Moderators: Memmem, Moderafo's
Dorpeling schreef:De vraag zou voor mij zijn of de beperkte winst na maanden van bloed, zweet, tranen en angst in verhouding staat tot de vele lijken die opgeruimd moeten worden.
Marnix schreef:
Je hebt helemaal gelijk! Het levert de Russen inderdaad niets op, hun offers van bloed, zweet, tranen en talloze dode staan niet in verhouding tot wat ze tot nu toe hebben gewonnen.
Voor de Oekraieners is het een heel ander verhaal, die vechten voor hun mensen, hun land, hun cultuur en hun vrijheid.
Dorpeling schreef:Eigenlijk doelde ik inderdaad ook op de Russen, naast de Oekraïners. Deze oorlog heeft alleen maar verliezers.
Het feit dat je de Oekraïners als eerste noemt, geeft al aan in welke richting je denkt. Je wilt het liefste dat Oekraïne zich maar overgeeft, dan kun je tenminste zeggen dat de oorlog voorbij is. Dat vele Oekraïense burgers dan onder een gruwelijke bezetting moeten leven, neem je dan maar op de koop toe. Dat is makkelijk praten vanuit Nederland.Dorpeling schreef:Eigenlijk doelde ik inderdaad ook op de Russen, naast de Oekraïners. Deze oorlog heeft alleen maar verliezers.
Dit is totaal onrealistisch. In dit soort gevallen geldt het internationale recht: Rusland dient zich eerst terug te trekken uit Oekraine. Ze hadden daar nooit mogen zijn. Pas daarna kun je praten over referenda en dergelijke. Want denk je serieus dat er een eerlijk referendum kan zijn als Rusland de boel bezet houdt? Daar hebben we afgelopen jaar nl. een paar staaltjes van gezien, met uitslagen van 95% die voor Rusland zouden zijn. Allemaal fake natuurlijk, zoals elke verkiezing in Rusland momenteel: in de bevrijde gebieden worden de Oekraiense troepen juist met vlaggen en gejuich onthaald.Dorpeling schreef:Of we laten de Oekraïners zelf kiezen onder welke bestuurder ze willen leven door ze bijvoorbeeld twee staten op te laten richten. Russische gezinde Oekraïners, die er zeer zeker zijn, blijven of gaan naar Donbas en de Krim. En de rest blijft fijn onder het regime van Zelenski.
Ook niet ideaal, dat geef ik toe. Dat laat Israël / Palestina nu wel weer zien. Maar de andere optie is eindeloos doorgaan met bloedvergieten.
Want vanuit Nederland kun je inderdaad wel bedenken wat ze daar zouden moeten willen of juist niet, maar dat kunnen ze zelf ook wel beslissen.
Dit artikel gaat uit van een aantal onjuiste aannames:Dorpeling schreef:https://www.apache.be/2022/02/16/nee-poetin-vreest-oekraiense-democratie-niet
Misschien interessant om eens door te lezen.
elbert schreef:Oekraïne is in de aanval in de Russische regio Koersk. Het lijkt erop dat de Russen in dit gebied volledig verrast zijn en dat de Oekraïense troepen snelle vorderingen maken in de richting van de kerncentrale aldaar en de stad Koersk zelf. Kaartje hier.
Ik moet zeggen dat ik dit een gewaagde manoeuvre vind en ook mensen met meer militaire achtergrond vinden dit riskant. Volgens analysten is dit offensief óf geniaal óf suicidaal en alleen de tijd zal leren wat het zal zijn.
De Russen zijn al maanden in de aanval in Donetsk en boeken daar langzaam maar zeker winst. Met dit offensief probeert Oekraïne het initiatief weer naar zich toe te trekken en wordt Rusland gedwongen om troepen naar het eigen grondgebied te verplaatsen om dat te verdedigen in plaats van in Oekraïne aan te vallen. Maar als de Russen erin slagen om de Oekraïners terug te drijven, dan is dat wel een probleem voor Oekraïne, omdat het zich niet teveel verliezen kan veroorloven. Vooralsnog is het een chaos in de Russische verdediging en is het voor hen alle hens aan dek. Het doet een beetje denken aan het tegenoffensief dat Oekraïne in de herfst van 2022 in de regio Kharkiv lanceerde en dat resulteerde in het terugveroveren van grote stukken land.
In elk geval, een slag om Koersk (bekend van de grootste tankslag uit de geschiedenis in 1943) had ik niet op mijn bingo kaart staan voor dit jaar.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten