakt op de vele maanden die het sowieso gaat duren, niet veel uit. Schoof blijft nog tot het voorjaar premier.

Met een radicalere koers van GLPvdA zal de partij zich ook meer in de marge gaan drukken.
Maar voor nu (tot de volgende stembusgang) zie ik het als winst dat Timmermans weg is. De man had feitelijk maar 1 agendapunt, zijn eigen ego.

En daarnaast is het in mijn optiek winst dat CDA weer relevant is. Jammer dat CU toch nog 3 zetels heeft gehaald, die hadden beter bij CDA terecht kunnen komen. Versnippering is namelijk alleen in het belang van politieke tegnstanders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2025 10:28

Hans1978 schreef:Met een radicalere koers van GLPvdA zal de partij zich ook meer in de marge gaan drukken.
Maar voor nu (tot de volgende stembusgang) zie ik het als winst dat Timmermans weg is. De man had feitelijk maar 1 agendapunt, zijn eigen ego.

En daarnaast is het in mijn optiek winst dat CDA weer relevant is. Jammer dat CU toch nog 3 zetels heeft gehaald, die hadden beter bij CDA terecht kunnen komen. Versnippering is namelijk alleen in het belang van politieke tegenstanders.

Dat laatste deel ik niet met je, CU en CDA zijn daarvoor veel te verschillend. Maar fijn dat CDA fors gegroeid is ja, die kunnen de rol van NSC van een fatsoenlijke middenpartij weer overnemen.

Wat de koers betreft, dat is nog wel lastig denk ik. Een deel wil misschien nog wel linkser en de kans is met Klaver (de beoogde opvolger vermoed ik) wel aanwezig. Aan de andere kant verliest GL / PVDA denk ik best wel wat kiezers aan D66 die juist met een iets gematigder beleid enorm veel kiezers hebben aangesproken waar GL / PVDA (met name vanuit de GroenLInks-invloed) toch als te elitair wordt gezien en dus de oude PVDA-achterban niet meer aanspreekt. Vanuit de ideologie wil men misschien nog wel wat verder naar links, maar strategisch gezien zou dat denk ik niet zo goed uitpakken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 30 okt 2025 11:12

Marnix schreef:Dat laatste deel ik niet met je, CU en CDA zijn daarvoor veel te verschillend. Maar fijn dat CDA fors gegroeid is ja, die kunnen de rol van NSC van een fatsoenlijke middenpartij weer overnemen.

Wat de koers betreft, dat is nog wel lastig denk ik. Een deel wil misschien nog wel linkser en de kans is met Klaver (de beoogde opvolger vermoed ik) wel aanwezig. Aan de andere kant verliest GL / PVDA denk ik best wel wat kiezers aan D66 die juist met een iets gematigder beleid enorm veel kiezers hebben aangesproken waar GL / PVDA (met name vanuit de GroenLInks-invloed) toch als te elitair wordt gezien en dus de oude PVDA-achterban niet meer aanspreekt. Vanuit de ideologie wil men misschien nog wel wat verder naar links, maar strategisch gezien zou dat denk ik niet zo goed uitpakken.

Ik beaam dat deze beide partijen best verschillen, maar ik geloof dat de CU beter als de linkervleugel van het CDA zou fungeren dan als een losse partij.
Daarnaast denk ik ook dat (in een tijd waarin het om poppetjes gaat) Mirjam Bikker bepaald niet de sterke kandidaat was die bijvoorbeeld Segers wél was.
Als ik zag (zelf heb ik per brief gestemd) op foto's dat er een tafellaken aan partijen was waar je een vakje voor moest inkleuren denk ik dat we in NL een te versnipperde politiek hebben.

