elbert schreef:Op het feit dat het in oorlog is met een terreurbeweging. Net zoals Oekraine op dit moment ook stukjes van Rusland bezet houdt omdat het in oorlog is met dat land.
Ik ben het met je eens, maar ik geloof wel dat de grens tussen een verzetsbeweging en een terreurbewesging zo hier en daar flinterdun is.
elbert schreef:Hamas heeft dat recht helemaal niet. Bovendien is het feit dat deze terreurbeweging al 20 jaar raketten op Israel afschiet de voornaamste reden dat een groot deel van Gaza momenteel in puin ligt. Je doet het voorkomen alsof Hamas een protest- cq verzetsbeweging is, maar was dat maar zo. Het is een terreurbeweging die bovendien de eigen bevolking terroriseert. Ik kan je wel beelden laten zien wat Hamas doet met de eigen bevolking als die niet gehoorzaamt, maar wat me tegenhoudt is dat het bijzonder onsmakelijke beelden zijn.
Ik heb ook beelden gezien, en wil even heel duielijk maken dat ik op geen enkele wijze achter Hamas sta. Mijn punt is wél dat ik me kan voorstellen dat mensen in Gaza Hamas zien als een verzetsbeweging die tegen de bombarderende vijand optreedt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat kinderen in een permanente angst opgroeien, en daarin vooral Israel als de agressor zien. En ik kan me dus voorstellen dat het huidige gedrag van Israel in de Gazastrook uiteindelijk alleen maar extra aanwas voor Hamas oplevert.
En zoals eerder aangegeven:L de grens tussen een verzetsbeweging en een terreurbeweging is nogal afhankelijk van de positie die jijzelf hebt in een conflict.
elbert schreef:Ook dat is onvolledig. Het belangrijkste campagnepunt was de vernietiging van Israel en het verdrijven van de Joden uit de regio.
Dat is inderdaad onvlooedig, maar Hamas had in haar campagne plannen voor Gaza, en dat was een gaza wat niet onder de directe invloed van Israel stond. Dat ze daarnaast ook nog plannen hadden voor buiten de Gazastrook is waar, maar om dat vervolgens met terugwerkende kracht tot kernpunt van hun campagne te benoemen is eveneens onvolledig.
elbert schreef:Van 2005 tot en met nu is er geen enkele Israelische nederzetting in Gaza geweest.
Dat klopt in hoofdlijnen, maar daarmee stond her gebied de-facto nog steeds onder Israelisch bestuur.
elbert schreef:Nee, dat was het niet. Dat is niet meer dan propaganda. Het beeld van Gaza als een gevangenis is alleen juist als je Hamas als de cipier herkent. Want duizenden Gazanen werkten tot 2023 elke dag in Israel, het gebied had zelf de sleutels in handen om het tot een succesvol gebied te maken, maar de politieke leiding kon niets anders dan jihad tegen Israel promoten. Dan krijg je vanzelf ellende.
Je beseft dat Israel het gebied controleerde?
Dan kun je zeggen: ze hadden zelf de sleutels in handen, maar zolang er Israelische militairen in het gebied liepen die feitelijk de macht in handen hadden kun je niet met droge ogen beweren dat het gebied een eerlijke kans op zelfbestuur gekregen heeft.
elbert schreef:Als ik met kogels op mijn buurman schiet met het doel om hem en zijn gezin te doden, moet ik niet klagen als die buurman tegenmaatregelen neemt. Blijkbaar doe je alsof poging tot moord prima is, maar is het niet prima om de moordenaar te stoppen. Er vallen best wel behoorlijk kritische opmerkingen te maken over hoe Israel zijn buren aanpakt, maar dat moet dan ook weer niet zo ver gaan dat van de weersomstuit Hamas als een soort Martin Luther King beweging kan worden afgeschilderd.
Momenteel zie ik Israel meer kogels op de buurman afvuren dan andersom. Sterker nog: internationaal gezien valt steeds vaker het woord "genocide" over het gedrag van Israel. En waar dat begin dit jaar nog een controversieel standpunt was, in de controverse daar inmiddels wel redelijk af...
Dan is een vergelijking met MLK totaal onwerkelijk, MLK stond namelijk voor een vreedzaam protest, en laat geweld nu net iets zijn wat Hamas niet schust.
elbert schreef:Het uitroepen van de staat Israel was iets wat door de internationale gemeenschap werd gesteund. De bezetting van Gaza door Egypte was dat niet. Je vergelijkt iets goeds nu met iets kwaads en doet alsof dat moreel gezien gelijkwaardig is. Dat is het niet.
De internationale gemeenschap steunde dat. De landen die er echter direct mee te maken hadden steunden het niet.
Alsof het hele dorp behalve jou directe buren steunt dat er een discotheek in jouw achtertuin komt.
Daarnaast benoem je nu de stichting van de staat Israel als iets "goeds", en de reactie van Egypte als iets "Kwaads". Was het maar zo eenvoudig en ongenuanceerd.
Ik denk persoonlijk dat de stichting van de staat Israel een historische vergissing is, maar wel één die niet meer terug te draaien is.
En als ik Ben Givr beluister moet ik eerlijk zeggen dat daar heel vervelende flashbacks van krijg.