Erik1960 schreef:Inmiddels komen de officiële cijfers naar buiten: 5 gewonden, 62 aanhoudingen. Geen bevestiging van geruchten over gijzeling. Israël stuurt geen vliegtuigen naar Schiphol. Het begint steeds meer te lijken op een 'gewone' voetbaldag. Daar wordt het beslist niet leuker van, of gewoner. Het roept wel de vraag op waarom er niet met dezelfde fermheid wordt gereageerd op racistisch en anti-homo gebral in de stadions.
Nee, dat is wat te makkelijk als je de beelden terugkijkt. Er was een flinke groep niet-voetbalsupporters actief op zoek naar supporters van een Israelische club, vanwege hun afkomst. Het was niet alleen maar een clash tussen hooligans. En gebral in stadions wordt best tegen opgetreden, maar dingen roepen is wel wat anders dan mensen achtervolgen, bedreigen of mishandelen. Als er een groep mensen op homo's gaat jagen of mensen met een bepaalde huidskleur gaan achtervolgen en bedreigen wordt dat net zo goed groot nieuws.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
StillAwake schreef:En waarom hing die vlag daar? Dat is toch ook een provocatie?
Dat geeft niemand het recht om op een provocatie in te gaan, maar ik krijg (op grote afstand) hde indruk dat de provocaties vooral van pro-palestijnse kant kwamen. Maar ik kan me voorstellen dat er in NL een iets realistischer kijk op dit verhaal speelt..
Allicht is dat provocerend, overigens liepen de Tel Aviv-supporters weer massaal met Joodse vlaggen rond. Ik weet ook niet of die vlag er recent is opgehangen, sinds het begin van het conflict zie ik af en toe een Palestijnse vlag (vaak) of een Joodse vlak (minder vaak) aan een gevel hangen omdat mensen hun steun aan een van beide landen willen laten zien. Het is niet verboden en ook al vinden mensen het provocerend, je moet er wel gewoon van afblijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
StillAwake schreef:Ik ben er niet bij geweest, maar ik vind het nogal een verschil maken of een Israeli zijn of haar eigen vlag draagt danwel dat een Amsterdammer een Palestijnse vlag aan zijn huis bevestigd.
Het één is eenteken van nationaliteit, het ander is slechts gedaan uit protest.
Dat is natuurlijk te kort door de bocht: Ajax-fans dragen regelmatig Israelische vlaggen terwijl ze gewoon Henk of Ingrid als naam hebben. En in Amsterdam wonen ikweetniethoeveel Palestijnen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)
Marnix schreef:Nee, dat is wat te makkelijk als je de beelden terugkijkt. Er was een flinke groep niet-voetbalsupporters actief op zoek naar supporters van een Israelische club, vanwege hun afkomst. Het was niet alleen maar een clash tussen hooligans. En gebral in stadions wordt best tegen opgetreden, maar dingen roepen is wel wat anders dan mensen achtervolgen, bedreigen of mishandelen. Als er een groep mensen op homo's gaat jagen of mensen met een bepaalde huidskleur gaan achtervolgen en bedreigen wordt dat net zo goed groot nieuws.
Het is een bekend verschijnsel dat er rond voetbalwedstrijden regelmatig mens-achtigen opduiken die helemaal niets met voetbal te maken hebben. Ook daarin verschilde deze dag niet zoveel van andere dagen. Begrijp me goed: wat er in Amsterdam gebeurde slaat helemaal nergens op en is op geen enkele manier te verdedigen. Ik zet er wel naast dat er rond voetbal (en helaas niet alleen in Amsterdam) al jarenlang een giftige sfeer hangt rond afkomst en geaardheid. Met je slotzin ben ik het niet helemaal eens. Was het groot nieuws dat in Athene door Maccabi-'fans' mensen met Arabisch uiterlijk mishandeld zijn? Ja, het klopt dat er tegen gebral wordt opgetreden. Maar dan wel door de clubs. De politiek hoor je dan niet of nauwelijks.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)
StillAwake schreef:Dat Ajax-fans ten onrechte met Israelische vlaggen rondlopen staat an sich los van de rellen van gisteravond. Daar ging het om Maccabi-fans die de vlag van hun thuisland en hun club droegen.
Dat in Amsterdam Palestijnen wonen zal vast waar zijn, maar jij weet ook dat de meeste Palestijnse vlaggen niet bij mensen met die achtergrond hangen, maar bij ééncelligen die vooral een antisemitisch geluid willen laten horen. Als ik zie dat de regenboogvlag en de palestijnse vlag aan één huis hangen vraag ik me oprecht af welke hersenkronkel daar achter zit... Ik heb namelijk niet de indruk dat Hamas nu de meest gay-vriendelijke vereniging van ons zonnestelsel is...
Dat los staan denk ik dus niet. Ik las o.a. over het weghalen van een Palestijnse vlag. Blijkbaar roept zo'n vlag emotie op. Zoals ook het dragen van een Israëlische vlag blijkbaar emoties oproept. Ik ga niet mee in jouw krenkende definitie van mensen die een Palestijnse vlag ophangen.
Verder sluit ik nog niet uit dat degenen die gisteren in Amsterdam tekeer gingen bij wijze van spreken volgende week in een Rotterdams stadion het geluid van vliegtuigen nadoen en de week daarna in Enschede vuurwerkgeluiden nabootsen. Voor sommigen is voetbal blijkbaar een excuus om het slechtste in een mens naar boven te laten komen.
StillAwake schreef:Dat Ajax-fans ten onrechte met Israelische vlaggen rondlopen staat an sich los van de rellen van gisteravond. Daar ging het om Maccabi-fans die de vlag van hun thuisland en hun club droegen.
Dat in Amsterdam Palestijnen wonen zal vast waar zijn, maar jij weet ook dat de meeste Palestijnse vlaggen niet bij mensen met die achtergrond hangen, maar bij ééncelligen die vooral een antisemitisch geluid willen laten horen. Als ik zie dat de regenboogvlag en de palestijnse vlag aan één huis hangen vraag ik me oprecht af welke hersenkronkel daar achter zit... Ik heb namelijk niet de indruk dat Hamas nu de meest gay-vriendelijke vereniging van ons zonnestelsel is...
Ook dit is veel te kort door de bocht. Er is hier al een hoop over gediscussieerd op dit forum maar je hebt twee groepen sympathisanten voor de Palestijnse zaak. 1. Palestijnen en moslims die zich met hen verwant voelen en vanuit een islamitisch visie Palestina steunen. 2. Linkse groeperingen, onder wie veel jonge studenten die vinden dat Gaza wordt onderdrukt door Israel. Onder beide groepen zitten heel veel mensen die helemaal niet pro-Hamas zijn, jouw denkfout is dat je denkt dat het dragen of ophangen van een Palestijnse vlag een steun aan Hamas is, maar bijna altijd is het een steunbetuiging aan het Palestijnse volk. Dat al decennia in een soort kolonie leeft die streng wordt gecontroleerd, waar je niet zomaar in en uit kan en waar nu tienduizenden slachtoffers zijn gevallen in de strijd tegen Hamas. Iets wat door veel mensen als een buitenproportionele handeling wordt gezien. De vlag betekent: Wij steunen de bevolking van Palestina. Daarnaast betekent het ook dat men een Palestijnse staat. Volgens mij zijn wij net als de meeste landen die lid zijn van de VN voorstander van een tweestatenoplossing waarbij Israel en Palestina op een gezonde manier naast elkaar bestaat. Dat heeft niets met steun van Hamas te maken. Het klopt dat er gekken zijn die Hamas ook steunen maar als je ergens een Palestijnse vlag ziet slaat het nergens op om dat als steunbetuiging aan Hamas te zien.
Vandaar trouwens ook de regenboogvlag ernaast. Dat zijn linkse mensen die vrede willen en gelijke rechten voor iedereen, of je nou hetero of homo of transgender bent, of je Jood of Palestijn bent. En die daarom opkomen voor de bevolkingsgroep in de verdrukking: de Palestijnen.
Erik1960 schreef:Is het zichtbaar dragen van Israëlische vlaggen door Maccabi-fans ook een provocatie? Gaan we echt die kant op?
Laten we er vooral waken voor het idee dat het alleen provocatie is als de ander het doet. Men kan niet eindeloos provoceren en je beroepen op het "recht om te ergeren/te provoceren", en dan gaan janken als de ander het ook een keer doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw
Marnix schreef:Ook dit is veel te kort door de bocht. Er is hier al een hoop over gediscussieerd op dit forum maar je hebt twee groepen sympathisanten voor de Palestijnse zaak. 1. Palestijnen en moslims die zich met hen verwant voelen en vanuit een islamitisch visie Palestina steunen. 2. Linkse groeperingen, onder wie veel jonge studenten die vinden dat Gaza wordt onderdrukt door Israel. Onder beide groepen zitten heel veel mensen die helemaal niet pro-Hamas zijn, jouw denkfout is dat je denkt dat het dragen of ophangen van een Palestijnse vlag een steun aan Hamas is, maar bijna altijd is het een steunbetuiging aan het Palestijnse volk. Dat al decennia in een soort kolonie leeft die streng wordt gecontroleerd, waar je niet zomaar in en uit kan en waar nu tienduizenden slachtoffers zijn gevallen in de strijd tegen Hamas. Iets wat door veel mensen als een buitenproportionele handeling wordt gezien. De vlag betekent: Wij steunen de bevolking van Palestina. Daarnaast betekent het ook dat men een Palestijnse staat. Volgens mij zijn wij net als de meeste landen die lid zijn van de VN voorstander van een tweestatenoplossing waarbij Israel en Palestina op een gezonde manier naast elkaar bestaat. Dat heeft niets met steun van Hamas te maken. Het klopt dat er gekken zijn die Hamas ook steunen maar als je ergens een Palestijnse vlag ziet slaat het nergens op om dat als steunbetuiging aan Hamas te zien.
Vandaar trouwens ook de regenboogvlag ernaast. Dat zijn linkse mensen die vrede willen en gelijke rechten voor iedereen, of je nou hetero of homo of transgender bent, of je Jood of Palestijn bent. En die daarom opkomen voor de bevolkingsgroep in de verdrukking: de Palestijnen.
Weetje wat jou denkfout is, en wat uiteindelijk de hoofmoot is waarom deze topic gestart is, de Marokkaanse bevolking in Nederland !!
Burgemeester Femke Halsema bevestigde in haar persconferentie op vrijdagmiddag dat het ‘jongeren op scooters’ betrof. Zij gaf ook aan taxibedrijven en -diensten te hebben gevraagd hun chauffeurs tot kalmte te manen. Amsterdam heeft dus te maken met Marokkaanse knokploegen die, ondanks een historisch grote politie-inzet, vrijelijk jacht kunnen maken op Joden.
Die constatering werpt een nieuw licht op de ophef die ontstond toen Mona Keijzer op 17 mei, in de talkshow Sophie & Jeroen, zei: ‘We weten dat Jodenhaat in landen met veel moslims bijna onderdeel is van de cultuur.’ De verontwaardiging was groot, zo bleek ook uit de zestien aangiftes die tegen haar werden gedaan bij de politie. De BBB-politica zou zich met haar uitspraken schuldig maken aan groepsbelediging en haatzaaien jegens moslims.
Het Openbaar Ministerie ging daarin mee en achtte de uitspraken inderdaad strafbaar. Zo had Keijzer volgens het OM ‘onvoldoende verantwoordelijkheid genomen om te voorkomen dat haar uitingen (…) zouden aanzetten tot onverdraagzaamheid’. Dat het OM de zaak in juli toch seponeerde, leek vooral voort te komen uit angst om, zo kort na de laatste rechtszaak tegen Geert Wilders (PVV), weer een politicus te vervolgen.
De constatering van Keijzer dat antisemitisme ingebakken zit in islamitische culturen, was voor velen wellicht een open deur. Toch maakte de stroom van kritiek duidelijk dat dit nuchtere feit binnen en buiten de islamitische gemeenschap nog volop wordt ontkend. Dat is met de geweldsgolf van donderdagavond een stuk moeilijker geworden.
Lees het EW magazine voordat je zomaar een eigen soort van pacifistische constatering overeenkomstig Arnon Grunberg neer schrijft. https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2024/11/jodenjacht-in-amsterdam-bewijst-het-gelijk-van-mona-keijzer-1437688/
benefietdiner schreef:Weetje wat jou denkfout is, en wat uiteindelijk de hoofmoot is waarom deze topic gestart is, de Marokkaanse bevolking in Nederland !!
Burgemeester Femke Halsema bevestigde in haar persconferentie op vrijdagmiddag dat het ‘jongeren op scooters’ betrof. Zij gaf ook aan taxibedrijven en -diensten te hebben gevraagd hun chauffeurs tot kalmte te manen. Amsterdam heeft dus te maken met Marokkaanse knokploegen die, ondanks een historisch grote politie-inzet, vrijelijk jacht kunnen maken op Joden.
Die constatering werpt een nieuw licht op de ophef die ontstond toen Mona Keijzer op 17 mei, in de talkshow Sophie & Jeroen, zei: ‘We weten dat Jodenhaat in landen met veel moslims bijna onderdeel is van de cultuur.’ De verontwaardiging was groot, zo bleek ook uit de zestien aangiftes die tegen haar werden gedaan bij de politie. De BBB-politica zou zich met haar uitspraken schuldig maken aan groepsbelediging en haatzaaien jegens moslims.
