Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Re: Israël

Berichtdoor Hans1978 » 09 jul 2025 10:29

Marnix schreef:Klopt, de voorgeschiedenis maakt het extra pijnlijk. En natuurlijk is zo'n kamp niet vergelijkbaar met met name vernietigingskampen want het doel is geen vernietiging. Maar wel totale controle, beperking van bewegingsvrijheid etc en daar ligt een denkbeeld ten grondslag waarin men niet gelijk aan elkaar is en ook niet als zodanig wordt behandeld.

Het klopt dat er met wat we nu weten gelukkig wel verschillen zijn met Nazi-Duitsland.
Nogmaals: met wat we nu weten.

een halfjaar geleden was het ook nog not-done om Israel van genocide te beschuldigen, iets waar de controverse inmiddels ook wel vanaf is...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2025 10:48

Hans1978 schreef:Ik doelde op debezetting van Gaza van 1967 tot heden ten dage.
Want het is me niet helemaal duidelijk hoe die bezetting in 2005 ten einde gekomen zou zijn...

Dit omdat het luchtruim en de territotriale wateren nooit vrijgegeven zijn.
Je vergeet dat volgens de Oslo akkoorden die er met de Palestijnse Autoriteiten zijn gesloten, de controle over het luchtruim en de territoriale wateren ad-interim (dus totdat er een volledige overeenkomst zou zijn) bij Israel zou blijven liggen (Oslo II, Artikel XII). Dat is dus met wederzijdse instemming zo afgesproken.
Aangezien er nog geen volledige overeenkomst is gesloten, heeft Israel het volste recht om het luchtruim en de territoriale wateren te controleren.
Hans1978 schreef:De in 2006 gekozen Gazaanse overheid is door Israel gedeporteerd.
Dat is onjuist. Hamas won die verkiezingen, trouwens met als campagnepunten om oorlog met Israel te voeren, de Oslo akkoorden op te zeggen en democratie af te schaffen. Nou, dat is allemaal gebeurd, dus ze hebben hun zin gekregen. Maar de Gazaanse leiders, zoals Ismail Haniyeh, zijn niet gedeporteerd. Haniyeh zat tot en met 2017 in de Gazastrook en was daar de baas.
Hans1978 schreef:in 2007 werd Gaza officieel tot vijand uitgeroepen, en vanaf dat moment werden zaken als drinkwater, energie en voedsel door Israel maar zeer beperkt toegelaten.
Ook dit is behoorlijk eenzijdig en onjuist, want je laat een paar dingetjes weg. Zoals bijvoorbeeld het feit dat Hamas daarvoor al begonnen was met het beschieten van Israel met raketten. Dagelijks.
Ik weet niet hoe het met jou is, maar als je buurman elke dag op je schiet, dan kun je moeilijk onder de constatering uit dat je buurman vijandige bedoelingen met je heeft. Die constatering is precies wat Israel in 2007 heeft gedaan en dat was een feitelijk juiste constatering.
Hans1978 schreef:Of het strikt juridisch een belegering was of een bezetting: feit is dat Israel een uiterst dubieuze rol in Gaza gespeeld heeft vanaf het moment dat het Brits mandaatgebied opgegeven werd.
Dubieus? Misschien. Maar feit is wel dat Gaza tussen 1948 en 1967 door Egypte bestuurd werd (dus niet door Gazanen) en Israel dus niet "vanaf het moment dat het Brits mandaatgebied opgegeven werd" daar een dubieuze rol heeft gespeeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 09 jul 2025 11:16

elbert schreef:Je vergeet dat volgens de Oslo akkoorden die er met de Palestijnse Autoriteiten zijn gesloten, de controle over het luchtruim en de territoriale wateren ad-interim (dus totdat er een volledige overeenkomst zou zijn) bij Israel zou blijven liggen (Oslo II, Artikel XII). Dat is dus met wederzijdse instemming zo afgesproken.
Aangezien er nog geen volledige overeenkomst is gesloten, heeft Israel het volste recht om het luchtruim en de territoriale wateren te controleren.
Aangezien die Oslo akkoorden ook door de huidige Israelische regering niet geaccepteerd worden is het dan op zijn minst diffuus waar Israel op dit moment het controleren van luchtruim en territoriale wateren op baseert.
Daarnaast: aangezien er nog geen volledige overeenkomst is heeft Gaza (dus Hamas) het volste recht om zich tegen de bezetter (of belegeraar,als je dat een meer correcte term vindt) te wapenen.
elbert schreef:Dat is onjuist. Hamas won die verkiezingen, trouwens met als campagnepunten om oorlog met Israel te voeren, de Oslo akkoorden op te zeggen en democratie af te schaffen. Nou, dat is allemaal gebeurd, dus ze hebben hun zin gekregen. Maar de Gazaanse leiders, zoals Ismail Haniyeh, zijn niet gedeporteerd. Haniyeh zat tot en met 2017 in de Gazastrook en was daar de baas.
De belangrijkste eis, en het belangrijkste campagnepunt was de eis dat Israel zich uit alle bezette gebieden zou terugtrekken.
Bovendien is het zo dat Israel de Oslo akkoorden ook aan de laars lapte. Ze misbruikten het namelijk als vrijbrief om hun nederzettingenbeleid uit te breiden (ook in Gaza).
elbert schreef:Ook dit is behoorlijk eenzijdig en onjuist, want je laat een paar dingetjes weg. Zoals bijvoorbeeld het feit dat Hamas daarvoor al begonnen was met het beschieten van Israel met raketten. Dagelijks.
Over eenzijdig gesproken: je beseft dat Gaza feitelijk een belegerde gevangenis was?
En ik ben volledig met je eens dat ik het wat ee3nzijdig bracht, maar dit als tegenwicht tegen de minimaal net zo eenzijdige benadeirng van benefietdiner, jesaja 40 en jouzelf.
elbert schreef:Ik weet niet hoe het met jou is, maar als je buurman elke dag op je schiet, dan kun je moeilijk onder de constatering uit dat je buurman vijandige bedoelingen met je heeft. Die constatering is precies wat Israel in 2007 heeft gedaan en dat was een feitelijk juiste constatering.
Aan de andere kant zit Gaza met en buurman opgescheept die voorkomt dat de boodschappen worden thuisbezorgd, die de post leest en de waterleiding dichtdraait.
Lekker setje buren daar.
elbert schreef:Dubieus? Misschien. Maar feit is wel dat Gaza tussen 1948 en 1967 door Egypte bestuurd werd (dus niet door Gazanen) en Israel dus niet "vanaf het moment dat het Brits mandaatgebied opgegeven werd" daar een dubieuze rol heeft gespeeld.

