Jesaja40 schreef:Hans1978 citeert:
Er zijn duidelijk feiten te noemen en blijkbaar hecht u meer waarde aan een mening. Door wie werd de door u genoemde westoever bezet? In de oorlog van 1948/1949 kwam dat in handen van Jordanië vanwege een afgedwongen wapenstilstand op 10 maart 1949. In 1956 en 1967 werd Israël opnieuw aangevallen. De aanvallers hadden gerekend op een overwinning. Het is hun slecht bekomen en de oude binnenstad, werd heroverd. Wat troffen wij daar aan? De door Jordanië verwoeste synagogen. De aanvallers verloren niet alleen een gebied, zij verloren het aanzien en resolutie 242 was hun nieuwe aanvalswapen geworden tot op de huidige dag.
Hetzelfde gebeurde in 1973 toen veroverden wij de Golan. Het gebied wat door Jozua toegewezen werd aan de dochters van Zelefead. Historische feiten die gewoon de grenzen aangeven en de gebieden.
Blijkbaar kunt u het niet verkroppen dat een aanvaller een nederlaag moet accepteren en daardoor grondgebied verliest. De Jordaan was een natuurlijke grens en een groot deel van het over Jordaanse behoorde bij Israël als een erfdeel op een niet meer bestaand volk Amon. Ook dat is door een aanvalsoorlog in handen van Israël gekomen.
Wie was de aanvallende partij in 1967? Hint: Jordanië was dat niet.
Je zegt dat Jordanië dat gebied in 1948 veroverd had. Voor de duidelijkheid: voor die tijd is dat gebied dus niet Israelisch geweest (dat wil zeggen: vanaf de Romeinse tijd).
Bovendien, het door Jordanië bezette gebied was voorbestemd om Palestijs gebied te zijn, en géén Joods gebied.
En je kan heel trots zijn op de oorlogen die Israel gewonnen heeft (hoewel Dawayima en Tantura toch niet echt zaken zijn om trots op te zijn...), feit is dat Israël in 1948 een land heeft uitgeroepen (en daarmee agressor was), dat Israel in 1967 de zesdaagse oorlog gestart is (het klopt dat voorafgaand de golf van Akkaba afgesloten werd door Egypte waarmee Eilat als havenstad geblokkeerd was, maar datzelfde doet Israel nu met de haven van Gaza), en daarnaast is Israel in het huidige conflict ook degene die Iran heeft aangevallen (al ligt het daar met de diverse proxygroepen niet zo heel duidelijk).
Historisch gezien is Israel dus vaker wel dan niet de agressor geweest.
En ik ben met je eens dat Hamas eveneens als agressor optreedt, op een wijze die je ook zou verwachten bij een terroristische club. (hoewel we in ons eigen Nederland een groep die streed tegen de bezetter een "verzetsbeweging" noemden, en niet direct een "terreurorganisatie").
De strijd tegen de bezetting die Hamas voert is goed te begrijpen, de wijze waarop ze deze strijd voeren is echter totaal ongewenst en ongepast.
En het kan best zijn dat Jozua zo'n 4000 jaar geleden een stuk grond aan Israelieten toewees. Het zal echter duidelijk zijn dat er in de 4000 jaar die daar op gevolgd zijn wel meer eigendomsclaims op dat grondgebied gelegen hebben.
Daarnaast was als ik me niet vergis Zelafead uit de stam Manasse, terwijl het huidige Jodendom teruggaat op de stam Juda. Dus zo heel eenduidgi is deze eigendomsclaim ook niet.
En het is me niet helemaal duidelijk waarom de claims van Jozua nu nog rechtsgeldig zijn, terwijl de claims van de Palestijnen die er nu wonen niet geaccepteerd worden.
En alleen al het feit dat jij als Nederlander in het veilige Nederland in de "wij" vorm spreekt als het om Israel gaat vind ik enerzijds zorgelijk (het ontaard namelijk in een blind "follow the leader", op dezelfde wijze waarop dat aan Hamas-zijde gebeurd., aan de andere kant kost het me daardoor ook wat moeite je serieus te nemen. Het klinkt namelijk een beetje als de doorsnee voetbalfan: "We" hebben gewonnen, maar "ze"hebben verloren.
En ik zeg "veilig Nederland". Daarmee besef ik ten volle dat Nederland voor Joden een minder veilig land aan het worden is, maar de levensverwachting van een Jood in Nederland ligt nog steeds significant hoger dan de levensverwachting van een Palestijn in Gaza...
Ik neem aan dat jij als Nederlander België ook niet erkent, omdat het van "ons" geweest is?
Of jij ziet Indonesië nog steeds als Nederland omdat we dat in een grijs verleden ooit veroverd hebben?