StillAwake schreef:De term genocide gaat (hopelijk) te ver, maar dat er sprake is van oorlogsmisdaden is inmiddels niet heel controversieel meer.
Ik heb begrepen dat
de aanklachten gericht zijn op het onthouden van voedsel, water en medicijnen (aanklacht 1) en het opzettelijk aanvallen van burgers (aanklacht 2). Wat het laatste betreft zou het om 2 niet nader gespecificeerde incidenten gaan, dus dat is opvallend dun eigenlijk qua bewijslast wat we gezien hebben.
Wat het eerste betreft (water, voedsel en medicijnen) wordt wat meer informatie gegeven, maar daar zijn wel een aantal opvallende kanttekeningen bij te noemen. Zo zegt de VN dat Israel verantwoordelijk is voor het verstrekken van voedsel, water e.d.. Maar de VN wil dan weer niet dat Israel de voedselverstrekkers van de VN daadwerkelijk beveiligt en stelt dan Israel weer verantwoordelijk voor het gebrek aan veiligheid waardoor de voedselhulp niet verstrekt kan worden. Een merkwaardige cirkelredenering. Een hallucinante vraag en antwoord sessie met een VN woordvoerder is
in dit draadje te vinden. Nou, wie dat uit kan leggen...
Dat de voedselhulp gestolen wordt door Hamas en dat er eigenlijk voldoende voedsel is, maar dat weer niet wordt erkend door de VN, is ook zo'n opvallende kanttekening.
In elk geval, of er daadwerkelijk sprake is van oorlogsmisdaden, daar moet juridisch gezien natuurlijk eerst het hele proces voor doorlopen worden. Ik sluit het niet uit, maar dat moet dan wel onomstotelijk worden aangetoond. Want een aanklacht is uiteraard geen veroordeling.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)