Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 09 aug 2025 08:22

naamloos schreef:Palestijnen zijn ook mensen, en over het algemeen voel ik me meer solidair met de underdog.
De gewone Palestijn (niet de Hamas met hun fanatieke aanhangers) hebben net zo goed recht op een menswaardige behandeling.
Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.
Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.
Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.
Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.
Toch doet Israel dat wel richting de Palestijnen. Maar op de 1 of andere manier maakt dat helemaal niet uit voor het beeld dat sommigen van Israel hebben. "Te weinig! Genocide, genocide" wordt er dan geschreeuwd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 aug 2025 08:50

elbert schreef:Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.

Maak je geen zorgen. Ik ben zeker niet solidair met de extreemrechtse, racistische en antisemitische leer
Evenmin ben ik voor regeringsvormen van sterke leiders die de macht hebben en militaire strijd verheerlijken.
elbert schreef:Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.

Je had niet begrepen dat ik het over gewone burgers had? Ook niet nadat ik bij voorbaat Hamas met hun fanatieke aanhangers uitgesloten had en het over 'de gewone Palestijnen' had?
Ik vat het maar weer op als je zoveelste poging me in een hoek te framen waar ik helemaal niet zit.

Overigens, als het over sportwedstrijden gaat dan ben ik niet perse solidair met de underdog. Ik heb meer zoiets van: ''dat de beste moge winnen.''
En nou ben ik zeker weer een soort landverrader als ik in die zin ''oranje'' niet op nummer 1 heb?
elbert schreef:Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.
Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.
Toch doet Israel dat wel richting de Palestijnen. Maar op de 1 of andere manier maakt dat helemaal niet uit voor het beeld dat sommigen van Israel hebben. "Te weinig! Genocide, genocide" wordt er dan geschreeuwd.

Tuurlijk, dat ik dat nou niet zag ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2025 15:32

elbert schreef:Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.

Het is de ENIGE manier om er voedsel binnen te krijgen, ook jij met je, redelijk halsstarrige opvattingen zit in een zelfde doosje als Benefiet, jij wilt ook geen nuances zien.
Dat je over nazi's begon spreekt boekdelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2025 16:01

elbert schreef:Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.
Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.
Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.

Kom op, dit is te simpel. Je kan de situatie Rusland - Oekraine of andere conflicten niet vergelijken met Israel-Gaza. Gaza ligt ingesloten tussen Israel en de zee en een klein stukje Egypte. Die grens is al lang dicht, de overige grenzen (zowel qua goederen als wat er in en uit gaat is al veel langer dan sinds 2023 volledig door Israel onder controle. Israel bepaalt dat al lang en sinds Hamas aan de macht is is er ook een economische blokkade. Ook voor water(zuivering) en elektriciteit is Gaza altijd afhankelijk geweest van Israel en hebben ze ze dat de afgelopen jaren enorm beperkt. Volgens een VN-rapport uit 2020 zorge 15 jaar van blokkades ervoor dat de leefsituatie in Gaza ronduit slecht is en allerlei gezondsheidsproblemen (zowel fysiek als mentaal) groot zijn.

Maar in 2006 zei Weisglass al dat de Palestijnen op dieet moesten maar net genoeg moesten krijgen om niet te sterven. In 2008 informeerde Israel (volgens op Wikileaks uitgelekte documenten dat ze de economie van Gaza “on the brink of collapse” wilden houden. Het probleem is groter dan dat men een in het huidige conflict geen hulp leveren. En buiten dat heb je dan in conflicten normaal ook nog hulporganisaties uit het buitenland die wel noodhulp kunnen leveren maar ook dat wordt controleerd en gelimiteerd, als je toch met andere conflicten wil gaan vergelijken…

Kortom, men controleert en beperkt al tijden wat er het land in gaat, dat wordt zwaar beperkt totdat er honger, dorst, tekort aan voorzieningen, hulp etc ontstaat en dan zeg je: tja, Rusland voorziet Oekraïne toch ook niet van electra, medicijnen en water?! Als Rusland een deel van Oekraine had omsingeld en de bevolking bewust uithongerde was dat een heel ander verhaal geweest en was er net zoveel verontwaardiging geweest.

Dit is een typisch geval van ten onrechte de kaart van antisemitisme trekken en doen alsof Israel veel minder mag dan andere landen. Ik denk dat als het een ander land in de buurt wat geweest, er al veel meer kritiek en maatregelen waren geweest, je ziet dat veel landen (bijvoorbeeld Amerika en Duitsland maar ook Nederland) heel voorzichtig zijn, juist omdat het Israel betreft en hebben lang gewacht met het nemen van maatregelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2025 19:25

Dat is nog eens een creatieve Godwin...

In welke van die gevallen is de ene partij volledig afhankelijk van de andere partij? Voor zover ik weet is er in geen van de genoemde voorbeelden sprake van een enclave die volledig door een van de partijen omsingeld en afgegrendeld is. Je kunt die situaties dus niet zomaar vergelijken.

Omdat het er ongelooflijk sterk op lijkt dat Israel precies genoeg geeft om te kunnen zeggen dat ze iets doen, maar dat het voor de hongersnood en de humanitaire situatie niets uitmaakt. Een soort van Potemkin-dorp dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2025 08:01

Mortlach schreef:Dat is nog eens een creatieve Godwin...

In welke van die gevallen is de ene partij volledig afhankelijk van de andere partij? Voor zover ik weet is er in geen van de genoemde voorbeelden sprake van een enclave die volledig door een van de partijen omsingeld en afgegrendeld is. Je kunt die situaties dus niet zomaar vergelijken.

Omdat het er ongelooflijk sterk op lijkt dat Israel precies genoeg geeft om te kunnen zeggen dat ze iets doen, maar dat het voor de hongersnood en de humanitaire situatie niets uitmaakt. Een soort van Potemkin-dorp dus.

Tja zolang een minister in het kabinet kan zeggen dat het moreel wel te rechtvaardigen is om Palestijnen massaal uit te hongeren (Smotrich) is het niet zo raar dat dit ook gebeurt…. en Netanyahu blijft gewoon blijft roepen dat hongersnood in Gaza niet bestaat :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2025 15:40

Hier geeft Netanyahu zijn weerwoord op jullie uitspraken; @hans0166, @Mortlach, @naamloos en @Marnix Stop met leugens verspreiden

GEHELE VIDEO: Premier Netanyahu sprak de buitenlandse media toe en antwoorde hun vragen.

Netanyahu zei in zijn openingstoespraak dat, in het licht van het besluit van het kabinet om de Gazastrook te bezetten, "de waarheid is dat Hamas duizenden gewapende terroristen in Gaza heeft, en de organisatie wil de wreedheden van 7 oktober 2023 herhalen en dat keer op keer doen.

https://www.israelnieuws.nl/post/gehele ... hun-vragen

d:)b

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 10 aug 2025 18:14

benefietdiner schreef:Hier geeft Netanyahu zijn weerwoord op jullie uitspraken; @hans0166, @Mortlach, @naamloos en @Marnix Stop met leugens verspreiden

kom eens met een verifieerbaar filmpje dat de vluchtelingen in Gaza gezellig aan een heerlijk copieus 4 gangen maaltijd zitten, en kumbaya zingen rond het kampvuur?

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 10 aug 2025 18:34

benefietdiner schreef:Hier geeft Netanyahu zijn weerwoord op jullie uitspraken; @hans0166, @Mortlach, @naamloos en @Marnix Stop met leugens verspreiden

GEHELE VIDEO: Premier Netanyahu sprak de buitenlandse media toe en antwoorde hun vragen.

Netanyahu zei in zijn openingstoespraak dat, in het licht van het besluit van het kabinet om de Gazastrook te bezetten, "de waarheid is dat Hamas duizenden gewapende terroristen in Gaza heeft, en de organisatie wil de wreedheden van 7 oktober 2023 herhalen en dat keer op keer doen.

