Spijt van trouwen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Spijt van trouwen?

Berichtdoor ajl » 08 okt 2025 09:49

Tonny schreef:Ik herken wel deels wat je zegt. Mijn man is qua uiterlijk ook 'vrij gemiddeld' waar mijn eerdere vriendjes vooral knap en stoer waren. Alleen is mijn man een stuk meer op mij gericht dan mijn eerdere vriendjes. Hij is dienend, liefdevol, verantwoordelijk.

Hij komt regelmatig moeilijk uit zijn woorden. Hij is geen grote prater met wie ik urenlang diepe gesprekken kan voeren. Ik koester de momenten waarin hij wel die woorden heeft. En hoe meer ik ben gaan accepteren dat hij geen lange verhalen heeft, hoe vaker hij toch ineens wat gaat vertellen.

Jij zegt 'ik kijk niet met mijn hart, maar met mijn ogen'. Maar het is je hart die je zegt dat hij niet 'goed genoeg' is. Mogelijk zelfs dat jij beter kan krijgen. Het is vleselijk denken, vanuit je oude mens. Het is een keuze (wilsbesluit) dat je focust op zijn imperfecties in plaats van op zijn goede punten.
Handelen vanuit je geest, je nieuwe wedergeboren mens, laat je niet kijken naar de dingen die niet 'goed genoeg zijn voor jou' maar naar wat je voor hém kunt betekenen.

Bidt of de Heilige Geest je wilt helpen om met andere ogen naar je man te kijken. Je hebt ook God belooft om deze man lief te hebben. En vraag God om kracht/ leiding/ inzicht om de vrouw te zijn die je man nodig heeft. Er is zoveel rust gekomen in mijn huis/ huwelijk toen ik dat ging doen. De liefde zoekt niet naar eigenbelang (1 kor 13).

Sex is de manier bij uitstek waarin een man zijn liefde en toewijding kan tonen, waarin hij met jou kan verbinden. Wij vrouwen zoeken dat toch vaker mentaal, in gesprekken. Toch denk ik dat ook voor vrouwen een goed sex leven enorm veel doet in de verbinding 'tussendoor'.
Ook de sex 'ondergaan' is een keuze die je maakt, je maakt de keuze om er niet echt voor te gaan. Als de sex niet goed is, kan daar hopelijk over gepraat worden (ik heb mijn man in de afgelopen 17 jaar ook zo nu en dan wat aanwijzingen gegeven).

Het is naar dat je nu in deze situatie zit, waarbij je van te voren al je twijfels had. Maar dat verandert niets aan het feit dat hij nu jouw man is. Blijven hangen in wat je anders had gewild, zal je tegenhouden om te groeien in dit huwelijk en alles alleen maar erger maken.

Boven alles bid ik je de kracht van de Heilige Geest toe, laat Hem je inzicht geven. Wandel in de allesopofferende liefde van Jezus.

Wat een mooie reactie. Topicstarter ik raad je aan om deze reactie vaker te lezen. Het schetst namelijk exact waar het om gaat.

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 08 okt 2025 21:24

Hoi

Lees al lang hier niet meer, maar toevallig scrol ik hier eens langs en kom ik dit verhaal/probleem tegen.

Ik schrik er eigenlijk wel van.

Ooit waren er verliefde gevoelens?
Maar je vindt hem niet knap, niet mooi, niet geweldig en niet mannelijk, trouwens het was helemaal niet je type.
Zelfs afkeer van hem kunnen hebben.

Ik kan dat verliefd zijn dan niet begrijpen, wel heel erg dat je al twijfels had. Helaas heb je er niet iets mee gedaan.

Ben zelf een man en refo opgevoed, maar dat heb ik achter me gelaten. Al 18 jaar samen en nu 7 jaar getrouwd.

Heb het vaker vroeger gezien, heel snel trouwen en vaak jong ook. Het wordt dan nooit gezegt waarom, maar dat is wel duidelijk.
Iedereen verlangd naar seks, en dat is heel normaal.
Maar dat mag niet voor het huwelijk, dus dan maar snel trouwen

Seks is trouwens erg belangrijk in een relatie, kijk maar eens hier in de vragenrubriek. IN het huwelijk mag je elkaar niet onthouden, je moet er aan werken, etc Er wordt verteld dat het de lijm is in je relatie.
Maar VOOR het huwelijk is het verschrikkelijk slecht voor je relatie, echt niet doen, je relatie gaat er juist niet goed door.
Dus na 1 jaar trouwen, dan moet je vrijen in je huwelijk. 4 jaar verkering voordat je kan trouwen, nergens aankomen!
Je snapt mijn punt, daar klopt niets van natuurlijk.

Je zegt dat je het nu "ondergaat". Dat lijkt me nu echt heel erg. Dat ik met mijn vrouw zou vrijen en zij "ondergaat" dat dan.
Verschrikkelijk. Dat merk je als man toch ook direct? Of je bent echt een slechte minnaar.
Het kan zoieso zijn dat jullie op gebied van seks niet met elkaar passen.
Volgens de mensen hier bestaat dat niet, maar jawel hoor dat bestaat echt.
Als je heel andere wensen en behoefte hebt die niet overheen komt met je bedpartner dan heb je een probleem.

Ik heb er relaties door uitgemaakt, wil geen zeester in mijn bed hebben.
Is niets mis mee, op ieder potje past een deksel.

Maar goed , jouw probleem.

Je gaat binnen nu en drie jaar scheiden vrees ik.

-te snel getrouwd
-er waren vooraf al twijfels
-je vind hem niet aantrekkelijjk
-je hebt zelfs afkeer als je naar hem kijkt
-je ondergaat de seks
-je houd niet van hem

Ik vrees dat hier geen eer meer aan te behalen is.

Gun je man ook een partner die wel van hem kan houden.
Je gaat hier aan kapot

Neem alle reacties hier mee en ga echt ook met iemand in gesprek, dit gaat je helemaal opvreten.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 09 okt 2025 10:21

Heb het vaker vroeger gezien, heel snel trouwen en vaak jong ook. Het wordt dan nooit gezegt waarom, maar dat is wel duidelijk.
Iedereen verlangd naar seks, en dat is heel normaal.
Maar dat mag niet voor het huwelijk, dus dan maar snel trouwen
Seks is trouwens erg belangrijk in een relatie, kijk maar eens hier in de vragenrubriek. IN het huwelijk mag je elkaar niet onthouden, je moet er aan werken, etc Er wordt verteld dat het de lijm is in je relatie.
Maar VOOR het huwelijk is het verschrikkelijk slecht voor je relatie, echt niet doen, je relatie gaat er juist niet goed door.
Dus na 1 jaar trouwen, dan moet je vrijen in je huwelijk. 4 jaar verkering voordat je kan trouwen, nergens aankomen!
Je snapt mijn punt, daar klopt niets van natuurlijk.

Dat is wel heel generaliserend.

Ik ben vrij vlot (volgens mij 2,5 jaar verkering) getrouwd op mijn 22e. De bijbelse lijn is dat sex in het huwelijk thuis hoort ja, al waren mijn man en ik niet zo standvastig in deze. Hoewel het niet de bijbelse lijn volgt, is het nooit slecht geweest voor onze relatie an sich. Dat is mijn ook nooit vertelt. Ik denk wel dat je goede lessen leert wat betreft zelfbeheersing. Ook in het huwelijk kunnen er momenten zijn waarom sex voor een langere periode niet mogelijk is, bijv na de bevalling (6 weken geen sex is het advies).

Ook het 'nergens aankomen' is natuurlijk niet de weg. Tussen niets en alles zit nog een heleboel waar je als stelletje je weg in kunt vinden. Zo is er ook een verschil tussen sex in een serieuze relatie, en een enorm losse seksuele moraal waarin je elk weekend een ander hebt. Dat kan (m.i.) wel problemen veroorzaken.

