Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Israël

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2025 12:43

Israël wil mogelijk heel Gaza veroveren in uitgebreid offensief
Het opgeschaalde offensief van Israël in Gaza zou zo ver kunnen gaan dat de hele enclave wordt ingenomen.
Dat meldt een Israëlische functionaris.
https://www.rd.nl/artikel/1106114-israe ... -offensief

Proficiat Premier van Israël Benjamin Netanyahu
Een alternatief is er niet.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 05 mei 2025 12:51

benefietdiner schreef:Israël wil mogelijk heel Gaza veroveren in uitgebreid offensief
Het opgeschaalde offensief van Israël in Gaza zou zo ver kunnen gaan dat de hele enclave wordt ingenomen.
Dat meldt een Israëlische functionaris.
https://www.rd.nl/artikel/1106114-israe ... -offensief

Proficiat Premier van Israël Benjamin Netanyahu
Een alternatief is er niet.

Tienduizenden doden… en dan een felicitatie… ik zou er niet opkomen
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2025 14:09

Erik1960 schreef:Tienduizenden doden… en dan een felicitatie… ik zou er niet opkomen

Gaza = Hamas-terrorist. Een Islamitische weerstandsbeweging die al miljoenen doden gemaakt heeft en dat wil jij steunen.
Er is geen andere oplossing en is bloed vergieten onvermijdelijk.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 05 mei 2025 14:15

benefietdiner schreef:Gaza = Hamas-terrorist. Een Islamitische weerstandsbeweging die al miljoenen doden gemaakt heeft en dat wil jij steunen.
Er is geen andere oplossing en is bloed vergieten onvermijdelijk.
leg mij ajb niet in de mond wat in jouw geest opgeborreld is.
Er is nog nooit een conflict succesvol door geweld opgelost. Dat zal hier ook niet gebeuren. Zelfs niet als Israël
Gaza van de kaart veegt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2025 14:31

Erik1960 schreef:leg mij ajb niet in de mond wat in jouw geest opgeborreld is.
Er is nog nooit een conflict succesvol door geweld opgelost. Dat zal hier ook niet gebeuren. Zelfs niet als Israël
Gaza van de kaart veegt.

Ja, zeker wel, geweld kan een conflict beëindigen.
Weet je niet wat wij vandaag vieren? Nazi-Duitsland werd militair verslagen, en het geweld beëindigde het regime.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 05 mei 2025 14:47

benefietdiner schreef:Ja, zeker wel, geweld kan een conflict beëindigen.
Weet je niet wat wij vandaag vieren? Nazi-Duitsland werd militair verslagen, en het geweld beëindigde het regime.

Je ziet aan het beëindigen van WO-I wat er gebeurt als je denkt dat het gedaan is wanneer er niet meer geschoten wordt. De vrede in Europa die al bijna 80 jaar geduurd heeft, hebben we te danken aan VN, NAVO/Nato, EU, etc. En aan het feit dat Duitsland weer een plek kreeg in de internationale gemeenschap. Dat is volgens mij niet wat Israël voor ogen heeft met Hamas. En vice-versa.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2025 15:11

benefietdiner schreef:Ja, zeker wel, geweld kan een conflict beëindigen.

En dat gebeurde niet door alle Duitsers uit te roeien maar door de daders aan te pakken. Maar jij zou juichen om alle burgerslachtoffers want in jouw kortzichtige visie zou je roepen: Duitsland = Nazi’s. Je komt immers ook niet verder dan Gaza = Hamas.

Israel pleegt tal van oorlogsmisdaden, mogelijk zelfs genocide en het Westen kijkt zwijgend toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2025 20:16

Marnix schreef:En dat gebeurde niet door alle Duitsers uit te roeien maar door de daders aan te pakken. Maar jij zou juichen om alle burgerslachtoffers want in jouw kortzichtige visie zou je roepen: Duitsland = Nazi’s. Je komt immers ook niet verder dan Gaza = Hamas.

Israel pleegt tal van oorlogsmisdaden, mogelijk zelfs genocide en het Westen kijkt zwijgend toe.

Je interpreteert mijn woorden op een manier die ik niet heb bedoeld. Ik juich het geweld in geen enkele vorm toe en distantieer mij daarvan. De verantwoordelijkheid voor hoe jij mijn woorden opvat, ligt bij jou. Tegelijkertijd wordt door deze uitwisseling duidelijk hoe jij jouw christelijke overtuiging beleeft.

Je lijkt je vooral in te leven in de slachtoffers van oorlog aan de hand van berichten uit de reguliere media. Tegelijkertijd lijk je weinig aandacht te hebben voor de rol van Hamas, een radicale en islamitische beweging, in dit conflict. Als je werkelijk volledig vanuit een christelijke overtuiging zou spreken, zou je ook aandacht hebben voor het Joodse volk dat volgens de Bijbel Gods uitverkoren volk is. Maar daar hoor ik je nauwelijks over.

Je benadering lijkt gericht op persoonlijke verlossing en kerkelijke beleving — op wat het geloof voor jou betekent — in plaats van op Gods bredere plan met Israël. Dat wekt de indruk van een geloofsbeleving die Israël buitensluit, wat ik als antisemitischme bestempel.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 05 mei 2025 21:09

benefietdiner schreef:Ik juich het geweld in geen enkele vorm toe en distantieer mij daarvan.

Pardon? Ben jij dezelfde benefietdiner die Netanyahu feliciteert? Die schreef dat bloedvergieten onvermijdelijk is? Of is er sprake van voortschrijdend inzicht?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2025 22:51

benefietdiner schreef:Je interpreteert mijn woorden op een manier die ik niet heb bedoeld. Ik juich het geweld in geen enkele vorm toe en distantieer mij daarvan. De verantwoordelijkheid voor hoe jij mijn woorden opvat, ligt bij jou. Tegelijkertijd wordt door deze uitwisseling duidelijk hoe jij jouw christelijke overtuiging beleeft.

Je lijkt je vooral in te leven in de slachtoffers van oorlog aan de hand van berichten uit de reguliere media. Tegelijkertijd lijk je weinig aandacht te hebben voor de rol van Hamas, een radicale en islamitische beweging, in dit conflict. Als je werkelijk volledig vanuit een christelijke overtuiging zou spreken, zou je ook aandacht hebben voor het Joodse volk dat volgens de Bijbel Gods uitverkoren volk is. Maar daar hoor ik je nauwelijks over.

Omdat je dat niet wil horen. Als je gewoon mijn reacties hier zonder oogkleppen had gelezen had je kunnen zien dat ik Hamas en hun terrorisme verafschuw. En tegelijkertijd verafschuw ik ook het nietsontziende beleid van Netanyahu en de ultrarechtse coalitiegenoten waardoor talloze burgerslachtoffers vallen en het oorlogsrecht op allerlei gebieden wordt geschonden. Die nuance mis ik bij jou als je zegt: goed dat heel Gaza wordt vervoverd want Gaza = Hamas-terrorist. En daarmee praat je alle burgerdoden goed want Gaza = Hamas. En dan zeg je dar ik dingen niet noem maar jij praat heel makkelijk over al die burgerdoden heen.

Je benadering lijkt gericht op persoonlijke verlossing en kerkelijke beleving — op wat het geloof voor jou betekent — in plaats van op Gods bredere plan met Israël. Dat wekt de indruk van een geloofsbeleving die Israël buitensluit, wat ik als antisemitischme bestempel.

Alsof God alles wat Israel doet goedvindt omdat het Zijn uitgekozen volk is. Dan nodig ik je uit de Bijbel nog eens een keer te lezen. Maar profeten die Israel waarschuwden als ze de fout in gingen werden ook vaak vervolgd omdat men zei: wij zijn het uitverkoren volk, hoe durf je kritiek te hebben? Ik hou van Israel maar niet van de huidige regering en hun beleid. En ook in Israel zelf zijn er genoeg te vinden die die visie delen. Dat heeft niets met persoonlijke verlossing of kerkelijke beleving te maken maar alles met de boodschap van Jezus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 mei 2025 07:28

Je herhaald je denk wijze van ‘heilsegoïsme’ en geen oog voor Israël.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2025 08:51

benefietdiner schreef:Je herhaald je denk wijze van ‘heilsegoïsme’ en geen oog voor Israël.

Jij herhaalt (met een t) je ongefundeerde mening.

Misschien kunnen de mensen die wel een gesprek met fatsoenlijke onderbouwing willen voeren hier verdergaan? Ik heb geen problemen met Israel maar wel met het beleid van regering Natanyahu en helemaal met extreem-rechtse Joden zoals Smotrich en Ben-Gvir die een enge superioriteit van Joden over andere volken promoten. Ik heb geen problemen met Gazanen maar wel met Hamas-terroristen die zoveel mogelijk slachtoffers willen maken en daarbij eigen bevolking regelmatig ook niet ontzien.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 mei 2025 15:30

Afbeelding

Als je als christen achter Israël staat, kan het zomaar gebeuren dat je bakken kritiek over je heen krijgt. Iedereen lijkt er een mening over te hebben. Waarom is er altijd zoveel te doen rondom dit volk? Wat staat er in de Bijbel over Israël? En wat moet je daarmee vandaag de dag? In deze explainer leggen we jou op grond van de Bijbel uit waarom het belangrijk is om achter Israël te staan.

