elbert schreef:Ik ken geen christenen die cabaretiers of filmmakers een mes tussen de ribben steken (dat bedoel ik letterlijk: zie Theo van Gogh) als ze iets vervelends zeggen. Ik ken ook geen cabaretiers die bang zijn om iets over christenen te zeggen, want ze weten dat die christenen toch wel de andere wang zullen toekeren.
Prima, maar mijn punt was dat dat wellicht ook is omdat christenen als groep minder kwetsbaar zijn en niet alleen omdat christenen nu eenmaal beter/vredelievender zijn. 
Vertel eens hoe dat met grappen over de Joodse gemeenschap (een veel kleinere minderheid dan de moslimgemeenschap) zit?
Ik weet niet precies welke grappen je bedoelt (je hoeft ze niet voor me te herhalen hoor), en de Joodse gemeenschap is een ingewikkeld geval omdat ze aan de ene kant een goede positie bezitten maar aan de andere kant antisemitisme ook een echt probleem is. 
Zozo, je denkt echt dat orthodoxe christenen de Taliban zijn? 
Aan het einde van je bericht geef je zelf toe dat je denkt dat de SGP het homohuwelijk zou opheffen als ze de kans zouden krijgen, dus ja?
Wat een raar beeld heb je dan van hen. Welke vrijheden moeten er volgens die orthodoxe christenen dan worden teruggedraaid? Democratie? Vrijheid van meningsuiting? Vrijheid van vergadering? Vrijheid van godsdienst? Vrouwenkiesrecht? Vrijheid van de pers?
Zelfs bij de meest rechtse SGP-ers zou er niet aan die vrijheden worden getornd als ze het voor het zeggen zouden krijgen, wat niet gaat gebeuren trouwens.
Vrijheid van godsdienst, bijvoorbeeld, ja. Vrijheid van godsdienst betekent ook dat ik vrij mag blijven van andermans godsdienst namelijk. Je moet eens zien hoe snel christenen in de VS allerlei religieuze elementen in openbare gebouwen willen invoeren. De tien geboden in rechtsgebouwen, dat soort zaken, onder het mom dat de geboden neutraal zijn en de wet hierop gebaseerd zou zijn - ze slaan dan alleen de eerste drie geboden over...
Ook grappig dat de Church of Satan dit soort initiatieven vaak de nek omdraait door 
gelijke behandeling te claimen en met voorstellen te komen om ook een beeld van Baphomet neer te zetten. In zo goed als alle gevallen besluiten de mensen die erover gaan dan toch maar geen van beiden toe te staan... heel gek... Het is net alsof ze geen gelijke behandeling van verschillende religies willen.
Vrijheid van vergadering en meningsuiting? Ja, voor LGBTQI+ (bijvoorbeeld) zie ik die vrijheid absoluut verdwijnen als orthodoxe christenen aan de macht zouden komen. Kwestie van uitgaansgelegenheden verbieden, geen vergunningen afgeven voor Pride, dat soort zaken.
Voorbeeldchristen? Zeker niet, maar daar gaat het ook niet over. Feit is wel dat hij niet anti-religieus was en dus ook geen conflict zag tussen de wetenschap die hij bedreef en zijn geloof. Zo staan trouwens ook veel christelijke wetenschappers (waaronder Nobelprijswinnaars) er heden ten dage nog in.
Ik denk niet dat de meeste christenen het geloof van Newton als christelijk zouden herkennen, maar goed, dat is een zijstraatje. Dat er christelijke wetenschappers zijn, staat buiten kijf, ook Nobelprijswinnaars. Ik denk hierbij echter eerder aan Jonge-Aardecreationisten en andere bijbelse literalisten die zich voordoen als wetenschapper. Christelijke wetenschappers laten zich misschien door hun geloof inspireren/motiveren, maar zodra de labjas aangaat, wordt dat geloof op de achtergrond gezet - zoals het hoort. Wetenschap is agnostisch.
Zeker. Noem jij Trump de primaire representant van de christelijke wereld? Ik niet.
Nee, absoluut niet, maar veel te veel Amerikaanse christenen helaas wel. 
 Het Amerikaanse staatsbestel daarentegen met al zijn checks en balances is wel een mix van christelijke en Verlichtingsdenkbeelden.
Welke christelijke beelden bedoel je precies?
Waarschijnlijk niet, maar het homohuwelijk zie ik dan ook niet als een direct uitvloeisel van de Verlichting en ook niet als de belangrijkste verworvenheid daarvan, wel van de seksuele revolutie van de jaren 60.
 Je beriep je eerder ook op indirecte gevolgen, maar nu ineens niet meer? Ik zou zeggen dat het JUIST een van de belangrijkste verworvenheden van de Verlichting, een radicale doorvoering van het gelijkheidsbeginsel, en je mag me vertellen waarom dat niet zo is. Voor de SGP is iedereen gelijk, gelijk in het volgen van Gods regels waarin niet iedereen gelijk is... Hoe gaat het ondertussen met dat vrouwenkiesrecht binnen die club?