Gezien de vele scheidingen bij ongelovigen heb ik niet het idee dat het probleem in het 'geen sex voor het huwelijk' zit. Nu zegt dat nog niks over de kwaliteit van de huwelijken zelf natuurlijk.

Maar goed, dat is weer een topic opzich en is niet helpend voor de vraagsteller. En de ene 'refo' is de andere weer niet, dus wellicht heb jij vanuit je jeugd daar ook weer een heel andere kijk op dan ik. En het scheelt natuurlijk dat ik de lijnen die God uitzet, zie als helpend voor een gelukkig en gezond (ook op mentaal gebied) leven en jij het vooral lijkt te zien als beperkend. Dus kijken we er ook op een andere manier naar.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 09 okt 2025 12:07

Hoi Madelief8

Ik hoop dat het goed met jou gaat! En ook met je man. Ik lees hier op Refoweb van alles en nog wat en sommige berichten die raken me ook echt. Dat van jou is er een van. Het lijkt me heel moeilijk om samen te leven met een man voor wie je niet die liefde voelt die je zou moeten voelen in een huwelijk. Ik ben zelf niet getrouwd maar ik denk dat ik het wel belangrijk zou vinden om in ieder geval fysieke aantrekkingskracht te ervaren, gezien te worden (dat de ander aandacht heeft voor jou en je welzijn) en dat je over bepaalde dingen in het leven eensgezind kunt denken. Dit t.o.v. geloof, opvoeding van kinderen en je houding t.o.v. de mensen om jou heen. Familie, vrienden, collega’s, buren, gemeenteleden enz…

Ben je eigenlijk gelovig? Je schrijft wel op Refoweb maar dat wil nog niet zeggen dat je gelooft in God. Je zou ook atheïst kunnen zijn. Misschien heb je het al gedaan maar anders raad ik je aan om allereerst hier een gebedszaak van te maken. Of God jou wil helpen om in deze situatie doorzicht en wijsheid te geven. Dat je weet wat je doen moet en in gaat zien waar de fout zit en daar met Gos hulp doorheen mag komen.

Tonny schreef ergens dat je God beloofd hebt om deze man lief te hebben. Dat klinkt als een belofte voor het leven (langdurig dus). Tot de dood ons scheidt. Van dat vaststaande feit wil ik ook uitgaan. Een christelijk huwelijk is niet zomaar iets. Ik kan je ook adviseren om er maar mee te stoppen en iemand anders te zoeken maar dat is niet wat ik wil en doe! Tenzij er sprake is van mishandeling of overspel geloof ik dat je bij elkaar hoort. In het huwelijk zelf kunnen er allerlei zaken opdoen die het minder leuk maken… ook dan moet je trouw zijn denk ik. Het goede doen.

Die intimiteit schreef je is er geweest. Wat ontzettend fijn!!! Dat de intimiteit er was. Dat het nu verdwenen is wil toch niet zeggen dat het niet terug kan komen? Dat je nu de intimiteit ondergaat en hoopt dat het zo snel mogelijk voorbij is lijkt me niet goed. Zo kan het toch niet bedoeld zijn. Als jij geen behoefte hebt aan gemeenschap dan zal hij daar toch ook rekening mee moeten houden? Er staat ergens in de Bijbel dat je elkaar de gemeenschap niet mag onthouden, 1 Korinthe 7, dan met beider toestemming. In ieder geval zal hij toch ook naar jouw gevoelens moeten luisteren. En niet alleen jij naar de zijne.

