Verkiezingen 2025

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: Verkiezingen 2025

Berichtdoor Erik1960 » 28 okt 2025 20:31

Wie waagt zich aan een voorspelling? Ik trap af:
D66 24
PVV 23
GL-PvdA 23
CDA 20
VVD 15
CU 3
SGP 2
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 okt 2025 08:58

Erik1960 schreef:Wie waagt zich aan een voorspelling? Ik trap af:
Ik ga geen getallen geven, maar ik denk dat het best mogelijk is dat D66 de grootste partij wordt. Of de 1 na grootste na de PVV.
Dat betekent dat we een centrum-links kabinet krijgen met mogelijk Jetten als premier en dat is ook mijn verwachting.
Dat heeft "het meest rechtse kabinet ooit" dan ook geheel aan zichzelf te wijten. In plaats van samenwerking, hebben de 4 rechtse partijen elkaar de tent uitgevochten en dus moeten ze niet mopperen wanneer dat verlies in zetels betekent.
Dat wil niet zeggen dat ik op een centrumlinks kabinet zit te wachten, maar het is niet anders.
Ik stem in elk geval op een christelijke partij die niet in de coalitie komt, maar wel altijd betrouwbaar is qua stemgedrag in de Tweede Kamer. ;-)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2025 09:11

Erik1960 schreef:Wie waagt zich aan een voorspelling? Ik trap af:
D66 24
PVV 23
GL-PvdA 23
CDA 20
VVD 15
CU 3
SGP 2

PVV 26
GL / PVDA 24
D66 24
CDA 20
VVD 17
CU 3
SGP 3

Maar goed, veel zwevende kiezers, moeilijk in te schatten of meer mensen bijvoorbeeld toch maar naar de PVV switchen omdat ze niet willen dat GL / PVDA of D66 de grootste worden en daarom maar strategisch gaan stemmen en aan de andere kant idem dito, dat mensen denken: Als ik kan bijdragen dat PVV niet de grootste wordt stem ik op de grootste concurrent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 okt 2025 10:58

De hamvraag is inderdaad of er over links of over rechts geregeerd gaat worden. PVV de grootste kan nog, dus dat is dan een grote oppositie partij. De richting van een nieuw kabinet hangt af wat de andere partijen gaan doen qua omvang. Mijn partner en ik hebben vanmorgen in ieder geval al onze stem uitgebracht. In beide gevallen een stem op een vrouw (dus dan is het bij voorbaat al geen SGP :mrgreen: )
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2025 12:29

elbert schreef:Dat betekent dat we een centrum-links kabinet krijgen met mogelijk Jetten als premier en dat is ook mijn verwachting.

Dat zou ik wel heel mooi vinden, want ik denk dat hij dat heel goed kan. Het is niet ‘mijn’ partij, maar alles beter dan rechts en racistisch.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2025 13:49

Ik verwacht dat de ChristenUnie nog een zetel kwijtraakt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 okt 2025 14:38

Lalage schreef:Dat zou ik wel heel mooi vinden, want ik denk dat hij dat heel goed kan. Het is niet ‘mijn’ partij, maar alles beter dan rechts en racistisch.
D66 heeft weer zijn eigen problemen: meer klimaatgedram (en dus hogere energieprijzen), hogere belastingen, eurobonds, meer migratie, minder boeren want meer stikstofbeleid enzovoorts. Het is maar net waar je voor kiest.
Kathleen schreef:De hamvraag is inderdaad of er over links of over rechts geregeerd gaat worden.
Over links. Mijn verwachting is dat er een kabinet komt met tenminste GL/PvdA, D66 en CDA. De meest logische 4e partij (want die zal wel nodig zijn) is dan de VVD, ook al zegt de huidige lijsttrekker van niet. Als de VVD er niet in stapt, dan moet er naar waarschijnlijk minstens 2 kleine linkse partijen gekeken worden uit deze 4 kandidaten: CU, Volt, SP en Volt. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2025 15:47

Optimatus schreef:Ik verwacht dat de ChristenUnie nog een zetel kwijtraakt.

