woutersebel schreef:Nu spreek je eigenlijk wel over een goed punt. Soms heb ik inderdaad het idee dat bidden niet perse noodzakelijk is.
In ieder geval niet als je God alleen iets wil vertellen, want dat weet hij toch al.
Maar misschien heeft het wel nut als je iets wilt vragen, of iets expliciet aan hem duidelijk wil maken?
God kan misschien je gedachten lezen, maar niet andersom. Dus misschien heeft het wel nut.
Hoor graag van je hoe je/jullie hierover denken.
Ik wil er twee gedachten over delen:
1. Dat God alwetend is wil niet zeggen dat hij niet naar ons wil luisteren. Ik vind het leuk om mijn kinderen van 7 en 4 te horen vertellen wat ze op school hebben geleerd. En daar vraag ik dan op door. Als het puur feitelijk contact was, niet relationeel, zou ik kunnen zeggen: Ja dat weet ik al wel, stop maar. Maar het zijn met kinderen, ik hou van ze en ik vind het leuk om ze er enthousiast over te horen vertellen. Ik vind het ook leuk als mijn vrouw zegt dat ze van me houdt. Ook al weet ik dat ze van me houdt, toch is het leuk als ze het zegt. Dat God alles weet wil niet zeggen dat Hij geen relationeel contact wil. Hij vindt het fijn als ze zeggen dat Hij onze God is, als we vertellen wat ons bezig houdt enz.
2. We zien bidden vaak als eenzijdig contact van ons naar God toe. We danken, leggen onze zorgen bij Hem neer, bidden voor de wereld, voor mensen waar we van houden vragen vergeving als we dingen niet goed hebben gedaan. Maar bidden kan ook zijn dat je stil bent bij Hem en luistert naar wat Hij jou te zeggen heeft. Jezus zoekt de stilte op om te bidden maar je ziet ook dat Hij op die manier Zijn richting bepaalt. We zijn bezig geweest met een cursus over luisterend bidden en dan leer je dat bidden meer is dan alleen maar praten naar God.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten met welk doel we precies geschapen zijn. Weet jij dat misschien?
In een boek dat de bijbel heette las ik dat het koninkrijk niet bestaat uit vlees en bloed.
Maar goed, dat is ook maar een boek natuurlijk. Al lijkt het me logischerwijs begrijpelijk dat lichamen na een tijdje simpelweg vergaan.
Mvg wouter
Bedankt voor je reactie. Waar je in de Bijbel precies op doelt moest ik even opzoeken maar ik gok dat het 1 Korinthe 15:50 is: Wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Het gaat daar over dat we nu een aards en sterfelijk lichaam hebben en daar een hemels en onsterfelijk lichaam zullen hebben. Dat is zeker waar. Er staat niet dat we nu een lichaam hebben en daar alleen een geest of zo. We hebben een lichaam maar het is hemels en onsterfelijk. Niet onderhevig aan ziekte, verval.
Ons doel als God mensen maakt is om als koning van de schepping voor de aarde, de natuur en de dieren te zorgen, over haar te regeren, te cultiveren enz en dat is goede relatie met de Schepper.