Moderators: Memmem, Moderafo's
Marnix schreef:Er zijn genoeg redenen genoemd waarom we werken.
Waarom dingen geld kosten is doorgaans heel simpel: Omdat ze tijd kosten en tijd is geld. Blijkbaar vind jij het belachelijk dat je moet werken om een nieuwe broek of trui te kunnen kopen. Maar die broek of trui is al door iemand, vermoedelijk een heel jong kind met een belachelijk laag salaris gemaakt. Kijk, bij een woning heb je natuurlijk een punt omdat een groot deel van de woningprijs wordt bepaald door de grondprijs die weer wordt bepaald door allerlei andere factoren zoals vraag en aanbod maar ook dan kost het mensen een hoop tijd en materiaal om een huis te bouwen dus logisch dat, tenzij jij dat huis helemaal zelf bouwt, iemand daar ook wat voor wil hebben. Sport idem dito, je hebt een zaal nodig, materialen, mensen moeten er een deel van hun tijd aan besteden, de ruimte moet verwamd worden. Logisch dat iedereen die die sport wil beoefenen wordt gevraagd om een bijdrage. Maar jij klaagt alleen maar: Waarom moet ik werken om geld te verdienen, ik heb daar helemaal geen zin in. Kan alles niet gewoon gratis worden? Zo werkt dat natuurlijk niet. Hoe je de samenleving ook wil zien, uiteindelijk zal iedereen er een bijdrage aan moeten leveren. Dit klinkt een beetje als "zoveel mogelijk willen profiteren en er zo weinig mogelijk voor willen doen".
Misschien maar dan raakt hij zijn baan kwijt. Bovendien zijn we al decennia lang aan het automatiseren maar zijn we nog steeds niet zover dat containers allemaal automatisch worden geleend. Dus voorlopig zijn vuilnismannen gewoon hard nodig. Maar het punt is, je zoekt werkt, je maakt binnen je mogelijkheden een bepaalde keuze. Waarom zou ik ervoor kiezen om vuilnisman te worden en vervolgens naar mijn baas gaan en zeggen: Ja hallo, ik wil opheldering, ik haal nu vuilnis van mensen op maar kan dat niet gewoon automatisch?! En zo ja, waarom gebeurt dat dan niet?
Waar wil je nou naartoe?!?!
Marnix schreef:Mensen staken meestal omdat ze vinden dat hun loon omhoog moet of de werkdruk omlaag. Maak het niet moeilijker dan het is
Hans0166 schreef:nu heb je gewoon hier gezegd dat je het niet weet, en toch pen je weer een oordeel neer.
Je hebt geen flauw idee wat een monnik doet qua werk-gebed en leven, en hoe dat een héle dag van 5u 's morgens ( sommige ordes nog vroeger)tot 's avonds de dagsluiting toe, en daarna, bezet houdt.
Hans0166 schreef:nee dat is helemaal niet normaal.
Marnix schreef:Precies, ik haak maar even aan. Het valt mij oko op Woutersebel dat je constant aannames doet en conclusies trekt, denkt te weten hoe dingen in elkaar steken en vervolgens blijkt dat je totaal geen idee hebt, je hebt geen enkel idee. Dat is een terugkerend thema in de onderwerpen waar je actief in bent. Of het nou gaat over het scheppingsverhaal en bijbelvertalingen, het werk van monikken, over er leven is zonder kennis van kwaad, over hoeveel uur je van God moet werken, of moslims en christenen bijna hetzelfde geloven of toch niet.
Telkens beweer je dingen met grote stelligheid die niet kloppen. Al wel vaker gezegd: Misschien is het goed je eerst in te lezen in zaken. En dan zeg je achteraf meestal: Jij jouw mening, ik de mijne. Dat is prima maar het gaat hiet niet over meningen maar over feiten.
Marnix schreef:Ik kan je alleen maar dit vragen: ga zelf eens proberen uit te vinden waarom er 25000 vuilnismannen zijn en niemand hun baas ter verantwoording roept waarom ze hun werk moeten doen en waarom vuilnis op deze manier wordt opgehaald. Succes.
Lalage schreef:Dus wat zouden die autonomen dan de hele dag willen doen, als ze niet werken?
Marnix schreef:Ik heb wel gemerkt dat je twee soorten mensen hebt, mensen die smachten naar hun pensioen en mensen die eigenlijk helemaal niet met pensioen willen. Maar als je met pensioen gaat heb je ook gewerkt en daarmee financiele zekerheid ingebouwd die je tijdens je pensioen nodig hebt. Want boeken lezen, tuinieren, het kost ook geld. Je kan dus beter. Daarnaast klinkt het heel idyllisch maar als jij een week lang alleen maar mag lezen en tuinieren ga je je vast ook vervelen, krijg je behoefte aan wat contact met anderen enz. Je kan dus beter zorgen dat je leuk werk hebt en daarnaast genoeg vrije tijd om je hobby’s te kunnen doen. Werken is geen straf of zo.
Lalage schreef:Je kunt per definitie niet autonoom worden in een wereld waar alles met elkaar samenhangt. Zelfs al zou je je eigen voedsel verbouwen en nooit van je eigen erf af komen, dan heb je nog last van klimaatverandering, om maar eens wat te noemen.
Soms zijn er op tv mensen die op een afgelegen plek 'off grid' leven, maar die hebben vaak wel een auto. Dus die zijn dan toch afhankelijk van wegen en een tankstation.
Lalage schreef:Je kunt per definitie niet autonoom worden in een wereld waar alles met elkaar samenhangt. Zelfs al zou je je eigen voedsel verbouwen en nooit van je eigen erf af komen, dan heb je nog last van klimaatverandering, om maar eens wat te noemen.
Soms zijn er op tv mensen die op een afgelegen plek 'off grid' leven, maar die hebben vaak wel een auto. Dus die zijn dan toch afhankelijk van wegen en een tankstation.
woutersebel schreef:Overigens hebben we het nu wel over mensen die in hun eentje autonoom willen worden en niet meer met de overheid willen samenwerken, toch?
Vermoedelijk zijn er wel veel groepen/stammen/sektes/religieuzen die samenwerken, maar dan zonder de overheid, toch?
Bij hen zou een aantal zaken dan wel weer makkelijker gaan, zoals voedsel verbouwen, zorg, etc.
Maar goed, naar mijn weten maakt de reguliere overheid nog steeds een grote meerderheid uit van de bevolking.
Daarmee niet samenwerken zou een schot in eigen voet kunnen zijn, afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Marnix schreef:Er zijn heel weinig groepen die echt nog helemaal autonoom leven. Zonder gebruik te maken van gezondheidszorg, voedselvoorziening, brandstof, wegen enzovoorts. Maar nogmaals, ook die mensen moeten gewoon werken want je hebt twee constructies, die waar je dingen met geld koopt en die waar je diensten of producten uitruilt. Zo'n autonome stam ik waarschijnlijk veel langer aan het werk dan wij dat zijn want ze moeten hun eigen huizen bouwen en om dat te doen ook hun eigen bomen kappen en andere grondstoffen / onderdelen maken, ze moeten hun grond bewerken voor voedsel en kunnen daar geen modern gereedschap voor gebruiken maar moeten hun gereedschap zelf maken, ze moeten jagen voor vlees, zelf slachten etcetera etcetera. Reizen gaat traag want je moet alles lopen of per paard of zo doen. Autonoom worden kan misschien wel maar als je doel is om minder te werken in je leven kan je beter niet autonoom worden
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast