Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2024 09:50

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 25 sep 2024 13:31

StillAwake:

Met andere woorden: mooi verhaal, maar ik hecht er weinig geloof aan.

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.....
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2024 17:33

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 nov 2024 21:01

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2024 09:31

StillAwake schreef:Ik begreep dat er tegen drie hoge Israeli een arrestatiebevel is uitgevaardigd.

Noorwegen heeft al aangegeven dit te respecteren ( voor NL heb ik daar niks over gevonden).
Dit houdt in dat Netanyahu gearresteerd zal worden als hij in Oslo komt, en dat hij immuniteit als regeringsleider niet erkent wordt.

Bizarre situatie wellicht, maar het is zeker niet de enige beschuldiging van mensenrechtenschendingen aan Netanyahu's adres...

- het gaat om twee Israeli’s toch? Netanyahu en Gallant, de derde persoon in kwestie is een Palestijn (Deif) waarvan wordt vermoed dat hij niet meer leeft.
- Minister Veldkamp heeft gezegd dat Nederland het bevel zal naleven. Wilders is er daar trouwens niet mee eens. Net als Biden trouwens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 10:28

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2024 10:43

StillAwake schreef:Je hebt volledig gelijk, ik schreef foutief dat het om drie Israeli's ging, ik wilde kopstukkenschrijven, en heb me schromelijk vergist.

Dat Wilders tegen is kan ik begrijpen. Dat Biden er commentaar op heeft vind ik wél bedenkelijk, aangezien Biden het strafhof niet erkent...

Ja, ik begrijp de bedenkingen ook wel weer, maar uiteindelijk is de bevolking de grote verliezer van 7 oktober en de reactie van Israel daarop. Ik heb ook sympathie voor Israel als land maar veel minder voor de huidige regering daar. Israel verdient steun in de strijd tegen terrorisme zoals we dat in extreme vorm hebben gezien op 7 oktober. Maar niet iedere reactie is proportioneel en die situatie voor de burgers is al tijden dramatisch. Dat maakt het allemaal erg complex.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 11:02

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 nov 2024 14:21

StillAwake schreef:De term genocide gaat (hopelijk) te ver, maar dat er sprake is van oorlogsmisdaden is inmiddels niet heel controversieel meer.
Ik heb begrepen dat de aanklachten gericht zijn op het onthouden van voedsel, water en medicijnen (aanklacht 1) en het opzettelijk aanvallen van burgers (aanklacht 2). Wat het laatste betreft zou het om 2 niet nader gespecificeerde incidenten gaan, dus dat is opvallend dun eigenlijk qua bewijslast wat we gezien hebben.
Wat het eerste betreft (water, voedsel en medicijnen) wordt wat meer informatie gegeven, maar daar zijn wel een aantal opvallende kanttekeningen bij te noemen. Zo zegt de VN dat Israel verantwoordelijk is voor het verstrekken van voedsel, water e.d.. Maar de VN wil dan weer niet dat Israel de voedselverstrekkers van de VN daadwerkelijk beveiligt en stelt dan Israel weer verantwoordelijk voor het gebrek aan veiligheid waardoor de voedselhulp niet verstrekt kan worden. Een merkwaardige cirkelredenering. Een hallucinante vraag en antwoord sessie met een VN woordvoerder is in dit draadje te vinden. Nou, wie dat uit kan leggen...
Dat de voedselhulp gestolen wordt door Hamas en dat er eigenlijk voldoende voedsel is, maar dat weer niet wordt erkend door de VN, is ook zo'n opvallende kanttekening.
In elk geval, of er daadwerkelijk sprake is van oorlogsmisdaden, daar moet juridisch gezien natuurlijk eerst het hele proces voor doorlopen worden. Ik sluit het niet uit, maar dat moet dan wel onomstotelijk worden aangetoond. Want een aanklacht is uiteraard geen veroordeling.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 14:38

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 nov 2024 14:12

StillAwake schreef:Het is in elk geval niet controversieel meer om te benoemen dat er sprake is van oorlogsmisdaden.
En dat is wel anders geweest...

En aangezien de volledige toevoer via Israël loopt heeft Israel inderdaad de mogelijkheid om honger en dorst in te zetten als wapen.
Dat dat gebeurt is duidelijk, en dat staat in die zin los van de rol die de VN heeft in dezen...
Er is een aanklacht inderdaad en of die standhoudt zullen we zien.
V.w.b. de rol van dit strafhof: hier de openbare aanklager Karim Khan met zijn vriend Erdogan.
Hij zal die vriend vast aanklagen vanwege het feit dat Erdogan dorst inzet als wapen bij diens strijd tegen de Koerden, nietwaar? Immers: de BBC berichtte dat Turkse vliegtuigen bombardementen hebben uitgevoerd waardoor een miljoen Koerden zonder water en elektriciteit zijn komen te zitten. Dat is al 5 jaar aan de gang daar. Er zal vast een juridische vervolging van Turkije en Erdogan worden opgestart, toch?
Laat ik maar zeggen dat ik mijn adem hierbij niet in ga houden. En ik snap best dat dit een whataboutism is en dat het zelfs een beetje zuur overkomt, maar de dubbele standaard en de politieke en religieuze dimensie (Khan is een overtuigd moslim en aanhanger van Ahmadiyya), daar heb ik wel moeite mee. Ik snap ook dat men in de VS, om maar een land te noemen, dit strafhof niet heel serieus neemt. Dat geldt voor zowel Republikeinen als Democraten. Dit is net zoiets als de mensenrechtencommissie van de VN, waar vooral dictaturen in vertegenwoordigd zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2024 11:31

