Marnix schreef:Ja zo kan ik altijd wel ergens een link bedenken

De karikaturen dat mannen geen was zouden kunnen doen en vrouwen niets van techniek snappen en zo kloppen lang niet altijd, maar ik vind dit soort stereotyperingen niet zo gevaarlijk omdat ze bepaalde verschillen laten zien (ongeacht of ze kloppen of niet) zonder dat het tot ongelijkheid leidt. Die waarbij de ene sekse als beter en de ander als minder of minderwaardig wordt neergezet vind ik gevaarlijker, als je het idee wekt dat de een boven de ander staat krijg je al geregeld overheersingen. En waar overheersing is macht en waar macht is geregeld misbruik. Zo werkt de pyramide denk ik ook een beetje.
Inderdaad. Natuurlijk is er geen
direct verband tussen de stereotypering van mannen in reclame en moord op vrouwen, maar het draagt wel bij aan een omgeving vol
toxic masculinity.
En voor mensen direct in een kramp schieten bij die term; hij betekent echt niet alleen maar dat mannen lomp, agressief, vrouwonvriendelijk, op seks belust en emotieloos zijn. Als je beeld van mannen inhoudt dat mannen geen huishoudelijke taken kunnen uitvoeren of zouden moeten uitvoeren, bijvoorbeeld, is dat ook toxic.
Evenzo als je een huilende man zou gebruiken in een reclame maar die neerzet als "raar" of als grap, dan versterk je dus het beeld dat mannen die emotie niet zouden mogen uitdrukken en in extreme gevallen niet zouden mogen voelen.
En als het dus duidelijk is dat een man geen huishouden kan runnen of zouden moeten runnen, zullen mannen dit ook niet doen. Maar iemand moet het toch doen, en dat wordt dus bij de vrouw weggelegd. En als je toevallig een vrouw hebt die voor geen meter kan koken, of die schoonmaken niet belangrijk vindt, kortom, die niet aan die verwachting voldoet, dan kan dat dus emotionele spanning opleveren bij de man; emotionele spanning waar een man misschien niet genoeg mee kan omdat toxic masculinity bepaalt dat je er niet over kunt praten en dat de beschikbare uitlaatkleppen voor mannen vaak energiek of zelfs agressief zijn/lijken.
En als je daar eenmaal bent, dan is het niet zo heel ver meer naar moord. Er zullen echt niet heel veel zaken zijn die rechtstreeks naar vrouwenmoord leiden. Naast eerwraak kan ik er niet direct een bedenken. Maar er zijn wel heel veel subtiele zaken die allemaal aan een beeld bijdragen waarin moord op vrouwen het extreme gevolg is.