Ridouan T. heeft ook een geheel eigen kijk op zijn activiteiten.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2025 18:43

Jaja het standaard verhaaltje: er is geen honger is Gaza, wij doen niets fout, als er wel wat fout was ligt het aan Hamas en de hele wereld trapt blindelings in Hamas-propaganda. Gelukkig is er in Israel ook nog een oppositie en die is iets kritischer dan het het standaard populistisch rechtse praatje dat alles heel goed gaat en fouten altijd aan anderen liggen :roll: het zou fijner zijn als Netanyahu zou zeggen: er is een serieus probleem daar en we willen alle medewerking geven aan een oplossing. Dat dat probleem er is weet hij heel goed want als het allemaal prima zou gaan, waarom zegt hij nu dan opeens wel extra hulp toe? Maar goed, hopelijk gaat de extra hulp en extra toezicht die nu opeens worden toegezegd (want het Westen wordt wel erg boos) een beetje helpen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2025 20:10

benefietdiner schreef:Netanyahu zei in zijn openingstoespraak dat, in het licht van het besluit van het kabinet om de Gazastrook te bezetten, "de waarheid is dat Hamas duizenden gewapende terroristen in Gaza heeft, en de organisatie wil de wreedheden van 7 oktober 2023 herhalen en dat keer op keer doen.

En het is natuurlijk totaal onmogelijk dat Netanyahu daar een potje staat te liegen uit politiek eigenbelang...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 aug 2025 13:01

Ik zie dat ik nogal wat kritiek krijg op het feit dat Israel als strijdende partij voedsel verstrekt aan een bevolking waarmee het in oorlog is.
Het is inderdaad waar dat Israel (mede)verantwoordelijk is dat er hulpgoederen de Gazastrook dienen binnen te komen. Dus dat er kritiek is dat er te weinig binnenkomt, dat snap ik nog wel.
Toch is het onjuist om Israel daar als enige de schuld van te geven.
Een paar (soms ongemakkelijke) feiten voor degenen die denken dat Israel hier als enige verantwoordelijk is:
- Israel heeft sinds het begin van de oorlog op 7 oktober 2023 1.876.948 ton hulp binnengelaten, dat is ongeveer anderhalve kilo per persoon per dag.
- het probleem is niet de hoeveelheid voedsel (ongeveer 3000 kCal per dag per persoon is aanwezig), maar de distributie. Er ligt namelijk een hoop voedsel te wachten aan de andere kant van de grens. En dat kun je niet alleen aan Israel wijten, de VN wil het alleen distribueren samen met Hamas (!). Of misschien is het beter om te zeggen dat de VN het niet erg vindt dat het voedsel dat de VN uitdeelt binnen no-time wordt geconfisqueerd door Hamas (zie hieronder). Dat komt feitelijk op hetzelfde neer.
- het distribueren van voedsel in een gebied waar geschoten wordt (van 2 kanten), is niet gemakkelijk. Dat lijkt me een open deur, maar is toch even goed om te vermelden. En ook ik vind dat het schieten moet stoppen, dus op dat punt heb ik kritiek op Israel (en uiteraard Hamas, want die willen tot in het oneindige oorlog voeren).
- Hamas en andere groepen confisqueren het voedsel zodra ze daar de kans toe krijgen. De schattingen lopen op tot wel 87% van het voedsel dat de Gazastrook binnenkomt. Dat concludeert ook de BBC. Controle over het voedsel betekent namelijk controle over de bevolking. Dat is een punt dat volgens mij door velen compleet over het hoofd wordt gezien. Bovendien krijgt Hamas geld in het laatje als het dat voedsel op de zwarte markt voor woekerprijzen kan verkopen. Kortom: de markt voor voedsel wordt gedomineerd door Hamas en deze organisatie heeft een monopoliepositie. Ze kunnen dus voedsel onthouden aan Palestijnen die niet loyaal zijn en kunnen ruimhartig voedsel doneren aan loyalisten. Dus als er mensen honger lijden, moet je ook de vraag stellen hoe en door wie dat komt. Hint: dat is dus lang niet altijd Israel.
- Hamas valt Palestijnen aan die voedsel van het door de VS en Israel opgezette GHF afnemen. Bron: Al Jazeera (toch niet bepaald pro-Israelische media). Ook wel logisch, want GHF werkt zeker niet samen met Hamas en is dus een bedreiging voor de machtsbasis van Hamas. Omdat GHF niet samenwerkt met Hamas en de VN wel, is het nogal wrang dat de VN GHF "omstreden" noemt, nietwaar? Dus als er doden vallen bij schietpartijen bij voedseldistributiepunten, mogen we ons ook wel afvragen door wie dat komt. Hint: dat is dus niet altijd door Israel.
- dat er mensen honger lijden in Gaza, is een enorm propagandavoordeel voor Hamas. Israel heeft daar geen enkele baat bij, want wie wordt er wereldwijd op aangekeken? Juist.