Ik hoop het niet, dat zou dan ten koste gaan van Don Ceder die op basis van de Nationale Politieke Index werd uitgeroepen tot beste kamerlid van 2025. Of van Pieter Grinwis die op nummer 2 staat van die lijst en ook op nummer 2 van de CU.

Maar ik denk en hoop dat de CU hun 3e zetels vasthoudt, de CU heeft vind ik goed inhoudelijk campagne gevoerd en het CDA zakt iets weg dus ik hoop dat wat de peilingen de laatste tijd aangaven, dat de CU toch wel weer 3 zetels haalt, blijkt te kloppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 29 okt 2025 16:34

Ik heb nog steeds de stille hoop dat Bontenbal onze nieuwe premier wordt.
Maar met Jetten kan ik ook prima leven.

alles beter dan Timmermans of Wilders.
Maar over 4,5 uur weten we een heel stuk meer ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2025 16:57

Hans1978 schreef:Ik heb nog steeds de stille hoop dat Bontenbal onze nieuwe premier wordt.

Klopt maar ook nog niet alles. Want als de PVV de grootste wordt is de kans groot dat er geen coalitie met de PVV komt en Wilders geen premier wordt. De vraag is dan of de partijleider van de grootste coalitiepartij dan premier wordt. Als de PVV niet de grootste wordt is de kans wel groter dan de leider van de grootste partij de premier wordt maar er zijn opties denkbaar waarbij dat niet het geval is. Ik ben benieuwd.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 okt 2025 17:30

Wilders wordt niet de nieuwe premier, maakt niet uit hoe groot de PVV wordt (ok, tenzij ze 76 zetels halen maar dat is theoretisch).

De grootste partij van de coalitie levert dan de nieuwe premier, dus de 2e partij (als de PVV het grootst wordt) levert dan hoogstwaarschijnlijk de nieuwe premier tenzij de andere coalitiepartijen gaan zieken en eisen dat die persoon het niet kan mag en zal worden (zoals bij de PVV).
Coalitie gaat sowieso GL/PVDA met D66 en CDA worden. Afhankelijk van het verlies van de VVD en hoe de overige partijen zijn qua formaat gaat de VVD wel in die coalitie zitten. Of dat dan slim is weet ik niet want iets zegt me dat de VVD dan heel veel moet inleveren of dingen moet inleveren die voor de achterban echt de spreekwoordelijke brug te ver zijn (om even in Arnhemse traditie te blijven). Neem bijvoorbeeld afschaffing hypotheek rente. VVD wil dat echt niet, de andere 3 grote partijen wel. Daar kan de VVD dan tegenover zetten dat bijvoorbeeld het eigenwoningforfait dan ook wordt afgeschaft (dat zou wel het eerlijkste zijn).

Nou ja, nog een paar uur en we gaan het zien.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Erik1960 » 29 okt 2025 19:10

Hans1978 schreef:Ik heb nog steeds de stille hoop dat Bontenbal onze nieuwe premier wordt.

Hoewel ik hoop dat de partij van Timmermans in de positie komt de MP te leveren, hoop ik dan niet perse op Timmermans in die rol. Timmermans en Wilders hebben zo’n rare invloed op elkaar, dat ik er niet veel goeds van verwacht wanneer die wekelijks tegenover elkaar in de kamer staan. Je moet een heel brede rug én een dikke huid hebben om in die positie overeind te blijven.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2025 21:01

Daarom, stel bijvoorbeeld dat GL/PvdA de grootste wordt maar je wel centrumpartijen nodig hebt voor de coalitie, zou het gezien de ligging van Timmermans bij andere partijen en ook bij hun kiezers best denkbaar zijn dat men zegt: we willen daar wel aan meedoen maar dan moet de minister president wel verbindend zijn en zich dus meer in het midden van de coalitie bevinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2025 21:08

Immiddels kunnen de meeste als-dan-redeneringen in de prullenbak. GL wordt niet de grootste. VVD vooral verrassend het verlies klein gehouden, PVV toch wel flink afgestraft, ook al lijken ze de 2e partij te zijn. En CU toch op -1, dat doet wel pijn.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”