Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan37
Verkenner
Verkenner

Re: Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Berichtdoor Johan37 » 25 jul 2025 14:39

Pcrtje schreef:@Johan37, mijn eerlijke reactie is dat ik merk dat ik momenteel toch maar weinig empathie voor de Gazanen heb. Het is verder een interessante vraag in hoeverre je disproportioneel kunt handelen jegens een groep die genocide op jou als hoogste doel nastreeft.

Het staat overigens buiten kijf dat Israëls oorlogvoering buitengewoon onverstandig is, al is het maar omdat het een hele generatie traumatiseert die zich ongetwijfeld op de langere termijn vijandig richting Israël zal opstellen. En Netanjahoe is een corrupte crimineel die de bak in moet.

Dank voor je openheid. Maar ik schrik eerlijk gezegd van je uitspraak dat je “momenteel weinig empathie voor de Gazanen” voelt. Het gaat hier niet om Hamasstrijders, maar om gewone mensen: moeders, vaders, kinderen, zieken, ouderen — mensen die sterven onder bommen, of simpelweg van honger en dorst. Onschuldige burgers die nergens heen kunnen.

Dat Hamas een gewelddadige, extremistische organisatie is, staat buiten kijf. Maar dat mag nooit betekenen dat een heel volk collectief als vijand wordt gezien, en al helemaal niet dat empathie verdwijnt. Empathie is geen beloning voor goed gedrag. Het is iets wat je toont tegenover lijden, ongeacht wie het ondergaat.

Het idee dat disproportioneel geweld gerechtvaardigd zou zijn tegenover een groep waarin ook vijandige elementen zitten, is gevaarlijk. Zo gaan hele bevolkingen ten onder, en zo ontstaat ook bij de ander diepe haat en wrok. Je noemt terecht dat deze aanpak een nieuwe generatie vijanden kweekt — dat alleen al zou genoeg reden moeten zijn om terughoudend te zijn. Maar ook los daarvan: het morele kompas mag niet verdwijnen.

Als zelfs het sterven van kinderen geen medeleven meer oproept, dan moeten we onszelf serieus de vraag stellen waar we staan — als mensen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2025 15:14

Erik1960 schreef:Ik heb volgens mij nergens een link gelegd naar genocide of Auschwitz. Ik houd er ook niet van om met dat soort termen te strooien. Het is al ingewikkeld genoeg.
Nee, maar veel anderen doen dat wel.
Erik1960 schreef:Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat Israël zich in de reactie op de onmenselijke gebeurtenissen van 7 oktober beperkt tot de huurmoordenaar in het voorbeeld hierboven? Er komen ook in Gaza mensen om het leven die net als jij en ik hun best deden een goed leven te leiden. Daar -daar begon deze draad mee- kun je toch empathie mee hebben?
Wat bedoel je hier precies mee? Is het Israël expres te doen om burgers te doden, of is het een kwestie van burgers die ook gedood worden bij aanvallen tegen militanten? Dat is wel een groot verschil qua intentie.
Overigens vind ik zelf dat Israël nogal trigger-happy is als het om Gaza gaat: er wordt mijns inziens te losjes met de rules of engagement (zoals dat in militair jargon heet) omgesprongen.
Dat is overigens wat anders dan dat Israël het als doel zou hebben om burgerslachtoffers te maken. In dat geval is het land daar niet bepaald effectief in.

Goed, empathie, daar gaat dit topic over. Ja, inderdaad, ieder mens met een beetje gevoel in zijn lijf zal met afgrijzen kijken naar wat er in Gaza gebeurt. Het is daar oorlog en bij oorlog komen mensen, ook burgers, om. Dat is afschuwelijk. Het doel zou moeten zijn om die oorlog te beëindigen.
Ik zie daarbij wel dat velen nogal selectief zijn in hun empathie. Wel voor Gaza, niet voor Syrie, Jemen, Soedan, Nigeria en noem al die andere landen maar op. Dat boeit blijkbaar niet. Maar al die andere oorlogen moeten mijns inziens ook stoppen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 25 jul 2025 23:26

elbert schreef:Nee, maar veel anderen doen dat wel.
Wat bedoel je hier precies mee? Is het Israël expres te doen om burgers te doden, of is het een kwestie van burgers die ook gedood worden bij aanvallen tegen militanten? Dat is wel een groot verschil qua intentie.
Overigens vind ik zelf dat Israël nogal trigger-happy is als het om Gaza gaat: er wordt mijns inziens te losjes met de rules of engagement (zoals dat in militair jargon heet) omgesprongen.
Dat is overigens wat anders dan dat Israël het als doel zou hebben om burgerslachtoffers te maken. In dat geval is het land daar niet bepaald effectief in.

