Moderators: johannes1, Moderafo's
Lucabakker schreef:Hallo allemaal, ik ben laatste tijd bezig met het verbouwen van mijn huis, en ik bedacht me net even iets, het is bijna weer zomer en hoogst waarschijnlijk word het weer zo,n ontzettend hete zomer. Heeft iemand nog een tip voor bijvoorbeeld een airco waar ik op moet letten
. Ik ben trouwens niet echt opzoek naar iets ontzettend groots, gewoon iets kleins wat praktisch is. laat me maar weten.
StillAwake schreef:Zo'n hete zomer???
Ik ben al een poos niet meer in NL geweest, maar ik hoor al mijn Nederlandse collega's juist klagen dat het zo koud en nat blijft...
Waar je op moet letten: eigenlijk alleen het vermogen, de hoeveelheid herrie die het apparaat produceert en in hoeverre je meterkast dit vermogen kan leveren.
StillAwake schreef:Ja mag het volgens mij wel zelf plaatsen, alleen niet zelf aansluiten.
StillAwake schreef:Ik begreep dat et vullen van de installatie alleen door een prof mag geschieden (maar ik ken de laatste details van de NL regelgeving niet)
StillAwake schreef:Ik begreep dat et vullen van de installatie alleen door een prof mag geschieden (maar ik ken de laatste details van de NL regelgeving niet)
Marnix schreef:Ja dat, je mag wel plaatsen en zo maar vacumeren en drogen van de leidingen en het vullen van de installatie met koelmiddel moet je laten doen.
(De vergunningen waar Heino het over heeft gelden puur voor het plaatsen van de buitenunit ivm mogelijke geluidshinder.)
Wat de units binnen betreft (Luca) die maken doorgaans sowieso niet veel geluid hoor en al helemaal niet op de slaapkamer, die is meestal klein en daardoor makkelijk op temperatuur te houden. Overigens zou ik op een slaapverdieping niet in iedere slaapkamer een losse unit hangen. Beetje afhankeijk van je huis / samenstelling, hoeveel slaapkamers er in gebruik zijn . Vaak kan je met 1 unit prima een hele bovenverdieping koelen. Je kan zelfs ervoor kiezen een unit niet op je slaapkamer te hangen.
StillAwake schreef:Op zich klopt dat, aan de andere kant is de airco wel een heel efficiënte wijze van verwarmen.
Technisch gezien is het een warmtepomp.
Als koeling slurpt hij energie, maar het levert wel een stukje comfort op.
En in een combi met zonnepanelen is het wel een effectieve manier om je teruglevering te beperken (hoewel jullie mogen salderen...).
HeinoVanVelden schreef:Ja je mag zelf wel een airco plaatsen voor binnen alleen, als je een buiten airco wilt moet je een vergunning hebben. Kon niks vinden op de overheid zijn site erover
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten