Jezus afbeelden in bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

S
Verkenner
Verkenner

Jezus afbeelden in bijbels?

Berichtdoor S » 28 apr 2025 06:37

Ik las in de Bijbel dat wij God niet mogen afbeelden. Ik ben er niet helemaal over uit maar ik weet niet of het wel goed is dat we wel Jezus wel afbeelden.
Ik zoek eigenlijk een Bijbel met afbeeldingen (geen kinder bijbel) maar in alle bijbels staat Jezus afgebeeld.
Ik wil het dan toch voor de zekerheid niet. Weet iemand een Bijbel met afbeeldingen waarin Jezus niet wordt afgebeeld? Ik vind het fijner lezen omdat je er dan meer een beeld bij krijgt. En wat vinden jullie? Ik zie soms hele mooie schilderijen of beeldjes van Jezus maar of het nou goed is? Ik weet het niet. Ik doe het dan voor de zekerheid maar niet.
Wat is jullie mening?

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Jezus afbeelden in bijbels?

Berichtdoor Erik1960 » 28 apr 2025 06:56

Naar mijn mening mag je dit figuurlijk lezen. De Eeuwige wil niet dat wij Hem in onze hokjes stoppen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Jezus afbeelden in bijbels?

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2025 07:04

S schreef:Ik las in de Bijbel dat wij God niet mogen afbeelden. Ik ben er niet helemaal over uit maar ik weet niet of het wel goed is dat we wel Jezus wel afbeelden.
Ik zoek eigenlijk een Bijbel met afbeeldingen (geen kinder bijbel) maar in alle bijbels staat Jezus afgebeeld.
Ik wil het dan toch voor de zekerheid niet. Weet iemand een Bijbel met afbeeldingen waarin Jezus niet wordt afgebeeld? Ik vind het fijner lezen omdat je er dan meer een beeld bij krijgt. En wat vinden jullie? Ik zie soms hele mooie schilderijen of beeldjes van Jezus maar of het nou goed is? Ik weet het niet. Ik doe het dan voor de zekerheid maar niet.
Wat is jullie mening?

Er staat nergens in de Bijbel dat je Hem niet mag afbeelden. Je mag Hem niet afbeelden om je vervolgens voor dat beeld neer te buigen en het de aanbidden. Dat is overal de context, staat er meestal ook letterlijk bij.

Lees wat er in de tien geboden staat maar eens aandachtig:

[i]Vereer naast Mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw.[//i]

Er staat dat je geen enkele afbeelding mag maken. Niet van God, niet van iets in de hemel of op de aarde of in het water. Dus niet van God maar ook niet van een mens of van een vis. Mag je dan geen mensen of dieren afbeelden? Jawel, je mag geen afbeeldingen maken om daarvoor te knielen en ze te aanbidden. Je mag best dingen afbeelden die je kan zien als je die niet vereert.

En dan loop je tegen een tweede ding aan: het is nogal lastig om God af te beelden want we weten niet hoe Hij eruit ziet, we kunnen Hem dus niet goed afbeelden. Want Hij is geen mensen dat we Hem kunnen zien en aanraken.

Maar Jezus werd mens, zoals wij, zodat we Hem konden zien, aanraken, horen. Daarom beelden protestanten Hem gerust af. In kinderbijbels, denk aan schilderijen van Rembrandt enzovoorts. Overigens gebruikt Jezus ook vaak beeltenissen. Hij is de goede Herder, de Ware Wijnstok enz. Hij maakt door beelden juist veel van Hemzelf duidelijk. Er is niets mis met Hem af te beelden, zolang je niet voor de afbeelding knielt en die aanbidt.

Als je toch een kinderbijbel zonder afbeeldingen van Jezus wil heb je die van Evert Kuijt (neem ik aan?) en die van H. van Dam.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”