Religie instappen vanuit een niet-religieus nest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Religie instappen vanuit een niet-religieus nest

Berichtdoor Tonny » 17 jul 2025 22:11

Een kerk instappen is de beste manier denk ik. Wellicht kom je dan ook in gesprek met verschillende leden die je verder op weg helpen. Maar... ik snap ook dat het spannend is om alleen een kerk binnen te stappen. Zeker bij de kleinere gemeenten (20-30 leden zeg maar) vind ik het als doorgewinterde kerkganger ook altijd weer even spannend als ik ergens nieuw kom.

Is een alpha-cursus iets voor je? Het vergroot sowieso je sociale kring met andere gelovigen en/ of zoekenden.

Is er helemaal niemand in je buurt gelovig? Buren, collega, oude klasgenoot oid? Geloof me, al spreek je ze amper, je maakt hun hele dag goed als je ze vraagt om een beetje op weg te helpen.

Online kerkdiensten geeft een beetje beeld. Sommige kerken gaan er wel heel erg vanuit dat iedereen basiskennis heeft, waardoor een preek wellicht lastig te begrijpen is. Met name de meer 'zwaardere stromingen'.

Wat maakt dat je nu iets wilt gaan doen met geloof?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2025 22:56

Tonny schreef:Bij orthodox denk ik dan weer aan oosters, dus met een hoop katholieke invloeden in een protestante kerk. En dan dus eerder hoofddoekjes dan hoedjes en zeker geen psalmen op hele noten.

Oosters Orthodox en Grieks Orthodox is wat anders dan Nederlands Orthodox of Orthodox Gereformeerd. Eigenlijk betekent “orthodox” gewoon “rechtzinnig gelovig”
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 18 jul 2025 10:25

Ik kan me voorstellen dat cultuur (oosters, Russisch, grieks) voor verschillende benaderingen zorgt.

Dit zegt AI erover:
Iconen spelen een belangrijke rol in de orthodoxe eredienst en worden gezien als vensters naar de hemel, waarmee de gelovigen in contact komen met heiligen en Christus.

Lijkt toch wel veel op het katholieke heiligen-verering.

Maar goed, dat is een beetje off-topic. Als iemand nog eens zegt 'orthodox' te zijn, zal ik eens goed navragen wat die persoon ermee bedoelt, wellicht heb ik nu heel veel mensen onterecht in een soort oosters christendom geplaatst :-D.

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 18 jul 2025 13:21

Tonny schreef:Bij orthodox denk ik dan weer aan oosters, dus met een hoop katholieke invloeden in een protestante kerk. En dan dus eerder hoofddoekjes dan hoedjes en zeker geen psalmen op hele noten.

Je hebt gelijk dat orthodox ook kan verwijzen naar oosters orthodoxe kerken.
Toch betekent orthodoxie letterlijk “rechte leer”.
Je kunt ook het woord reformatorisch of bevindelijk gereformeerd of strikt of rechtzinnig erop plakken.
Dat de rechte leer te claimen is, dat daar denk ik inmiddels wel anders over.
Veel historisch en bijbelwetenschappelijk onderzoek heeft wel aangetoond dat een rechtzinnige leer
nu niet altijd van die hele sterke papieren heeft.
In de CGK en NGK zie je daarom ook wel een enorme verandering van denken (en dat op allerlei gebieden).
Binnen de PKN (mijn kerk) was die verandering al veel langer gaande.
Helaas heeft dat niet zo’n goede uitwerking gehad op geloof en kerkgang (zeker onder de jongere generaties).

Behoudende kerken (ook weer een andere uitdrukking voor orthodox) houden beter jonge mensen vast en dat is wel te waarderen.
Ik ben benieuwd hoe dat in de NGK en CGK gaat uitpakken. Het komt niet vanzelf goed…

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 18 jul 2025 14:43

Dat de rechte leer te claimen is, dat daar denk ik inmiddels wel anders over.

Eens, ik denk dat Jezus ook niet als 'rechtzinnig' bekend stond in Zijn tijd ;-).

Terug naar “[Religie] - Algemeen”