Vrede voor Dieren en PvdD maken elkaar alleen maar zwakker, hetzelfde gebeurt met Forum, PVV en Ja21, we hebben drie christelijke partijen die in basis in dezelfde vijver vissen, en ga zo maar door.
Als er maximaal 5 partijen zouden zijn (waar een aantal fusies voor nodig zouden zijn) is het politieke beeld een stuk rustiger, zijn de partijen wat groter, en is een coalitievorming gemakkelijker.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2025 12:40

Hans1978 schreef:Ik beaam dat deze beide partijen best verschillen, maar ik geloof dat de CU beter als de linkervleugel van het CDA zou fungeren dan als een losse partij.
Daarnaast denk ik ook dat (in een tijd waarin het om poppetjes gaat) Mirjam Bikker bepaald niet de sterke kandidaat was die bijvoorbeeld Segers wél was.
Als ik zag (zelf heb ik per brief gestemd) op foto's dat er een tafellaken aan partijen was waar je een vakje voor moest inkleuren denk ik dat we in NL een te versnipperde politiek hebben.

Vrede voor Dieren en PvdD maken elkaar alleen maar zwakker, hetzelfde gebeurt met Forum, PVV en Ja21, we hebben drie christelijke partijen die in basis in dezelfde vijver vissen, en ga zo maar door.
Als er maximaal 5 partijen zouden zijn (waar een aantal fusies voor nodig zouden zijn) is het politieke beeld een stuk rustiger, zijn de partijen wat groter, en is een coalitievorming gemakkelijker.

Voorzetje voor verenigingen:

SP + deel PvdA = Sociaal-Democratische Partij
GroenLinks + deel PvdA + (deel) D66 = Progressieve Groene Partij
(deel) D66 + liberale deel VVD = Liberale Partij
rechterdeel VVD + PVV + FvD + Ja21 = Nationalistische Partij
CDA + CU = Christelijke Democratische Partij
SGP alleen door.

Kiesdrempel van 4 procent (net als in Oostenrijk) en per provincie (net als in België).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 30 okt 2025 15:00

Optimatus schreef:Voorzetje voor verenigingen:

SP + deel PvdA = Sociaal-Democratische Partij
GroenLinks + deel PvdA + (deel) D66 = Progressieve Groene Partij
(deel) D66 + liberale deel VVD = Liberale Partij
rechterdeel VVD + PVV + FvD + Ja21 = Nationalistische Partij
CDA + CU = Christelijke Democratische Partij
SGP alleen door.

Kiesdrempel van 4 procent (net als in Oostenrijk) en per provincie (net als in België).

Dan kun je de SGP net zo goed opheffen, die 4% gaan ze van hun levensdagen niet halen.
Ik denk eigenlijk dat CDA, CU en SGP samen zouden moeten gaan om relevant te blijven (of te worden).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2025 15:29

Hans1978 schreef:Dan kun je de SGP net zo goed opheffen, die 4% gaan ze van hun levensdagen niet halen.
Ik denk eigenlijk dat CDA, CU en SGP samen zouden moeten gaan om relevant te blijven (of te worden).

Ik heb combinaties gemaakt van (delen van) partijen die min of meer bij elkaar zouden kunnen passen. SGP, Denk en 50+ krijg ik nergens bij elkaar verzonnen. BBB zou nog wel bij de nationalisten passen, maar dat is het dan ook wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 okt 2025 17:21

elbert schreef:Er is geen ruk naar links opgetreden en dat is opvallend omdat het kabinet Schoof weinig voor elkaar heeft gekregen en er veel geruzie was.

ik denk dat mensen niet zomaar van rechts naar links gaan, of andersom. Je hebt een bepaald wereldbeeld en mensbeeld en daar hoort een bepaalde politieke richting bij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2025 19:32

Hans1978 schreef:Ik beaam dat deze beide partijen best verschillen, maar ik geloof dat de CU beter als de linkervleugel van het CDA zou fungeren dan als een losse partij.

Ja ik deel je mening wel voor een deel, ik denk dat minder partijen goed zou zijn. Ook niet te weinig partijen, dat kan ook weer beperkend zijn, maar het zijn er inderdaad wel heel veel. En tegelijkertijd zou ik het jammer vinden als het christelijke geluid in de politiek (wat ik bij het CDA vrij weinig hoor) zou verwateren wat onherroepelijk gaat gebeuren als CU en SGP zouden verdwijnen. Verder denk ik dat Bikker inhoudelijk best sterk is, ze mist een beetje het charisma van Segers maar ik vind het wel weer sieren dat ze liever iemand neerzetten die op de inhoud goed is dan iemand die vooral lekker charismatisch overkomt.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”