Hans1978 schreef:Aangezien die Oslo akkoorden ook door de huidige Israelische regering niet geaccepteerd worden is het dan op zijn minst diffuus waar Israel op dit moment het controleren van luchtruim en territoriale wateren op baseert.
Op het feit dat het in oorlog is met een terreurbeweging. Net zoals Oekraine op dit moment ook stukjes van Rusland bezet houdt omdat het in oorlog is met dat land.
Hans1978 schreef:Daarnaast: aangezien er nog geen volledige overeenkomst is heeft Gaza (dus Hamas) het volste recht om zich tegen de bezetter (of belegeraar,als je dat een meer correcte term vindt) te wapenen.
Hamas heeft dat recht helemaal niet. Bovendien is het feit dat deze terreurbeweging al 20 jaar raketten op Israel afschiet de voornaamste reden dat een groot deel van Gaza momenteel in puin ligt. Je doet het voorkomen alsof Hamas een protest- cq verzetsbeweging is, maar was dat maar zo. Het is een terreurbeweging die bovendien de eigen bevolking terroriseert. Ik kan je wel beelden laten zien wat Hamas doet met de eigen bevolking als die niet gehoorzaamt, maar wat me tegenhoudt is dat het bijzonder onsmakelijke beelden zijn.
Hans1978 schreef:De belangrijkste eis, en het belangrijkste campagnepunt was de eis dat Israel zich uit alle bezette gebieden zou terugtrekken.
Ook dat is onvolledig. Het belangrijkste campagnepunt was de vernietiging van Israel en het verdrijven van de Joden uit de regio.
Hans1978 schreef:Bovendien is het zo dat Israel de Oslo akkoorden ook aan de laars lapte. Ze misbruikten het namelijk als vrijbrief om hun nederzettingenbeleid uit te breiden (ook in Gaza).
Van 2005 tot en met nu is er geen enkele Israelische nederzetting in Gaza geweest.
Hans1978 schreef:Over eenzijdig gesproken: je beseft dat Gaza feitelijk een belegerde gevangenis was?
Nee, dat was het niet. Dat is niet meer dan propaganda. Het beeld van Gaza als een gevangenis is alleen juist als je Hamas als de cipier herkent. Want duizenden Gazanen werkten tot 2023 elke dag in Israel, het gebied had zelf de sleutels in handen om het tot een succesvol gebied te maken, maar de politieke leiding kon niets anders dan jihad tegen Israel promoten. Dan krijg je vanzelf ellende.
Hans1978 schreef:En ik ben volledig met je eens dat ik het wat ee3nzijdig bracht, maar dit als tegenwicht tegen de minimaal net zo eenzijdige benadeirng van benefietdiner, jesaja 40 en jouzelf. Aan de andere kant zit Gaza met en buurman opgescheept die voorkomt dat de boodschappen worden thuisbezorgd, die de post leest en de waterleiding dichtdraait.
Lekker setje buren daar.
Als ik met kogels op mijn buurman schiet met het doel om hem en zijn gezin te doden, moet ik niet klagen als die buurman tegenmaatregelen neemt. Blijkbaar doe je alsof poging tot moord prima is, maar is het niet prima om de moordenaar te stoppen. Er vallen best wel behoorlijk kritische opmerkingen te maken over hoe Israel zijn buren aanpakt, maar dat moet dan ook weer niet zo ver gaan dat van de weersomstuit Hamas als een soort Martin Luther King beweging kan worden afgeschilderd.
Hans1978 schreef:Dat Egypte Gaza heeft bezet spreekt niemand tegen. Dat was echter wél een reactie op de uitroeping van de staat Israel, die daarin dus wél een (zijdelingse) rol heeft gespeeld.
Het uitroepen van de staat Israel was iets wat door de internationale gemeenschap werd gesteund. De bezetting van Gaza door Egypte was dat niet. Je vergelijkt iets goeds nu met iets kwaads en doet alsof dat moreel gezien gelijkwaardig is. Dat is het niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)