Een aantal stellingen / conclusies wil ik hier even weerleggen / toelichten.
@mic, ja ik kies er bewust voor om naar de kerk te gaan. Ik kan er echter niet voor kiezen dat God in mijn hart komt wonen. Dat zal Hij toch echt zelf moeten doen. Natuurlijk wil ik graag bekeerd worden (wie wil er graag naar de hel???), maar hier kan ik alleen maar om bidden;dat God door de preek van een dominee, door de Bijbel; Zijn genade geeft.
Overigens hadden we het over Romeinen 5, niet over Johannes 1.
Laten we er ff voor uitkijken dat we niet te pas en te onpas allerlei Bijbelteksten aan elkaar plakken; maar ze in hun verband lezen (dus ook Joh.1).
'k Ben bang dat we anders iets als onderstaand krijgen:
Als nu
Achitofel zag, dat zijn raad niet gedaan was, zadelde hij den ezel, en maakte zich op, en toog naar zijn huis in zijn stad, en gaf bevel aan zijn huis, en
verhing zich (2 Sam 17:23),
gaat haastelijk henen (Matth 28:7)
en doet alzo (Jac 2:12)
@mic: "Bekering is een verandering van de wil, (waardoor hij dus Christus aanneemt), maar is dat misschien ook niet gelijk de levendmaking (anders zo hij nooit Christus aannemen), maar doordat hij dus weer leven gekregen heeft gehad door God (hij ziet ook o.a. z'n schuld voor God) kan hij toch christus aannemen?"
Idd, maar de eerste aanzet is toch van God? Hij heeft het leven gekregen van God, zeg je...
Marnix: klopt, eerst het eerste en daaarna het tweede punt. Zie ook hierboven: de eerste gift is van God.
Je voorbeeld van die reddingsboei: is het niet God die die reddingsboei om je heen gooit? Je vervolgens tot leven wekt? Je bent niet aan het verdrinken, reeds in Adam waren alle mensen dood (erfzonde).
Om een kado uit te pakken of dicht te laten zitten; hier komen we weer op dat onweerstaanbare werk van Chrisus. Daarover is weermannentje al in conclaaf.
Als laatste iets over die 'uitwassen' waar wel de noodzaak van bekering wordt gepreekt. Hier wordt uitdrukkelijk niet gezegd dat je maar moet afwachten. Wèl dat de genade van God komt en dat je daar zelf niks aan toe of af kunt doen. Maar 'k moet het eerste kerkverband nog meemaken waar wordt gezegd dat je er niet om hoeft te bidden, waar je de Bijbel dicht kunt laten, waar je niet naar de kerk hoeft om Gods Woord te horen...
Misschien doelt hier ook iemand op het preken van de 'ellendestaat'/doodstaat van de mens in deze kerken. Maar ja.. Als je geen ellendekennis hebt, waarvan zou je dan moeten worden verlost? En als je niet ergens van moet worden verlost, waar moet je dan nog dankbaar voor zijn? Dat is mij dan ook niet helemaal duidelijk...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...