Hier nog een ontnuchterende (toegegeven: pro-Israelische) video over de voedseldistributie daar:

naamloos schreef:Volgens mij leert de Bijbel dat God solidair is met de hele mensheid
Nou, dan moeten wij dat ook zijn, toch?
hans0166 schreef:kom eens met een verifieerbaar filmpje dat de vluchtelingen in Gaza gezellig aan een heerlijk copieus 4 gangen maaltijd zitten, en kumbaya zingen rond het kampvuur?
U vraagt, wij draaien. Ik ontken niet dat er honger is in Gaza (dat is er wel), maar zoals in elk conflict zijn er altijd wel plekken waar je goed kunt eten en zijn er ook verachtelijke lieden die zich volvreten ten koste van anderen:
https://twitter.com/DahliaKurtz/status/ ... 4234944743 (een bekende ijssalon in Gaza stad heropende vorige week)
https://twitter.com/persianjewess/statu ... 2701728080 (in Khan Younis kun je uit eten gaan blijkbaar)
https://twitter.com/IsraelMatzav/status ... 8967923841 (Hamasleden lijden in elk geval geen honger in hun tunnels met het voedsel dat ze gejat hebben)

Tot slot: deze oorlog is vooral ook een propagandaoorlog. Beelden van echte hongerende mensen zijn er, maar er zijn ook beelden waar wat mee aan de hand is. Zo zagen we foto's van een vermagerd kind met een totaal niet magere moeder, zien we fotografen die beelden ensceneren (zie dit Bild artikel), worden er beelden van hongerende kinderen uit andere conflictgebieden uit de wereld "geleend" enzovoorts.
Deze hele oorlog is verrot: zowel de echte oorlog als de propaganda oorlog eromheen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2025 14:10

elbert schreef: Nou, dan moeten wij dat ook zijn, toch?

Nou, daar heb je je weer op een 'keurige' seamantische manier uitgedraaid.
Het ging over, volgens jou, de onvoorwaardelijke solidairiteit die wij zouden moeten hebben met Israël, weet je nog?
Daar reageerde ik op, en daar was/ben ik het niet mee eens.

@Elbert: "Wel dienen we altijd solidair te zijn met het Joodse volk.
Dat is omdat God ook solidair is met het Joodse volk, ondanks al hun morele falen. God is genadig met Zijn volk en dat zouden wij ook moeten zijn."

naamloos schreef:Volgens mij leert de Bijbel dat God solidair is met de hele mensheid

elbert schreef:Nou, dan moeten wij dat ook zijn, toch?

Ik ben niet speciaal solidair aan 1 bepaald volk, ik sta aan de kant van rechtvaardigheid, mensenrechten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 aug 2025 14:18

