Klussen aan het huis

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lucabakker
Verkenner
Verkenner

Klussen aan het huis

Berichtdoor Lucabakker » 04 jun 2024 10:31

Hallo allemaal, ik ben laatste tijd bezig met het verbouwen van mijn huis, en ik bedacht me net even iets, het is bijna weer zomer en hoogst waarschijnlijk word het weer zo,n ontzettend hete zomer :oops: . Heeft iemand nog een tip voor bijvoorbeeld een airco waar ik op moet letten :-k . Ik ben trouwens niet echt opzoek naar iets ontzettend groots, gewoon iets kleins wat praktisch is. laat me maar weten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Klussen aan het huis

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2024 10:53

Lucabakker schreef:Hallo allemaal, ik ben laatste tijd bezig met het verbouwen van mijn huis, en ik bedacht me net even iets, het is bijna weer zomer en hoogst waarschijnlijk word het weer zo,n ontzettend hete zomer :oops: . Heeft iemand nog een tip voor bijvoorbeeld een airco waar ik op moet letten :-k . Ik ben trouwens niet echt opzoek naar iets ontzettend groots, gewoon iets kleins wat praktisch is. laat me maar weten.

Tot nu toe is van warmte nog niet heel veel te merken. :-) Maar de logische inkoppers zijn:

- Let op vermogen en zuinigheid
- Airco combineren met zonnepanelen is heel logisch
- Je kan je huis ook verwarmen met Airco, dat kan best voordelig zijn en een goede stap naar gasloos, dus neem dat mee in je overwegingen.
- Als je toch airco plaatst zou ik met een split unit ook je bovenverdieping meenemen maar dat was allicht al de planning
- Bestel en laat plaatsen door een betrouwbare partij, dan weet je dat je ook goede spullen krijgt.

(Mocht je van plan zijn het zelf allemaal te plaatsen en installeren, dat is niet toegestaan, je moet dat laten doen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2024 12:08

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2024 12:09

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucabakker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lucabakker » 04 jun 2024 12:28

StillAwake schreef:Zo'n hete zomer???
Ik ben al een poos niet meer in NL geweest, maar ik hoor al mijn Nederlandse collega's juist klagen dat het zo koud en nat blijft...
Waar je op moet letten: eigenlijk alleen het vermogen, de hoeveelheid herrie die het apparaat produceert en in hoeverre je meterkast dit vermogen kan leveren.

ja klopt op het moment is het erg koud en nat, maar 100% dat er straks weer een hele warme periode komt :shock: De hoeveelheid herrie is natuurlijk ook erg belangrijk. ik wil niet zo,n lawaai apparaat in mijn slaapkamer hebben en met vermogen moet het wel goed komen. Bedankt voor je bericht

HeinoVanVelden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HeinoVanVelden » 04 jun 2024 12:33

StillAwake schreef:Ja mag het volgens mij wel zelf plaatsen, alleen niet zelf aansluiten.

Ja je mag zelf wel een airco plaatsen voor binnen alleen, als je een buiten airco wilt moet je een vergunning hebben. Kon niks vinden op de overheid zijn site erover

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2024 12:44

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2024 12:45

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2024 12:58

StillAwake schreef:Ik begreep dat et vullen van de installatie alleen door een prof mag geschieden (maar ik ken de laatste details van de NL regelgeving niet)

Ja dat, je mag wel plaatsen en zo maar vacumeren en drogen van de leidingen en het vullen van de installatie met koelmiddel moet je laten doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2024 13:03

StillAwake schreef:Ik begreep dat et vullen van de installatie alleen door een prof mag geschieden (maar ik ken de laatste details van de NL regelgeving niet)

Ja dat, je mag wel plaatsen en zo maar vacumeren en drogen van de leidingen en het vullen van de installatie met koelmiddel moet je laten doen.

(De vergunningen waar Heino het over heeft gelden puur voor het plaatsen van de buitenunit ivm mogelijke geluidshinder.)

Wat de units binnen betreft (Luca) die maken doorgaans sowieso niet veel geluid hoor en al helemaal niet op de slaapkamer, die is meestal klein en daardoor makkelijk op temperatuur te houden. Overigens zou ik op een slaapverdieping niet in iedere slaapkamer een losse unit hangen. Beetje afhankeijk van je huis / samenstelling, hoeveel slaapkamers er in gebruik zijn . Vaak kan je met 1 unit prima een hele bovenverdieping koelen. Je kan zelfs ervoor kiezen een unit niet op je slaapkamer te hangen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2024 13:50

Ik zou je willen adviseren geen airco te (laten) installeren. Het koelen van een grote ruimte kost erg veel energie en is daarmee slecht voor het milieu. M.i. kun je je beter richten op andere manieren om het binnen koel te houden, zoals goede isolatie.
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2024 14:10

-

Lucabakker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lucabakker » 04 jun 2024 14:32

Marnix schreef:Ja dat, je mag wel plaatsen en zo maar vacumeren en drogen van de leidingen en het vullen van de installatie met koelmiddel moet je laten doen.

(De vergunningen waar Heino het over heeft gelden puur voor het plaatsen van de buitenunit ivm mogelijke geluidshinder.)

Wat de units binnen betreft (Luca) die maken doorgaans sowieso niet veel geluid hoor en al helemaal niet op de slaapkamer, die is meestal klein en daardoor makkelijk op temperatuur te houden. Overigens zou ik op een slaapverdieping niet in iedere slaapkamer een losse unit hangen. Beetje afhankeijk van je huis / samenstelling, hoeveel slaapkamers er in gebruik zijn . Vaak kan je met 1 unit prima een hele bovenverdieping koelen. Je kan zelfs ervoor kiezen een unit niet op je slaapkamer te hangen.

Alleen ik zie veel moeilijkheden, ook dat je het niet zelf mag doen. Marnix zo als jij zei misschien is het handiger om een losse unit te nemen voor in de slaapkamer. heb ik ook bijna geen last van geluid :-({|= , dus dat is mooi. Bedankt allen ik ga rustig even kijken naar wat goeie binnen units zijn. mocht er nog iemand een goeie weten, stuur alsjeblieft door!

Lucabakker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lucabakker » 04 jun 2024 14:36

StillAwake schreef:Op zich klopt dat, aan de andere kant is de airco wel een heel efficiënte wijze van verwarmen.
Technisch gezien is het een warmtepomp.

Als koeling slurpt hij energie, maar het levert wel een stukje comfort op.
En in een combi met zonnepanelen is het wel een effectieve manier om je teruglevering te beperken (hoewel jullie mogen salderen...).

Ik heb zelf wel zonnepanelen dus kwa energie kosten zal het meevallen.

Lucabakker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lucabakker » 04 jun 2024 14:37

HeinoVanVelden schreef:Ja je mag zelf wel een airco plaatsen voor binnen alleen, als je een buiten airco wilt moet je een vergunning hebben. Kon niks vinden op de overheid zijn site erover

Goed dat je het zegt, dat maakt het maken van een keuze een stukje makkelijker!!

Terug naar “Algemene Zaken”