Tonny schreef:Waarom komen ze dan in opstand tegen Israël, waar de toegang tot 7 okt vrij was (na een grenscontrole) en niet tegen Egypte die de grenzen ook voor 7 okt volledig gesloten hield? Er zijn toch 2 grenzen met Gaza?
Vrije toegang? Waarom staat/stond Gaza dan bekend als de grootste openluchtgevangenis ter wereld? Dat idee moet toch ergens vandaan komen. Als je het Googlet, krijg je talloze links naar Oxfam, Unicef, WarChild, Amnesty International, etc, etc.
Het IDF heeft een speciale eenheid waar ze in gesprek gaan met de plaatselijke bevolking om juist deze vragen te stellen. Het is heel lastig contact te krijgen. Degene die ze spreken zeggen bang te zijn voor consequenties van Hamas.
Tevens is het duidelijk dat het ondertekenen van de Abraham-akkoorden een land laat floreren.
Daarnaast moeten we ook beseffen dat binnen sommige moslim-groeperingen het als zonde wordt gezien als je de strijd tegen joden staakt. En bedenk dat kinderen in Gaza van jongsaf wordt geleerd dat Israël slecht is, dat joden apen zijn etc. Het is natuurlijk niet zo simpel op te lossen met een goed gesprek. En de info van Israël wordt niet zomaar gedeeld met de bevolking, daar steekt Hamas wel een stokje voor.
Ik zeg niet dat dit een gemakkelijke weg is. Er valt inderdaad heel veel frictie te overwinnen. Maar het is een weg die mijlenver uitsteekt boven het platbombarderen van steden en het doodhongeren van kinderen.
Is buigen voor terroristen dan wel een winnende zet? Zolang Hamas elk bestand verwerpt en Gaza niet onder bestuur van een 'neutrale partij' zet, zal de oorlog blijven duren. Israel geeft al 20 jaar 'geslikt'. Zolang Israel gebombardeerd wordt vanuit Gaza, bombarderen ze terug. Het is natuurlijk niet een eenzijdig afschieten van raketten.
Om eerlijk te zijn? Ja. Disproportionele reacties zijn precies wat de terroristen willen. Proportionele reacties zijn helemaal prima en een gerichte moordaanslag op de leiders van Hamas en/of het afsnijden van geld en materiaal uit het buitenland is helemaal prima.
Maar zelfs als Hamas wordt uitgeroeid, als er verder niets aan de situatie van de Gazaanse burgers wordt gedaan, staat er binnen de kortste keren een Hamas 2.0 op. Want elke aanval van Israël is een wervingssucces van Hamas of de volgende extremistische partij daar.
Tot 2005 had Gaza gewoon z'n waterleidingen. Gaza is van oudsher een vruchtbaar, waterrijk gebied en ze waren voldoende zelfvoorzienend. Het is Hamas die in 2007 alles vernietigd heeft, en Israel die daarop (gratis!!) water is gaan leveren. Hamas had er natuurlijk in eerste plaats voor kunnen kiezen dat de waterleidingen gewoon bleven waar ze waren... sinds wanneer is een land verantwoordelijk voor de voorzieningen van een ander land?
Het is lastig om gegevens terug te zoeken, dus ik neem het met een korreltje zout dat het voor 2005 allemaal helemaal prima was. Dat zout is trouwens ook een deel van het probleem, en zeker als Israel ontziltingsinstallaties uitschakelt of de benodigde brandstof tegenhoudt.
Hier is een hoop interessants te lezen over de situatie.
Wat is er gebeurt met de miljarden aan ontwikkelingsgeld wat de afgelopen 20 jaar naar Gaza is gegaan? Hoe kan het dat een land, wat zo vreselijk veel geld heeft ontvangen, nog steeds zo afhankelijk is van de buren die ze zo haten?
Geen idee, ik ben niet de financiële toezichthouder van de Palestijnse overheid. Ik weet wel dat het niet uniek is dat een land net genoeg ontwikkelingshulp krijgt om zich voort te sleuren zonder dat er daadwerkelijk verbetering wordt gerealiseerd. Het zou me niets verbazen als dat hier ook het geval is.
Waarom zijn er zoveel tunnels, en geen enkele schuilkelder voor de bevolking? Waarom roepen ex-gazanen op dat Israël door moet gaan met de strijd tegen Hamas, en noemen ze het westen 'dom en naïef' dat ze Hamas steunen?
Waarom heeft de bevolking schuilkelders nodig dan?
En dat de wereld een betere plek is zonder Hamas, dat ben ik 100% met je eens. Ik vind alleen dat je dat moet kunnen bereiken zonder een complete bevolking uit te roeien.
Hamas maakt z'n keuzes bewust. Ook de keuze om van Gaza een 3e wereldland te maken. Want ook Hamas weet dat deze levensomstandigheden een volk op z'n knieën houdt. De eerste stap om Gaza te verbeteren voor de inwoners, is de totale vernietiging van Hamas, en een bestuur aan te stellen wat niet gedreven wordt door jodenhaat.
Kijk, en daar gaat het dus mis. "een bestuur aanstellen" in plaats van "de bevolking hun eigen bestuur te laten kiezen". Ik hoorde laatst een discussie over de parallellen tussen Gaza en Irak. Israël maakt momenteel alle fouten die de VS destijds in Irak heeft gemaakt. De VS onder Biden heeft hier sterk tegen gewaarschuwd trouwens: een oorlog beginnen zonder 'exitplan', dat is gewoon heel erg dom. En als je die oorlog uiteindelijk verliest, want verliezen zul je, dan ben je direct terug bij af, of erger nog.