-

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2024 11:41

Het Internationaal Gerechtshof is na de Tweede Oorlog opgericht, na de grootste genocide aller tijden (de holocaust), om volkerenmoord te voorkomen. Nu wordt de enige Joodse staat ter wereld beschuldigd van het plegen van genocide. Een ergere beschuldiging bestaat er niet.

https://www.christenenvoorisrael.nl/art ... lverdraaid

Dat Israël wordt beschuldigd van het plegen van genocide is de wereld op zijn kop. Het is welverdraaid. Hamas en Iran en de andere genocidale partijen zouden moeten worden aangeklaagd in Den Haag.

Israël wordt juist serieus en ernstig bedreigd met genocide, beter gezegd de Joodse bevolking van Israël. Dat zij in hun strijd om zelfbehoud – en in het vervullen van de plicht om de eigen bevolking te beschermen tegen meedogenloze moordenaars – zelf beschuldigd worden van het plegen van genocide, is absurd. Het moet ons boos maken en in actie doen komen, en gelukkig bleek op 11 januari dat er velen zijn die dit zo zien en voelen.

De ongekende moordpartij van 7 oktober 2023, waarbij niets ontziend op grote schaal terreur is gepleegd en niemand van de Israëlische bevolking veilig was is de aanleiding van het optreden van Israël in Gaza. Na de jarenlange rakettenregens uit Gaza was meer dan een grens bereikt. Het is dan ook bizar, en volkomen onbegrijpelijk, dat het ICC op dit moment, als Israël in oorlog is met een groot aantal van zijn vijanden dit arrestatiebevel uitvaardigt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2024 11:47

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2024 12:07

elbert schreef:Er is een aanklacht inderdaad en of die standhoudt zullen we zien.
V.w.b. de rol van dit strafhof: hier de openbare aanklager Karim Khan met zijn vriend Erdogan.
Hij zal die vriend vast aanklagen vanwege het feit dat Erdogan dorst inzet als wapen bij diens strijd tegen de Koerden, nietwaar? Immers: de BBC berichtte dat Turkse vliegtuigen bombardementen hebben uitgevoerd waardoor een miljoen Koerden zonder water en elektriciteit zijn komen te zitten. Dat is al 5 jaar aan de gang daar. Er zal vast een juridische vervolging van Turkije en Erdogan worden opgestart, toch?
Laat ik maar zeggen dat ik mijn adem hierbij niet in ga houden. En ik snap best dat dit een whataboutism is en dat het zelfs een beetje zuur overkomt, maar de dubbele standaard en de politieke en religieuze dimensie (Khan is een overtuigd moslim en aanhanger van Ahmadiyya), daar heb ik wel moeite mee. Ik snap ook dat men in de VS, om maar een land te noemen, dit strafhof niet heel serieus neemt. Dat geldt voor zowel Republikeinen als Democraten. Dit is net zoiets als de mensenrechtencommissie van de VN, waar vooral dictaturen in vertegenwoordigd zijn.

Dat kan allemaal inderdaad zo zijn maar dat het Strafhof iemand niet vervolgt wil nog niet direct zeggen dat bij mensen die wel vervolgd worden dus ook allemaal onterecht is. Daarnaast, als het strafhof echt totaal niet serieus te nemen was, waarom erkennen dan alle westerse Europese landen dit hof?

Of het ook tot een veroordeling zal leiden is de vraag, de kans dat het ooit tot een rechtszaak komt is al niet zo groot en als dat al het geval is is de uitkomst inderdaad niet zeker. Toch is het niet maar een spelletje van Moslims die proberen macht uit te oefenen in het voordeel van Palestina en tegen Israel. Ik las dit weekend een artikel in de Trouw van de Israelische Hoogleraar Holocaust- en Genocidestudies Omer Bartov met als titel: "Voor deze Israëlische hoogleraar is het glashelder: ‘Wat we zien in Gaza is genocide’ ". De kritiek komt ook best geregeld uit eigen hoek, ook van Haaretz bijvoorbeeld, wat de krant nu dus op een ban komt te staan van de Israelische regering. Want ja, kritische pers, daar houden rechtse partijen niet van. En ik denk wel dat de huidige regering en hun houding onderdeel is van de problemen die er nu in Gaza zijn.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”