elbert schreef:Bij mijn weten wil hij een asielstop en dus ook geen nieuwe immigranten vanuit moslimlanden.
Een tijdje terug (weken, maanden?) hoorde ik een lijstje met landen waar een demografische tijdbom gaande is omdat de bevolking ernstig aan het vergrijzen is: Japan, Zuid-Korea, Italië, allemaal bekend, maar deze persoon noemde ook Nederland en dat was nieuw voor mij. Niet dat Nederland vergrijst, maar dat we in hetzelfde rijtje worden genoemd.
En de manier om vergrijzing tegen te gaan is meer kinderen krijgen, maar dat is lastig af te dwingen. De andere manier is immigratie. En aangezien optie A niet praktisch is, en optie C (niets doen en verder vergrijzen) zeer onwenselijk is, blijft optie B over.
Daarmee zeg ik niet dat we de sluisdeuren dan maar open moeten zetten, maar wel dat je immigratie slim moet doen. Namelijk elk jaar precies zo veel immigranten toelaten als het land kan absorberen zonder dat de cultuur er wezenlijk door verandert. Ik heb geen idee wat de aantallen zijn, maar stel dat dat 300.000 mensen per jaar is. Als je dat niet doet en een totale stop oplegt, dan loop je dus 300k mensen per jaar mis. En dan heb je na 10 jaar verdere vergrijzing, als blijkt dat alle systemen echt op knappen staan, dus ineens 3 miljoen mensen nodig. Mensen die het land niet kan absorberen zonder wezenlijke cultuurverandering.
Een migratiestop is het lontje van een staaf dynamiet in je handen aansteken en dan zeggen: zie je wel, niets aan de hand!