Het Openbaar Ministerie ging daarin mee en achtte de uitspraken inderdaad strafbaar. Zo had Keijzer volgens het OM ‘onvoldoende verantwoordelijkheid genomen om te voorkomen dat haar uitingen (…) zouden aanzetten tot onverdraagzaamheid’. Dat het OM de zaak in juli toch seponeerde, leek vooral voort te komen uit angst om, zo kort na de laatste rechtszaak tegen Geert Wilders (PVV), weer een politicus te vervolgen.
De constatering van Keijzer dat antisemitisme ingebakken zit in islamitische culturen, was voor velen wellicht een open deur. Toch maakte de stroom van kritiek duidelijk dat dit nuchtere feit binnen en buiten de islamitische gemeenschap nog volop wordt ontkend. Dat is met de geweldsgolf van donderdagavond een stuk moeilijker geworden.
Lees het EW magazine voordat je zomaar een eigen soort van pacifistische constatering overeenkomstig Arnon Grunberg neer schrijft. https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2024/11/jodenjacht-in-amsterdam-bewijst-het-gelijk-van-mona-keijzer-1437688/
Het is nog steeds kolder van Mona Keijzer en terecht dat ze ervoor werd aangeklaagd. Dat er dit soort groepen zijn klopt, maar dat betreft een groep extreme personen, net als dat je extreem rechtse personen hebt maar daarom niet iedereen die rechts is fout is. Links idem dito. Je hebt een groepje extreme moslims maar daarnaast ook heel veel vredelievende moslims. En dat vergat Mona Keijzer want ze beweerde dat alle moslims dit in hun bloed en DNA hebben en scheerde zo iedereen over één kam.
Marnix schreef:Het is nog steeds kolder van Mona Keijzer en terecht dat ze ervoor werd aangeklaagd. Dat er dit soort groepen zijn klopt, maar dat betreft een groep extreme personen, net als dat je extreem rechtse personen hebt maar daarom niet iedereen die rechts is fout is. Links idem dito. Je hebt een groepje extreme moslims maar daarnaast ook heel veel vredelievende moslims. En dat vergat Mona Keijzer want ze beweerde dat alle moslims dit in hun bloed en DNA hebben en scheerde zo iedereen over één kam.
Ja blijft bij je verkeerde denkfout en weet niet dat één dode vlieg de zalf van de apothekers doet stinken en opwellen. Antisemitisme, pogroms, straatterreur en oorlog dat staat op de conto van de Marokkaanse bevolking van de afgelopen week.
Er is donderdag veel kapot gemaakt zei Halsema terecht maar dat is niet donderdag pas begonnen het zit in het DNA van de Noord Afrikaanse terreur jongeren wat ze door hun islamitische ouders met de paplepel is ingegoten en nog steeds door gaat.
Veel leraren in de grote steden durven de vernietigingskampen van de nazi’s niet eens meer te bespreken in hun klas omdat veel jong volwassen Marokkanen de holocaust bagatelliseren.
Scheermesjes aangetroffen achter ’Free Palestine’-stickers in omgeving Holocaustmuseum Amsterdam.
benefietdiner schreef:Ja blijft bij je verkeerde denkfout en weet niet dat één dode vlieg de zalf van de apothekers doet stinken en opwellen. Antisemitisme, pogroms, straatterreur en oorlog dat staat op de conto van de Marokkaanse bevolking van de afgelopen week.
Er is donderdag veel kapot gemaakt zei Halsema terecht maar dat is niet donderdag pas begonnen het zit in het DNA van de Noord Afrikaanse terreur jongeren wat ze door hun islamitische ouders met de paplepel is ingegoten en nog steeds door gaat.
Veel leraren in de grote steden durven de vernietigingskampen van de nazi’s niet eens meer te bespreken in hun klas omdat veel jong volwassen Marokkanen de holocaust bagatelliseren.
Scheermesjes aangetroffen achter ’Free Palestine’-stickers in omgeving Holocaustmuseum Amsterdam.
Ik denk dat je doorslaat in je afkeer van Nederlanders met Marokkaanse roots. Als je de organisator van de betoging van donderdag hoorde op de radio, dan hoor je dat het echt wel een steek dieper zit. En in plaats van het af te doen als plat anti-semitisme, zou je ook rekening moeten houden met de kans dat het om weerstand gaat tegen het aanhoudende geweld rond Gaza. En dan is ook nog de ‘bijdrage’ van de Maccabi-fans aan de treurige gebeurtenissen van donderdag. Het helpt niet om vanuit 1 standpunt te blijven kijken.