Goed, empathie, daar gaat dit topic over. Ja, inderdaad, ieder mens met een beetje gevoel in zijn lijf zal met afgrijzen kijken naar wat er in Gaza gebeurt. Het is daar oorlog en bij oorlog komen mensen, ook burgers, om. Dat is afschuwelijk. Het doel zou moeten zijn om die oorlog te beëindigen.
Ik zie daarbij wel dat velen nogal selectief zijn in hun empathie. Wel voor Gaza, niet voor Syrie, Jemen, Soedan, Nigeria en noem al die andere landen maar op. Dat boeit blijkbaar niet. Maar al die andere oorlogen moeten mijns inziens ook stoppen.

Het is niet zo vreemd dat de oorlog in Gaza veel aandacht krijgt. Israël staat immers bij veel mensen in de belangstelling. Voeg daarbij dat het al decennia-lang een steeds oplevend conflict is. Nee, ik ga niet zover om te zeggen dat Israël expres burgers doodt. Hoewel er incidenten zijn geweest waarin dat wel gebeurde. Wat Israël doet, is in mijn ogen wel in strijd met internationaal recht: burgers worden niet beschermd, collectieve bestraffing wordt toegepast, mensen worden gedwongen verdreven.
Is er dan niets goeds of bemoedigends te melden? Zeker wel. Lees bijvoorbeeld de indrukwekkende persverklaring van kardinaal Pizzaballa en patriarch Theophilos III, opgesteld na hun bezoek aan Gaza: https://explorecatholic.nl/nieuws/kardinaal-pizzaballa-christus-is-niet-afwezig-in-gaza-te-midden-van-oorlog/
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 26 jul 2025 11:33

De voorpagina van Trouw windt er vandaag ook geen doekjes om.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 29 jul 2025 17:41

Dank voor je openheid. Maar ik schrik eerlijk gezegd van je uitspraak dat je “momenteel weinig empathie voor de Gazanen” voelt. Het gaat hier niet om Hamasstrijders, maar om gewone mensen: moeders, vaders, kinderen, zieken, ouderen — mensen die sterven onder bommen, of simpelweg van honger en dorst. Onschuldige burgers die nergens heen kunnen.

Ook de burgerbevolking deed mee aan 7 oktober. Gijzelaars werden o.a. vastgehouden bij gezinnen, de zgn burgerbevolking. Bij bombardementen op Israël staat dezelfde burgerbevolking te juichen. We moeten ook niet doen alsof de burgerbevolking Israël niet vernietigd wil zien.

Overigens is Egypte nog veel minder emphatisch met de Gazanen dan Israël. Niet om het dan maar goed te praten, maar is er niet wat voor te zeggen dat geen enkel land vluchtelingen uit Gaza op wilt vangen? Waarom zie ik uitgehongerde kindjes in de armen van hun weldoorvoede ouders? Waarom zie ook geen uitgemergelde hamas-strijders? Zou er niet gewoon een goede reden zijn dat Israël hun humanitaire hulp niet via Hamas wil laten verlopen?

Ik ken maar 2 mensen uit de IDF, dus ik kan niet voor allemaal spreken, maar zij zijn momenteel aardig kapot aan het gaan mentaal om alles wat ze zien in Gaza. Maar ze weten ook dat stoppen geen optie is als ze zelf veilig willen blijven. Iedereen kan heel hard roepen wat Israël verkeerd doet, maar niemand zegt hoe dan wel.

Hamas wint sowieso. Scenario 1 is dat Israël doorgaat, dat ze door het menselijke schild heen Hamas vernietigen, waardoor de wereld Israël steeds harder gaat haten want er vallen dan veel burgerslachtoffers. De steun die Hamas hierin krijgt momenteel, zorgt alleen maar voor meer slachtoffers.

Scenario 2 is dat Israël stopt, en vernietigd wordt.

Hoe zijn we in een situatie belandt dat we een terroristische organisatie gaan steunen? Hamas is de onderdrukker in Gaza. Hamas is de agressor. Het boeit Hamas precies helemaal niets hoeveel burgers er vallen, als ze Israël maar kunnen pakken. Als Hamas de wapens neerlegt, is er vrede. Als Israël de wapens neerlegt, worden ze vernietigt.