naamloos schreef:Nou, daar heb je je weer op een 'keurige' seamantische manier uitgedraaid.
Dat is een nogal passief-agressieve reactie, vind je niet? :roll:
naamloos schreef:Het ging over, volgens jou, de onvoorwaardelijke solidairiteit die wij zouden moeten hebben met Israël, weet je nog?
Daar reageerde ik op, en daar was/ben ik het niet mee eens.
Je reageerde vooral op jezelf, vermoed ik, niet op mij. Want de term "onvoorwaardelijke solidariteit" komt van jou, niet van mij. Je was het dus niet eens met je interpretatie van wat ik schreef.
Dit is wat ik letterlijk schreef:
elbert schreef:Wel dienen we altijd solidair te zijn met het Joodse volk. Solidair zijn is niet hetzelfde als alles maar goedkeuren. Ik keur ook niet alles goed wat mijn kinderen doen, maar ik laat ze nooit vallen. Zo'n houding dus.
Dat is dus een solidariteit die niet alles goedkeurt, maar wel altijd betrokken blijft. De term onvoorwaardelijke solidariteit laat bij mij in elk geval de indruk achter dat daarmee een vorm van solidariteit bedoeld wordt die alles wel prima vindt. Dat bedoel ik in elk geval niet, omdat dat eerder een vorm van onverschilligheid is dan betrokkenheid.
Het feit dat we allebei bij dit conflict onze mening hebben, geeft ook aan dat we ons er in elk geval beiden bij betrokken voelen. En dus ook een bepaalde mate van solidariteit hebben met de betrokken bevolkingsgroepen.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 aug 2025 15:21

Ik ben aan het slingeren wat betreft mijn mening over Israël. Eerder schreef ik een keer dat je als christen vierkant achter Israël moet gaan staan. En ergens vind ik dat nog wel alleen wat is vierkant nietwaar :p? Misschien dat een half vierkantje ook genoeg is? Gistermorgen preekte de dominee (eentje die ook voor CvI werkt) over hoe bijzonder het is dat het Joodse volk er nog steeds is. Ondanks de geschiedenis die dit volk doorstaan heeft met alle antisemitisme/haat en degenen die er op uit zijn om het volk te vernietigen (de feiten liggen er). Ze zijn er nog. En dat God dit volk uitverkoren heeft en Israël een speciale roeping/taak heeft met het oog op de wederkomst van Christus.

Bijbels gezien kun je genoeg teksten vinden die erover gaan dat God niet laat varen wat Zijn hand begon. We lazen gistermorgen Jeremia 31: 31 -37.

Maar als je dan kijkt naar de praktische invulling ervan kom ik er niet uit. Ik heb er een hekel aan om met profetieën en visioenen te gaan smijten. Terwijl je niet weten kunt of de profetie daadwerkelijk in vervulling gaat zoals de situatie nu in Israël is. Israël blind steunen (of op het andere topic Geert Wilders) lijkt me nogal naïef. Iedereen maakt fouten dus zij ook. Je mag daar je ogen niet voor sluiten.

Ik heb nu net het boek uit van Coen Verbraak over Israël ‘de zoektocht naar het beloofde land’. Er is nogal wat te doen rondom het behoud van de staat Israël. Als je nagaat dat Israël (de staat) op 14 mei 1948 is gesticht door athëisten. Ben Goerion was geen gelovig man. Kun je dan zeggen dat dat naar Gods Wil is? Ik gun de Joden van harte een eigen land (jazeker!!) en zeker na de 2e wereldoorlog dat ze weer een eigen plek hebben om te mogen bestaan. Ik gun dat iedereen. Maar in de praktijk gaat er nogal eens wat mis. Wat uiteraard bij iedereen zo wel zal zijn. Maar dan nog. Ik lees letterlijk in het boek (door joden zelf verteld) dat Palestijnen vaak behandeld worden als tweederangs burgers. Moet dat dan zo? De orthodoxe Joden leven voornamelijk voor zichzelf. Dat idee heb ik sterk. Hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat daar bekommeren zij zich niet om. Voorbeeld: christenen leren dat je je vijanden lief moet hebben en voor hen kunt bidden. Doen zij dat ook?

Ik schrijf dit met te weinig woorden. Er is veel meer over te zeggen wat ik niet voor elkaar krijg. Als je meer betrouwbare informatie wilt lezen dan raad ik je het boek van harte aan. Coen verbraak: Israël, de zoektocht naar het beloofde land. Uitgegeven in het voorjaar van 2023 (net voor de aanslag van Hamas op 7 oktober). Of kijk de Docuserie ‘het beloofde Land’. Daar is het boek op gebaseerd (of andersom).https://npo.nl/start/serie/het-beloofde-land_1

Terug naar “Actualiteit & Politiek”