niet moeilijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

niet moeilijk

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 09:38

'Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel. zodat gij zudt moeten zeggen: wie zal opstijgen ten hemel het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
Het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen; wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
Maar dit woord is zeer dcht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te volbrengen. Zie, ik houdt u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade....(deuteronomium 30:11 ev)

En zo spreekt God via Mozes eigenlijk in heel deuteronomium en zo spreekt God in de hele bijbel tegen ons.

Wat vindt je dr van?

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: niet moeilijk

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2004 10:18

Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre. Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen? Het is ook niet op gene zijde der zee, om te zeggen: Wie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?
Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.
Ziet, ik heb u heden voorgesteld het leven, en het goede, en den dood, en het kwade. (deuteronomium 30:11 ev)

Ik vind hem zo wat mooier :oops:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:19

Dat is een mooi gedeelte, maar er staan ook andere dingen in de Bijbel.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 apr 2004 10:25

Het Weermannetje schreef:Dat is een mooi gedeelte, maar er staan ook andere dingen in de Bijbel.
dus het is niet waar?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 10:26

Het Weermannetje schreef:Dat is een mooi gedeelte, maar er staan ook andere dingen in de Bijbel.

wat vindt je er van vroeg ik.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:36

Om op @mic in te gaan: Dat zei ik niet.
Om op joris in te gaan: Dat heb ik gezegd.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 apr 2004 10:58

Ik heb even de context niet.... maarre..... het gaat om Gods Woord of om een bepaald gebod?
Ik vind het een bijzonder mooi en waar. God is door JEzus naar de aarde gekomen om tussen de mensen te staan. Hij zat bij ze aan feesttafels, bij de zieken, sprak met prostituees, nam alle tijd voor een vergeten blinde man bij de poort. Bleef niet in een grote synagoge met Zijn praatje en de mensen moesten maar naar hem toe komen, maar ook op aarde kwam hij naar het volk toe, zocht ze op, mengde zich tussen hen.

Wie van ons kan dan nog zeggen dat God en zijn Woord en zijn geboden een God van verweg is?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 11:56

Precies, maar hoeveel mensen verlieten Hem uiteindelijk niet?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 02 apr 2004 12:04

even naar de topictitel: niet te moeilijk is niet hetzelfde als te moeilijk...
maar is denk ik wel een opkikkertje, dat het niet TE moeilijk is, dat we dus niet de moed in de schoenen laten zakken omdat we het toch niet kunnen...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 apr 2004 12:12

joris schreef:'Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel. zodat gij zudt moeten zeggen: wie zal opstijgen ten hemel het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
Het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen; wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
Maar dit woord is zeer dcht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te volbrengen. Zie, ik houdt u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade....(deuteronomium 30:11 ev)

En zo spreekt God via Mozes eigenlijk in heel deuteronomium en zo spreekt God in de hele bijbel tegen ons.

Wat vindt je dr van?

Prachtig!! Ik heb het gedeelte eigenlijk nooit opgemerkt, ik heb dat zo vaak, dan gaan nieuwe gedeeltes leven, waar je altijd overheen hebt gelezen.
Het is heel bemoedigend, we hoeven er zelf niets meer voor te doen, omdat het Brood des levens uit de hemel is neergedaald! We hoeven ons slechts over te geven aan Hem.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2004 12:35

niet te moeilijk is niet hetzelfde als moeilijk
Vaak heb je veel vertrouwen nodig om te doen wat je moet doen en weet je pas achteraf dat je het aankon.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 16:28

kootje schreef:
joris schreef:'Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel. zodat gij zudt moeten zeggen: wie zal opstijgen ten hemel het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?

Wat vindt je dr van?

Prachtig!! Ik heb het gedeelte eigenlijk nooit opgemerkt, ik heb dat zo vaak, dan gaan nieuwe gedeeltes leven, waar je altijd overheen hebt gelezen.
Het is heel bemoedigend, we hoeven er zelf niets meer voor te doen, omdat het Brood des levens uit de hemel is neergedaald! We hoeven ons slechts over te geven aan Hem.
dat had ik dus ook, kootje. Vanaf het begin van de bijbel spreekt God op deze manier. Wij kunnenkiezen, en het is niet moeilijk!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Non è difficile

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2004 16:42

Interessant bijbelgedeelte.
Het beschrijft hoe de rechtvaardigheid uit het geloof spreekt. Immers, Deuteronomium 30:11-14 wordt geciteerd door Paulus in Romeinen 10:6-8.

En hoewel het zó dichtbij was, dat woord van het geloof, toch is het maar een kleine minderheid die het ten goede kwam. Dat leert de heilsgeschiedenis ons ook. (Voorbeelden: I Kon. 19:18; Jes. 1:9; Rom. 11:7; I Cor. 10:5)

Ik kwam net Deuteronomium 29:4 tegen, en ik vond het heel opvallend dat dat er aan vooraf gaat, ja, dat dat zo rechtstreeks tegen het volk gezegd wordt: "Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

Het gaat mij er nu niet om, om in een bepaalde richting te willen tenderen of zo, hoor. Het zijn gewoon zo eens wat gedachten die bij mij opkomen. :)

surfer
Majoor
Majoor

Re: Non è difficile

Berichtdoor surfer » 02 apr 2004 17:42

Boekenlezer schreef:Interessant bijbelgedeelte.
Het beschrijft hoe de rechtvaardigheid uit het geloof spreekt. Immers, Deuteronomium 30:11-14 wordt geciteerd door Paulus in Romeinen 10:6-8.

En hoewel het zó dichtbij was, dat woord van het geloof, toch is het maar een kleine minderheid die het ten goede kwam. Dat leert de heilsgeschiedenis ons ook. (Voorbeelden: I Kon. 19:18; Jes. 1:9; Rom. 11:7; I Cor. 10:5)

Ik kwam net Deuteronomium 29:4 tegen, en ik vond het heel opvallend dat dat er aan vooraf gaat, ja, dat dat zo rechtstreeks tegen het volk gezegd wordt: "Maar de HEERE heeft ulieden niet gegeven een hart om te verstaan, noch ogen om te zien, noch oren om te horen, tot op dezen dag."

Het gaat mij er nu niet om, om in een bepaalde richting te willen tenderen of zo, hoor. Het zijn gewoon zo eens wat gedachten die bij mij opkomen. :)
waarom doet God dan moeilijk als deze mensen niet verstaan, niet zien en niet horen tot op dezen dag? Als Hijzelf zegt dat hij ze zowiezo de mogelijkheid onthouden heeft? Dat is een gedachte die bij mij opkomt....

bij zulke uitspraken vraag ik me af of ze werkelijk van God afkomstig zijn.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 17:56

volgens mij spreekt daar juist een groot vertrouwen in God uit. Het is een zin van MOzes daar in deut 29, daarna spreekt God weer. Mozes weet zeker dat God een plan heeft met het volk en hij legt dus ook het feit dat het volk nog niet luistert bij God neer. God moet geloof geven immers. De woestijnreis was een reis om te ervaren, om te voelen hoe het is om met God te leven. daaro is alles gebeurt wat er gebeurt is. Deut 30 :1 is toch ook geweldig?

Terug naar “Archief”