Bert Noteboom over Bijbelse redenen om achter Israël te staan

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2025 16:46

benefietdiner schreef:Afbeelding

Als je als christen achter Israël staat, kan het zomaar gebeuren dat je bakken kritiek over je heen krijgt. Iedereen lijkt er een mening over te hebben. Waarom is er altijd zoveel te doen rondom dit volk? Wat staat er in de Bijbel over Israël? En wat moet je daarmee vandaag de dag? In deze explainer leggen we jou op grond van de Bijbel uit waarom het belangrijk is om achter Israël te staan.

Bert Noteboom over Bijbelse redenen om achter Israël te staan

Ik zal het eens gaan beluisteren, ik denk dat ik een hoop ervan ook al wel weet.

Het enige waar je niet op ingaat is wat ik al een paar keer heb genoemd: Er is een verschil tussen het zien van Israel als Gods oogappel, het door Hem geliefde en uitgekozen volk, afkomstig uit Abraham waar God een verbond mee sloot, het land van de voorouders van Jezus, waar Hij leefde en stierf etcetera en het goedkeuren van alle daden van Israel. Ik mis dat onderscheid bij je. Stel, ik heb een kind. Ik hou onvoorwaardelijk van dat kind want hij is mijn kind. Maar als mijn kind een moord pleegt kan ik niet zeggen en iemand zegt: "Je kind heeft een misdaad gepleegd" kan ik niet zeggen: Ik sta onvoorwaardelijk achter mijn kind dus je mag hem daar niet van beschuldigen. Sterker nog, ik zal dat gedrag afkeuren. Maar jij haalt die twee hier steeds door elkaar. Ik zie Israel als Gods uitverkoren volk op dier manier hou ik van Israel, van het volk, het land. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles wat Israel doet blind goedkeur, puur vanwege die positie. Sterker nog, de Bijbel staat bomvol verhalen dat God van Israel houdt maar ze telkens dingen doen die Hij niet wil en dat zegt Hij niet: Ach het is mijn volk dus ik sta gewoon achter ze. Nee, Hij is dan kritisch op wat ze doen. Net als dat Hij van ons houdt maar daarmee de zonden in ons niet prima vindt maar daar moeite mee heeft.

Stel dat Israel besluit om alle bewoners van Gaza dood te schieten, zeg je dan nog steeds: Israel is Gods volk dus we moeten achter ze staan? Dat zou nogal eng zijn toch? de Bijbel zegt dat wie zijn zoon liefheeft daarom juist niet alles wat hij doet goed vindt maar hem terechtwijst. Liefde vraagt niet om alles goedvinden maar juist ook om terechtwijzen als iemand de fout ingaat. En dat is de keerzijde van wat jij noemt: Liefde maakt soms zo blind dat fouten niet meer genoemd mogen worden. Als je kritiek hebt op wat Israel in dit conflict doet krijg je soms ook bakker kritiek over je heen, van mensen die vinden dat de positie van Israel het einde van alle kritiek moet betekenen.

Ik sta achter Israel en daarom hoop ik dat ze in de strijd tegen Hamas de burgers en hulpverleners zoveel mogelijk ontzien, zorgen dat medische hulp gegeven kan worden ipv dat ziekenhuizen woredn gebombardeerd en dat er voedsel en water beschikbaar blijft voor de mensen die daar wonen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 mei 2025 18:07

Marnix schreef:Ik sta achter Israel en daarom hoop ik dat ze in de strijd tegen Hamas de burgers en hulpverleners zoveel mogelijk ontzien, zorgen dat medische hulp gegeven kan worden ipv dat ziekenhuizen woredn gebombardeerd en dat er voedsel en water beschikbaar blijft voor de mensen die daar wonen.
De vraag stellen is ze beantwoorden. Israël houd altijd en ook vanaf 7 oktober er rekening mee met wat je stelt.
Lees de operatie “Gideons strijdwagen”.
https://israeltoday.nl/read/we-houden-d ... d-van-idf/

Terug naar “Actualiteit & Politiek”