Marnix schreef:Tja wat is al zei, als een partij de grootste is die de vrijheid van godsdienst wil afschaffen en een complete religie wil verbieden lijkt het mij niet zo gek om te zeggen: We moeten de rechtstaat verdedigen. Zoals ik in mij vorige reactie al zei, dat komt door het partijprogramma. Niet in de eerste plaats vanwege de keizer die heeft vanwege tal van redenen PVV gestemd maar is het vaak ook niet met alle ongrondwettelijke ideeen van de partij eens.
Dat partijen met de PVV willen praten over de rechtsstatelijkheid van hun plannen, vind ik prima en terecht. Maar dan vind ik ook dat er met bijv. de VVD (en de overige huidige coalitiepartijen D66, CDA en CU) gepraat moet worden over hun aandeel in onrechtstatelijke besluiten van de afgelopen jaren.
Zoals bijvoorbeeld:
- de toeslagenaffaire waarbij er sprake was van institutioneel racisme en de grondrechten van burgers op ernstige wijze zijn geschonden. Dit beleid kwam er met name onder aandringen van de VVD van Rutte.
- het onder druk zetten van grondrechten van burgers tijdens de coronapandemie, waarbij er sprake was van demonstratieverboden, gedwongen lockdowns (die bovendien geen zoden aan de dijk zetten), het bevoordelen/benadelen van burgers op basis van hun vaccinatiestatus en het aanvaarden van een coronawet die aan alle kanten rammelde.
- het nemen van besluiten door Rutte namens de regering zonder dat daaraan een formeel kabinetsbesluit ten grondslag lag (bijv. in Catshuisberaden), ook een schending van de rechtsstaat
enzovoorts.
Het is echt niet zo dat de PVV het alleenrecht heeft op onrechtstatelijkheid.
Marnix schreef:De vraag is of dat de CU te verwijten is, ik vind dat ze juist op dat punt vrij duidelijk hun eigen geluid hebben laten horen. Maar ja, meeregeren is altijd een risico tegenwoordig. Maar ik denk dat het goed is dat ze dit keer weer in de oppositie plaatsnemen.
Natuurlijk is dat ook de CU te verwijten. Je zit in de regering en draagt daar verantwoordelijkheid voor. Het feit dat de CU in een regering plaatsnam nadat Segers terecht zei niet meer met Rutte in zee te willen, was feitelijk niet uit te leggen.
Marnix schreef:Hoeveel moslims hebben er de afgelopen 10 jaar geprobeerd mensen in naam van Allah te doden? Nou?
Veel teveel, zeker als je dit wereldwijd bekijkt. Enig idee hoeveel christenen er in Nigeria gedood zijn door Boko Haram?
Maar ik neem aan dat je het over Nederland hebt. Dan kun je je afvragen waarom Wilders al 17 jaar beveiligd wordt en waarom joodse kinderen al lange tijd niet zonder beveiliging naar school kunnen. Waarom joodse mensen zich niet veilig voelen als ze met een keppeltje op lopen en waarom vrouwen met een korte rok worden nagesist op straat door moslimjongens die ze voor hoer uitmaken. Waarom duizenden moslims en hun medestanders "from the river to the sea" leuzen lopen te roepen en mensen met een Israelische vlag door de politie worden aangeraden om die vlag voor hun eigen veiligheid maar weg te doen. Waarom
homo's in Arnhem door Marokkaanse jongeren zwaar zijn mishandeld omdat ze homo zijn en waarom een
vrouw in Apeldoorn vanwege eerwraak met tientallen messteken is vermoord door haar broer, terwijl ze met haar kind buiten liep.
Je kunt dit proberen te bagatelliseren door te zeggen dat de meeste moslims niet gewelddadig zijn en dat het zulke aardige buren zijn (die heb ik ook), maar feit is wel dat moslimextremisme een groot probleem is als er burgers zijn die zich in dit land daardoor niet veilig voelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)