Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan37
Verkenner
Verkenner

Re: Standpunten van Chris Stoffer (SGP) over Gaza - waar is de empathie?

Berichtdoor Johan37 » 25 jul 2025 14:39

Pcrtje schreef:@Johan37, mijn eerlijke reactie is dat ik merk dat ik momenteel toch maar weinig empathie voor de Gazanen heb. Het is verder een interessante vraag in hoeverre je disproportioneel kunt handelen jegens een groep die genocide op jou als hoogste doel nastreeft.

Het staat overigens buiten kijf dat Israëls oorlogvoering buitengewoon onverstandig is, al is het maar omdat het een hele generatie traumatiseert die zich ongetwijfeld op de langere termijn vijandig richting Israël zal opstellen. En Netanjahoe is een corrupte crimineel die de bak in moet.

Dank voor je openheid. Maar ik schrik eerlijk gezegd van je uitspraak dat je “momenteel weinig empathie voor de Gazanen” voelt. Het gaat hier niet om Hamasstrijders, maar om gewone mensen: moeders, vaders, kinderen, zieken, ouderen — mensen die sterven onder bommen, of simpelweg van honger en dorst. Onschuldige burgers die nergens heen kunnen.

Dat Hamas een gewelddadige, extremistische organisatie is, staat buiten kijf. Maar dat mag nooit betekenen dat een heel volk collectief als vijand wordt gezien, en al helemaal niet dat empathie verdwijnt. Empathie is geen beloning voor goed gedrag. Het is iets wat je toont tegenover lijden, ongeacht wie het ondergaat.

Het idee dat disproportioneel geweld gerechtvaardigd zou zijn tegenover een groep waarin ook vijandige elementen zitten, is gevaarlijk. Zo gaan hele bevolkingen ten onder, en zo ontstaat ook bij de ander diepe haat en wrok. Je noemt terecht dat deze aanpak een nieuwe generatie vijanden kweekt — dat alleen al zou genoeg reden moeten zijn om terughoudend te zijn. Maar ook los daarvan: het morele kompas mag niet verdwijnen.

Als zelfs het sterven van kinderen geen medeleven meer oproept, dan moeten we onszelf serieus de vraag stellen waar we staan — als mensen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2025 15:14

Erik1960 schreef:Ik heb volgens mij nergens een link gelegd naar genocide of Auschwitz. Ik houd er ook niet van om met dat soort termen te strooien. Het is al ingewikkeld genoeg.
Nee, maar veel anderen doen dat wel.
Erik1960 schreef:Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat Israël zich in de reactie op de onmenselijke gebeurtenissen van 7 oktober beperkt tot de huurmoordenaar in het voorbeeld hierboven? Er komen ook in Gaza mensen om het leven die net als jij en ik hun best deden een goed leven te leiden. Daar -daar begon deze draad mee- kun je toch empathie mee hebben?
Wat bedoel je hier precies mee? Is het Israël expres te doen om burgers te doden, of is het een kwestie van burgers die ook gedood worden bij aanvallen tegen militanten? Dat is wel een groot verschil qua intentie.
Overigens vind ik zelf dat Israël nogal trigger-happy is als het om Gaza gaat: er wordt mijns inziens te losjes met de rules of engagement (zoals dat in militair jargon heet) omgesprongen.
Dat is overigens wat anders dan dat Israël het als doel zou hebben om burgerslachtoffers te maken. In dat geval is het land daar niet bepaald effectief in.

Goed, empathie, daar gaat dit topic over. Ja, inderdaad, ieder mens met een beetje gevoel in zijn lijf zal met afgrijzen kijken naar wat er in Gaza gebeurt. Het is daar oorlog en bij oorlog komen mensen, ook burgers, om. Dat is afschuwelijk. Het doel zou moeten zijn om die oorlog te beëindigen.
Ik zie daarbij wel dat velen nogal selectief zijn in hun empathie. Wel voor Gaza, niet voor Syrie, Jemen, Soedan, Nigeria en noem al die andere landen maar op. Dat boeit blijkbaar niet. Maar al die andere oorlogen moeten mijns inziens ook stoppen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 25 jul 2025 23:26

elbert schreef:Nee, maar veel anderen doen dat wel.
Wat bedoel je hier precies mee? Is het Israël expres te doen om burgers te doden, of is het een kwestie van burgers die ook gedood worden bij aanvallen tegen militanten? Dat is wel een groot verschil qua intentie.
Overigens vind ik zelf dat Israël nogal trigger-happy is als het om Gaza gaat: er wordt mijns inziens te losjes met de rules of engagement (zoals dat in militair jargon heet) omgesprongen.
Dat is overigens wat anders dan dat Israël het als doel zou hebben om burgerslachtoffers te maken. In dat geval is het land daar niet bepaald effectief in.

Goed, empathie, daar gaat dit topic over. Ja, inderdaad, ieder mens met een beetje gevoel in zijn lijf zal met afgrijzen kijken naar wat er in Gaza gebeurt. Het is daar oorlog en bij oorlog komen mensen, ook burgers, om. Dat is afschuwelijk. Het doel zou moeten zijn om die oorlog te beëindigen.
Ik zie daarbij wel dat velen nogal selectief zijn in hun empathie. Wel voor Gaza, niet voor Syrie, Jemen, Soedan, Nigeria en noem al die andere landen maar op. Dat boeit blijkbaar niet. Maar al die andere oorlogen moeten mijns inziens ook stoppen.

Het is niet zo vreemd dat de oorlog in Gaza veel aandacht krijgt. Israël staat immers bij veel mensen in de belangstelling. Voeg daarbij dat het al decennia-lang een steeds oplevend conflict is. Nee, ik ga niet zover om te zeggen dat Israël expres burgers doodt. Hoewel er incidenten zijn geweest waarin dat wel gebeurde. Wat Israël doet, is in mijn ogen wel in strijd met internationaal recht: burgers worden niet beschermd, collectieve bestraffing wordt toegepast, mensen worden gedwongen verdreven.
Is er dan niets goeds of bemoedigends te melden? Zeker wel. Lees bijvoorbeeld de indrukwekkende persverklaring van kardinaal Pizzaballa en patriarch Theophilos III, opgesteld na hun bezoek aan Gaza: https://explorecatholic.nl/nieuws/kardinaal-pizzaballa-christus-is-niet-afwezig-in-gaza-te-midden-van-oorlog/
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”