De dingen waar het om gaat zijn bij hem niet veranderbaar? Tja… ik heb platvoeten maar met steunzolen is dat wel te verhelpen. Vette haren kun je wassen, nagels kun je knippen. Nuja dat zijn maar een paar basisdingen. Ik heb een angststoornis wat zowel mijn leven maar ook dat van anderen het leven moeilijk maakt. Daar heb ik nu dan eindelijk een pilletje voor. Antidepressiva. Dat wilde ik eerst beslist niet omdat ik dacht dat ik een robot zou worden. Is gelukkig niet het geval. Maar dat pilletje maakt het leven wel dragelijker. Angsten schieten niet meer met volle kracht door en leggen me niet helemaal lam waardoor ik weer functioneren kan. Liever had ik gezien dat God me van de een op de andere dag genas van angsten (en nog wel wat andere dingen) maar zo werkt het dan ook weer niet.
Maar wat kan dan echt onveranderbaar zijn bij je man? Is het iets wat zou moeten veranderen omdat het ‘levensbedreigend’ is voor jou of anderen? Ik maak het nu heel groot maar ik doe maar een gok. Agressie of ander destructief gedrag lijkt me niet wenselijk. Daar zou je aan moeten werken. Slechte hygiëne valt ook wel wat aan te doen. Echt uiterlijke dingen zoals flaporen, scheve tanden, klein postuur dat wordt wel lastiger. Volgens mij kun je daar als je van iemand houd ook wel doorheen kijken. Op de een of andere manier heb ik het idee dat je man of jij een laag zelfbeeld hebt. Klopt dat? Als je iets niet tegen hem kunt zeggen omdat dat zijn hart zou breken…. Een klein stootje moet toch wel kunnen. Nou vooruit bij mij zijn ze ook wel erg voorzichtig om iets te zeggen :oops: maar als ik iets fout doe moet dat wel gezegd. Dan moet ik het anders aanpakken. En als jij het nodig hebt om tegen iemand op te kijken qua intelligentie, fysieke kracht zegt dat mogelijk ook iets over jou. Ik zou in een partner ook wel dingen willen zien waar ik trots op ben. Zal ook wel normaal zijn. Maar misschien is je wensenlijst te hoog.

Waarom denk je dat delen nog erger uit zal pakken? Misschien dat je een voorbeeld zou kunnen geven van wat je denkt dat er gebeurt als je wat zegt. Hoeft niet met man en paard benoemd te worden maar zodat er een beetje een beeld is van het probleem. Dan zijn de ‘adviezen’ wat gerichter (zover ik/wij dat kunnen). Of je zou een vraag kunnen indienen bij Refoweb die een deskundige dan weer beoordeelt.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 09 okt 2025 15:24

Er staat ergens in de Bijbel dat je elkaar de gemeenschap niet mag onthouden, 1 Korinthe 7, dan met beider toestemming

Helemaal eens dat sex iets is waarin je rekening houdt met elkaar, maar deze specifieke bijbeltekst gaat uit van een periode van terugtrekking om te bidden en te vasten. Op die basis kan er afgesproken worden om een periode geen sex te hebben. Maar dat kan je niet op allerlei andere situaties plakken en dan het stuk 'bidden en vasten" eruit halen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2025 15:49

Tonny schreef:Helemaal eens dat sex iets is waarin je rekening houdt met elkaar, maar deze specifieke bijbeltekst gaat uit van een periode van terugtrekking om te bidden en te vasten. Op die basis kan er afgesproken worden om een periode geen sex te hebben. Maar dat kan je niet op allerlei andere situaties plakken en dan het stuk 'bidden en vasten" eruit halen.

Mee eens, maar het stuk zegt wel duidelijk dat je buiten zo'n bijzondere periode om, het elkaar niet moet onthouden. Maar goed, ik neem aan dat Paulus daar ook van gezonde relaties uitgaat en da vraag is of dat het geval is. Als je totaal niet van iemand houdt wordt die opdracht wel een stuk lastiger. Dan heb je twee keuzes, dat accepteren en doorgaan (vroeger had je vaak helemaal niet te kiezen met wie je trouwde) of bedenken dat het huwelijk niet is bedoeld voor mensen die niet van elkaar houden, met alle gevolgen van dien.

Seks schrijf je trouwens in Nederland met ks, niet met een x. Dat even als taalkundige opmerking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Relaties”