Wat er in Gaza gebeurd is vreselijk. Maar het helpt ze niet wanneer we de verkeerde hiervoor aanpakken want het geeft Hamas alleen maar meer mogelijkheden om nog meer kwaad te doen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 jul 2025 18:42

Tonny schreef:Ook de burgerbevolking deed mee aan 7 oktober. Gijzelaars werden o.a. vastgehouden bij gezinnen, de zgn burgerbevolking. Bij bombardementen op Israël staat dezelfde burgerbevolking te juichen. We moeten ook niet doen alsof de burgerbevolking Israël niet vernietigd wil zien.

Overigens is Egypte nog veel minder emphatisch met de Gazanen dan Israël. Niet om het dan maar goed te praten, maar is er niet wat voor te zeggen dat geen enkel land vluchtelingen uit Gaza op wilt vangen? Waarom zie ik uitgehongerde kindjes in de armen van hun weldoorvoede ouders? Waarom zie ook geen uitgemergelde hamas-strijders? Zou er niet gewoon een goede reden zijn dat Israël hun humanitaire hulp niet via Hamas wil laten verlopen?

Ik ken maar 2 mensen uit de IDF, dus ik kan niet voor allemaal spreken, maar zij zijn momenteel aardig kapot aan het gaan mentaal om alles wat ze zien in Gaza. Maar ze weten ook dat stoppen geen optie is als ze zelf veilig willen blijven. Iedereen kan heel hard roepen wat Israël verkeerd doet, maar niemand zegt hoe dan wel.

Hamas wint sowieso. Scenario 1 is dat Israël doorgaat, dat ze door het menselijke schild heen Hamas vernietigen, waardoor de wereld Israël steeds harder gaat haten want er vallen dan veel burgerslachtoffers. De steun die Hamas hierin krijgt momenteel, zorgt alleen maar voor meer slachtoffers.

Scenario 2 is dat Israël stopt, en vernietigd wordt.

Hoe zijn we in een situatie belandt dat we een terroristische organisatie gaan steunen? Hamas is de onderdrukker in Gaza. Hamas is de agressor. Het boeit Hamas precies helemaal niets hoeveel burgers er vallen, als ze Israël maar kunnen pakken. Als Hamas de wapens neerlegt, is er vrede. Als Israël de wapens neerlegt, worden ze vernietigt.

Wat er in Gaza gebeurd is vreselijk. Maar het helpt ze niet wanneer we de verkeerde hiervoor aanpakken want het geeft Hamas alleen maar meer mogelijkheden om nog meer kwaad te doen.

Dank voor je openhartige en eerlijke bijdrage.

Je verwoordt iets wat velen voelen, maar waar weinig ruimte voor lijkt te zijn in het publieke debat: de diepe worsteling van Israël, zowel militair als moreel, en het gebrek aan evenwicht in hoe de situatie vaak wordt beoordeeld. Je stelt kritische vragen zonder je menselijkheid te verliezen — en dat is waardevol.

De pijn en frustratie die je beschrijft, zijn begrijpelijk. Inderdaad, de rol van Hamas als onderdrukker van de eigen bevolking wordt vaak zwaar onderschat of zelfs genegeerd. Dat zij zich doelbewust ingraven tussen burgers, humanitaire hulp misbruiken en hun eigen volk als schild gebruiken, maakt elke militaire reactie tragisch complex.

Ook de psychologische belasting van gewone Israëlische soldaten mag niet worden vergeten. Het zijn jonge mensen met gewetens, geen machines. Dat zij worstelen met wat ze zien én doen, laat zien dat dit geen simpel zwart-witverhaal is.

Je stelt terecht de vraag: "Wat is dan wél de oplossing?" Veel mensen roepen kritiek, maar bieden geen werkelijk alternatief. Dat maakt je bijdrage extra waardevol, omdat het de tragiek van de situatie blootlegt: Israël heeft geen eenvoudige uitweg, Hamas rekent juist op die morele verwarring.

En nee — verdriet om Gaza betekent niet automatisch steun aan Hamas. Maar echte steun aan Gaza vraagt ook om het benoemen van wie hen werkelijk vasthoudt: Hamas zelf. Zonder die erkenning is iedere oproep tot vrede eigenlijk onwaarachtig.

Een grote schande wat er vandaag is gebeurd:
Het demissionaire kabinet heeft twee Israëlische ministers een inreisverbod opgelegd, om zo Israël onder druk te zetten meer te doen tegen de hongersnood in Gaza.

Ik ben het volledig eens met PVV-leider Geert Wilders, die op X spreekt van een ‘steunbetuiging aan de beesten van Hamas’.

Ook SGP-Kamerlid Diederik van Dijk heeft gelijk: “Israël verdient steun, geen sancties, in de strijd tegen kwaadaardige, duistere machten die haar bestaan blijven bedreigen.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2025 19:17

benefietdiner schreef:Dank voor je openhartige en eerlijke bijdrage.

Je verwoordt iets wat velen voelen, maar waar weinig ruimte voor lijkt te zijn in het publieke debat: de diepe worsteling van Israël, zowel militair als moreel,

Aan de andere kant zijn er ook Israëliërs die vanaf de omringende heuvels de bombardementen als publiek bekijken. Heel veel morele worsteling zie ik daar niet. Goed, niet alle Israëliërs zullen met popcorn naar het uitmoorden van mensen kijken, maar sommige dus wel.

Dat zij zich doelbewust ingraven tussen burgers, humanitaire hulp misbruiken en hun eigen volk als schild gebruiken, maakt elke militaire reactie tragisch complex.

Als je geen tanks en vliegtuigen hebt, dan moet je vechten met wat je hebt. Hoewel ik het ook vreselijk vind wat ze doen, is de eis "kom gewoon naar buiten zodat we je kunnen doodschieten" niet echt realistisch. Ja, Hamas vecht op zo'n manier dat Israel daar een zware prijs voor betaalt, maar precies doen waar Hamas op uit is, dat lijkt me niet echt een winnende zet.

Je stelt terecht de vraag: "Wat is dan wél de oplossing?" Veel mensen roepen kritiek, maar bieden geen werkelijk alternatief. Dat maakt je bijdrage extra waardevol, omdat het de tragiek van de situatie blootlegt: Israël heeft geen eenvoudige uitweg, Hamas rekent juist op die morele verwarring.

De eis om een oplossing is natuurlijk totaal niet reëel en de tegenwerping dus ook niet. Niemand behalve de betrokken overheden hebben de informatie en de mogelijkheden die zij hebben. Kritiek proberen de mond te snoeren omdat gewone burgers het conflict dat al decennia lang sleept niet kunnen oplossen, is gewoon een valse tactiek. Ik weet niet hoe ze het wel zouden moeten oplossen, maar niet zoals het nu gaat.

En nee — verdriet om Gaza betekent niet automatisch steun aan Hamas. Maar echte steun aan Gaza vraagt ook om het benoemen van wie hen werkelijk vasthoudt: Hamas zelf. Zonder die erkenning is iedere oproep tot vrede eigenlijk onwaarachtig.

Laten we niet net doen alsof Israel niet ook al 50 jaar lang een wurggreep op het gebied heeft. De controle over water en stroom zijn zeer effectieve manieren om een volk in bedwang te houden of zelfs langzaam maar zeker uit te roeien.

Elke oplossing die de schuld volledig aan één kant legt, is onwaarachtig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2025 19:28

Tonny schreef:Hoe zijn we in een situatie belandt dat we een terroristische organisatie gaan steunen? Hamas is de onderdrukker in Gaza. Hamas is de agressor. Het boeit Hamas precies helemaal niets hoeveel burgers er vallen, als ze Israël maar kunnen pakken. Als Hamas de wapens neerlegt, is er vrede. Als Israël de wapens neerlegt, worden ze vernietigt.

Als gevangenen in een gevangenis in opstand komen tegen de onleefbare omstandigheden die de gevangenisbewaarders hebben gecreëerd en in stand houden, zijn de gevangenen dan de agressor?

Als Hamas de wapens neerlegt, is de kans groot dat Israel teruggaat naar de status quo voor de oorlog en de bevolking langzaam maar zeker uitroeit met blokkades. Dit betekent niet dat Israel zich niet mag verdedigen, maar zou het niet wat zijn als ze de reden dat Hamas aan de macht is, zouden kunnen ondermijnen. Een volk dat onder zware omstandigheden probeert te overleven is veel vatbaarder voor extremistische groepen die zeggen dat ze de oorzaak van die omstandigheden kunnen aanpakken. Een bevolking die economisch, sociaal en cultureel floreert, zal niet direct opspringen om een buurland aan te vallen of een tyrannieke overheid te omarmen, in mijn ogen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 30 jul 2025 09:08

Als gevangenen in een gevangenis in opstand komen tegen de onleefbare omstandigheden die de gevangenisbewaarders hebben gecreëerd en in stand houden, zijn de gevangenen dan de agressor?

