"Ik neem de cathechismus niet klakkeloos aan"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Het grote nadeel van de Drie Formulieren van Enigheid

Berichtdoor @mic » 02 apr 2004 10:04

Het Weermannetje schreef:
Optimatus schreef:... is dat deze gebaseerd zijn op ruzie. Ruzie met de Rooms-Katholieken, ruzie met de Remonstranten en zelfs interne ruzies binnen toenmalige publieke (Gereformeerde, thans Hervormde, straks Protestantse) Kerk in Nederland.

Vooral tegen de Katholieken worden allerlei argumenten in stelling gebracht die na het concilie van Trent (1570) misschien nog van toepassing waren, maar na Vaticanum I (1870) en Vaticanum II (1963 en 1964, geloof ik), niet meer.

Inmiddels is het verschil tussen de progressieve vleugels van de PKN in wording en de Remonstranten nul komma nul (zie ook de uitvaart van H.K.H. Juliana).

Ik ben van mening dat zeker de Dordse leerregels en de Heidelbergse Cathegismus aan een grondige revisie toe zijn.

Erik

Ik denk dat ze ook tegenwoordig nog zeer juist zijn. En als je het met de belijdenisgeschriften niet eens bent, is wat anders dan een boekje van een of andere dominee!
Inderdaad ik zal in principe altijd een boekje van een goed bekend staande dominee sneller serieus nemen dan dergelijke geschriften. Ten eeste omdat ze tegen iets geschreven, en mensen die die ergens tegen schrijven doet dat meestal ongenuanceerd en overbelicht (bepaalde onderwerpen). Verder is de oorsprong ervan om politieke problemen op te lossen, en kerk en staat moeten zich scheiden: om het met lewis te zeggen: de kerk dient daar te werken waar de staat te kort schiet. Dus geef mij nou maar gewoon een boek van een goed bekend staande dominee of oudvader, daar kan ik meer mee dan met de 3 formulieren (niet dat daar geen goede dingen instaan)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:08

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:
Optimatus schreef:... is dat deze gebaseerd zijn op ruzie. Ruzie met de Rooms-Katholieken, ruzie met de Remonstranten en zelfs interne ruzies binnen toenmalige publieke (Gereformeerde, thans Hervormde, straks Protestantse) Kerk in Nederland.

Vooral tegen de Katholieken worden allerlei argumenten in stelling gebracht die na het concilie van Trent (1570) misschien nog van toepassing waren, maar na Vaticanum I (1870) en Vaticanum II (1963 en 1964, geloof ik), niet meer.

Inmiddels is het verschil tussen de progressieve vleugels van de PKN in wording en de Remonstranten nul komma nul (zie ook de uitvaart van H.K.H. Juliana).

Ik ben van mening dat zeker de Dordse leerregels en de Heidelbergse Cathegismus aan een grondige revisie toe zijn.

Erik

Ik denk dat ze ook tegenwoordig nog zeer juist zijn. En als je het met de belijdenisgeschriften niet eens bent, is wat anders dan een boekje van een of andere dominee!
Inderdaad ik zal in principe altijd een boekje van een goed bekend staande dominee sneller serieus nemen dan dergelijke geschriften. Ten eeste omdat ze tegen iets geschreven, en mensen die die ergens tegen schrijven doet dat meestal ongenuanceerd en overbelicht (bepaalde onderwerpen). Verder is de oorsprong ervan om politieke problemen op te lossen, en kerk en staat moeten zich scheiden: om het met lewis te zeggen: de kerk dient daar te werken waar de staat te kort schiet. Dus geef mij nou maar gewoon een boek van een goed bekend staande dominee of oudvader, daar kan ik meer mee dan met de 3 formulieren (niet dat daar geen goede dingen instaan)

Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Het is idd zo dat de belijdenisgeschriften vaak niet zo dichtbij de tegenwoordige tijd staan, maar ze hebben toch ook een diepere betekenis. En ik sla de belijdenisgeschriften altijd nog hoger dan de preekbundels van sommige dominees.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 10:53

Ik zie de belijdenisgeschriften als een handige samenvatting van het gereformeerde geloof... Makkelijk om iets op te zoeken... ff vraag en antwoord van de cathechismus opzoeken... en dan de tekstverwijzingen erbij doorlezen. Verder gebruik ik ze niet veel, ik kijk toch altijd naar de bijbel en niet naar een bepaalde uitleg daarvan in de formulieren... die uitleg neem ik niet zomaar over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 11:11

Kijk je wel eens in de kanttekeningen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 13:41

Het Weermannetje schreef:Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Het is idd zo dat de belijdenisgeschriften vaak niet zo dichtbij de tegenwoordige tijd staan, maar ze hebben toch ook een diepere betekenis. En ik sla de belijdenisgeschriften altijd nog hoger dan de preekbundels van sommige dominees.

Dat is denk ik iedereen wel met je eens...

zolang we maar niet gaan benoemen wie die sommige dominees zijn, want dan wordt het lastiger... :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 13:43

Nou zo te horen is niet iedereen het hiermee eens, anders hoefde ik dit niet neer te zetten.

En zal ik een rijtje dominees neerzetten die niet in mijn straatje passen? :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 13:47

Het Weermannetje schreef:Nou zo te horen is niet iedereen het hiermee eens, anders hoefde ik dit niet neer te zetten.

En zal ik een rijtje dominees neerzetten die niet in mijn straatje passen? :mrgreen:

Jawel hoor, iedereen is het daarmee eens. Iedereen weet wel een paar dominee's die hij slechter vind dan de 3 formulieren...

(en nee, laat jouw rijtje maar achterwege, ik heb het gevoel dat ik die zelf ook wel kan voorspellen..)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 14:07

Kijk je wel eens in de kanttekeningen?

Ja, ik zeg toch, de tekstverwijzingen en zo. Daar kijk ik wel naar... en dan kijk ik of die tekst ook zo is uitgelegd als het in de bijbel staat.

En zal ik een rijtje dominees neerzetten die niet in mijn straatje passen?

Zal ik dan een wat uit de formulieren neerzetten wat niet in Gods straatje past? Daar gaat het om, niet om je eigen straatje... daar hamer je wat teveel op.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”