Erik1960 schreef:Je gaat er vanuit dat elke moslim streng-islamitisch is? Overigens zou de vraag naar die liberale principes ook gesteld kunnen worden als bijvoorbeeld 50% van de bevolking streng-reformatorisch zou zijn?
Deze vragen zijn gemakkelijk te beantwoorden met een tegenvraag. De tegenvraag is of in maatschappijen waar de islam de scepter zwaait er ooit zoiets als de Verlichting is geweest. Het antwoord is nee. Als je dat verdisconteert, dan kun je beide vragen beantwoorden:
Dus, v.w.b. de eerste vraag: hoe islamitischer de bevolkingssamenstelling is, hoe conservatiever die ook is. Dat leid ik af uit de landen die een grote islamitische component in hun bevolkingssamenstelling hebben. Dat komt omdat in die landen de meest conservatieve moslims ook daadwerkelijk het beleid bepalen.
De liberalere moslims zijn politiek gezien altijd zwakker en de enige manier waarop ze aan de macht kunnen komen en die behouden, is door een seculiere dictatuur te handhaven waarin de meest extreme moslims hard worden onderdrukt. Denk bijvoorbeeld aan Egypte.
Het andere uiterste is Iran, waar de meest conservatieve moslims het land besturen: het land is dan wel grotendeels islamitisch, maar de meeste moslims daar zijn lang niet zo conservatief als het regime daar. Hetzelfde geldt voor andere landen. Dus kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat uiteindelijk de meest conservatieve moslims het beleid gaan bepalen.
Beide (en meer smaken zijn er eigenlijk niet in moslimlanden) zijn geen voorbeelden van hoe liberale principes gehandhaafd kunnen worden. Die zijn er daar namelijk niet, omdat die daar nooit zijn uitgevonden of omarmd.
V.w.b. je tweede vraag: Dat is in het geval van een christelijke samenleving toch wel duidelijk anders.
De liberale principes in het westen zijn namelijk ontwikkeld in voluit christelijke maatschappijen.
Dat is in een islamitische maatschappij nog nooit gebeurd. Echt nooit. Christelijke maatschappijen hebben de Verlichting doorgemaakt, islamitische niet. Dat is het verschil. Dus ook als hier in Nederland er een conservatief-christelijke meerderheid zou zijn, dan zou ons land er eerder als een oost-Europees land (bijv. Polen) uitzien, dus met min of meer liberale overheidsprincipes (met hier en daar wat aanpassingen), dan als Iran.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)