Marnix schreef:Zelfde geldt voor de adviesrol van een RVS. Je merkt op alle fronten dat populistisch rechts aan de stoelpoten van de democratie aan het zagen is en in bijvoorbeeld Amerika en Hongarije (allemaal fors gedaald op de democratie-index) zie je wat daar de gevolgen van zijn. En aan alles zie je dat de PVV ook alleen van democratie houdt als het in eigen voordeel is en anders vallen ze het net zo hard aan.
Over de RVS zijn best wel wat kritische kanttekeningen te maken. Ik ben trouwens geen voorstander van het afschaffen ervan, maar de punten waar weleens over nagedacht moet worden zijn de volgende:
- de RvS heeft 2 afdelingen: adviseringen en bestuursrechtspraak. In theorie opereren die 2 afdelingen onafhankelijk van elkaar, maar in de praktijk zijn ze 2 handen op 1 buik. Die afdelingen zitten vrijwel letterlijk aan de overkant van de gang bij elkaar. Waarom dit problematisch is? Omdat de RvS zowel adviseur als rechter is. Dus als de RvS een negatief advies geeft over een overheidsregeling/wet, hoe groot is de kans dan dat ze bij de bestuursrechtspraak daarvan afwijken als die regeling of wet aangevochten wordt? 0,0. Want collega A van de afdeling advies spreekt tijdens de lunch natuurlijk met collega B van de afdeling bestuursrechtspraak. Dat is onwenselijk, omdat de RvS op deze manier het democratisch gekozen parlement buitenspel kan zetten. Over de democratische rechtsstaat gesproken: ongekozen leden van de RvS hebben op deze manier teveel macht. Het is beter om deze 2 afdelingen dus echt onafhankelijk van elkaar te maken.
- er zitten ex-politici in de RvS. Nou zou dat geen probleem zijn als die een redelijke afspiegeling zouden vormen van het parlement, maar dat is niet zo. Voor zover bekend zijn van de 18 leden er leden van de volgende partijen:
-D66: 3
-GroenLinks: 2
-PvdA: 1
-CDA: 1
-SGP: 1
-PVV: 0
-VVD: 0
-BBB: 0
-SP: 0
Is dit een afspiegeling van de huidige politieke verhoudingen? Dat lijkt me niet en dat lijkt me voor de democratische afspiegeling niet gezond. Op die manier ondergraaf je ook de geloofwaardigheid van dit instituut.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)