Waarom komen ze dan in opstand tegen Israël, waar de toegang tot 7 okt vrij was (na een grenscontrole) en niet tegen Egypte die de grenzen ook voor 7 okt volledig gesloten hield? Er zijn toch 2 grenzen met Gaza?

Een volk dat onder zware omstandigheden probeert te overleven is veel vatbaarder voor extremistische groepen die zeggen dat ze de oorzaak van die omstandigheden kunnen aanpakken. Een bevolking die economisch, sociaal en cultureel floreert, zal niet direct opspringen om een buurland aan te vallen of een tyrannieke overheid te omarmen, in mijn ogen.

Het IDF heeft een speciale eenheid waar ze in gesprek gaan met de plaatselijke bevolking om juist deze vragen te stellen. Het is heel lastig contact te krijgen. Degene die ze spreken zeggen bang te zijn voor consequenties van Hamas.
Tevens is het duidelijk dat het ondertekenen van de Abraham-akkoorden een land laat floreren.
Daarnaast moeten we ook beseffen dat binnen sommige moslim-groeperingen het als zonde wordt gezien als je de strijd tegen joden staakt. En bedenk dat kinderen in Gaza van jongsaf wordt geleerd dat Israël slecht is, dat joden apen zijn etc. Het is natuurlijk niet zo simpel op te lossen met een goed gesprek. En de info van Israël wordt niet zomaar gedeeld met de bevolking, daar steekt Hamas wel een stokje voor.

Hoewel ik het ook vreselijk vind wat ze doen, is de eis "kom gewoon naar buiten zodat we je kunnen doodschieten" niet echt realistisch. Ja, Hamas vecht op zo'n manier dat Israel daar een zware prijs voor betaalt, maar precies doen waar Hamas op uit is, dat lijkt me niet echt een winnende zet.

Is buigen voor terroristen dan wel een winnende zet? Zolang Hamas elk bestand verwerpt en Gaza niet onder bestuur van een 'neutrale partij' zet, zal de oorlog blijven duren. Israel geeft al 20 jaar 'geslikt'. Zolang Israel gebombardeerd wordt vanuit Gaza, bombarderen ze terug. Het is natuurlijk niet een eenzijdig afschieten van raketten.

Laten we niet net doen alsof Israel niet ook al 50 jaar lang een wurggreep op het gebied heeft. De controle over water en stroom zijn zeer effectieve manieren om een volk in bedwang te houden of zelfs langzaam maar zeker uit te roeien.

Tot 2005 had Gaza gewoon z'n waterleidingen. Gaza is van oudsher een vruchtbaar, waterrijk gebied en ze waren voldoende zelfvoorzienend. Het is Hamas die in 2007 alles vernietigd heeft, en Israel die daarop (gratis!!) water is gaan leveren. Hamas had er natuurlijk in eerste plaats voor kunnen kiezen dat de waterleidingen gewoon bleven waar ze waren... sinds wanneer is een land verantwoordelijk voor de voorzieningen van een ander land?
Wat is er gebeurt met de miljarden aan ontwikkelingsgeld wat de afgelopen 20 jaar naar Gaza is gegaan? Hoe kan het dat een land, wat zo vreselijk veel geld heeft ontvangen, nog steeds zo afhankelijk is van de buren die ze zo haten?
Waarom zijn er zoveel tunnels, en geen enkele schuilkelder voor de bevolking? Waarom roepen ex-gazanen op dat Israël door moet gaan met de strijd tegen Hamas, en noemen ze het westen 'dom en naïef' dat ze Hamas steunen?
Hamas maakt z'n keuzes bewust. Ook de keuze om van Gaza een 3e wereldland te maken. Want ook Hamas weet dat deze levensomstandigheden een volk op z'n knieën houdt. De eerste stap om Gaza te verbeteren voor de inwoners, is de totale vernietiging van Hamas, en een bestuur aan te stellen wat niet gedreven wordt door jodenhaat.

Imam Hassan chalghoumi heeft een mooie en realistische kijk op Israel.

Mosab Hassan is een ex-gazaan. Hij is een tijdje onderdeel geweest van Hamas maar is eruit gestapt. Hij geeft veel lezingen over dit conflict.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “Actualiteit & Politiek”