Dat Egypte Gaza heeft bezet spreekt niemand tegen. Dat was echter wél een reactie op de uitroeping van de staat Israel, die daarin dus wél een (zijdelingse) rol heeft gespeeld.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2025 12:25

Hans1978 schreef:Aangezien die Oslo akkoorden ook door de huidige Israelische regering niet geaccepteerd worden is het dan op zijn minst diffuus waar Israel op dit moment het controleren van luchtruim en territoriale wateren op baseert.
Op het feit dat het in oorlog is met een terreurbeweging. Net zoals Oekraine op dit moment ook stukjes van Rusland bezet houdt omdat het in oorlog is met dat land.
Hans1978 schreef:Daarnaast: aangezien er nog geen volledige overeenkomst is heeft Gaza (dus Hamas) het volste recht om zich tegen de bezetter (of belegeraar,als je dat een meer correcte term vindt) te wapenen.
Hamas heeft dat recht helemaal niet. Bovendien is het feit dat deze terreurbeweging al 20 jaar raketten op Israel afschiet de voornaamste reden dat een groot deel van Gaza momenteel in puin ligt. Je doet het voorkomen alsof Hamas een protest- cq verzetsbeweging is, maar was dat maar zo. Het is een terreurbeweging die bovendien de eigen bevolking terroriseert. Ik kan je wel beelden laten zien wat Hamas doet met de eigen bevolking als die niet gehoorzaamt, maar wat me tegenhoudt is dat het bijzonder onsmakelijke beelden zijn.
Hans1978 schreef:De belangrijkste eis, en het belangrijkste campagnepunt was de eis dat Israel zich uit alle bezette gebieden zou terugtrekken.
Ook dat is onvolledig. Het belangrijkste campagnepunt was de vernietiging van Israel en het verdrijven van de Joden uit de regio.
Hans1978 schreef:Bovendien is het zo dat Israel de Oslo akkoorden ook aan de laars lapte. Ze misbruikten het namelijk als vrijbrief om hun nederzettingenbeleid uit te breiden (ook in Gaza).
Van 2005 tot en met nu is er geen enkele Israelische nederzetting in Gaza geweest.
Hans1978 schreef:Over eenzijdig gesproken: je beseft dat Gaza feitelijk een belegerde gevangenis was?
Nee, dat was het niet. Dat is niet meer dan propaganda. Het beeld van Gaza als een gevangenis is alleen juist als je Hamas als de cipier herkent. Want duizenden Gazanen werkten tot 2023 elke dag in Israel, het gebied had zelf de sleutels in handen om het tot een succesvol gebied te maken, maar de politieke leiding kon niets anders dan jihad tegen Israel promoten. Dan krijg je vanzelf ellende.
Hans1978 schreef:En ik ben volledig met je eens dat ik het wat ee3nzijdig bracht, maar dit als tegenwicht tegen de minimaal net zo eenzijdige benadeirng van benefietdiner, jesaja 40 en jouzelf. Aan de andere kant zit Gaza met en buurman opgescheept die voorkomt dat de boodschappen worden thuisbezorgd, die de post leest en de waterleiding dichtdraait.
Lekker setje buren daar.
Als ik met kogels op mijn buurman schiet met het doel om hem en zijn gezin te doden, moet ik niet klagen als die buurman tegenmaatregelen neemt. Blijkbaar doe je alsof poging tot moord prima is, maar is het niet prima om de moordenaar te stoppen. Er vallen best wel behoorlijk kritische opmerkingen te maken over hoe Israel zijn buren aanpakt, maar dat moet dan ook weer niet zo ver gaan dat van de weersomstuit Hamas als een soort Martin Luther King beweging kan worden afgeschilderd.
Hans1978 schreef:Dat Egypte Gaza heeft bezet spreekt niemand tegen. Dat was echter wél een reactie op de uitroeping van de staat Israel, die daarin dus wél een (zijdelingse) rol heeft gespeeld.
Het uitroepen van de staat Israel was iets wat door de internationale gemeenschap werd gesteund. De bezetting van Gaza door Egypte was dat niet. Je vergelijkt iets goeds nu met iets kwaads en doet alsof dat moreel gezien gelijkwaardig is. Dat is het niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”