Moderators: Memmem, Moderafo's
StillAwake schreef:Ik heb niet gestemd (ik heb wel stemrecht, maar wil er principieel geen gebruik meer van maken), maar volg het nog wel.
Als ik de Nederlandse media vanmorgen bekijk heb ik de indruk dat het qua aardverschuiving in de eerste kamer nogal meevalt, doordat BBB en GL/PvdA beiden net zo groot zijn, en PvdD de combi GL/PvdA zal steunen dwingt het het kabinet alleen om nog meer naar links te kijken.
De grote woorden in de media lijken me dus nogal overtrokken, want ook in de provincies (11 stuks als ik het goed begrijp) zal BBB welliswaar het voortouw hebben in de coalitievorming, maar in alle gevallen zullen ze toch water bij de wijn moeten doen.
op afstand betekent dit 4 jaar waarin geen knopen kunnen worden doorgehakt.
Dit deel van het plan is dus door BBB uitgevoerd. Want het kabinet kan nu over links proberen om de kop nog verder in het zand te steken en het beleid koste wat kost door te drukken, maar dan moet het beleid concreet in de provincies uitgevoerd worden waar BBB aan de macht komt. Dat kan het kabinet proberen, maar dat betekent bij de Tweede Kamerverkiezingen over een paar jaar wel einde oefening voor de coalitie en bovendien zal de provincie dan dwars voor het beleid gaan liggen. Dat betekent bestuurlijke chaos.elbert schreef:Het is inderdaad van belang dat ze alle pijlen op de Provinciale Statenverkiezingen gaan richten. De boerenpartij BBB staat in de peilingen momenteel op forse winst. Als het lukt om een grote vinger in de pap te krijgen in de provincies, die het stikstofbeleid moeten uitvoeren, dan is het mogelijk om het beleid zo bij te sturen dat dit zo weinig mogelijk effect heeft op de boeren.
StillAwake schreef:Overigens: naar aanleiding van de vragenrubriek.
Bizar dat een boekje over het niet mogen stemmen door vrouwen van notabene GH Kersten nog steeds actief gepromoot wordt.
Ik meende dat deze man na WOII geen politieke functie meer mocht bekleden vanwege collaboratie?
Of ben ik verkeerd voorgelicht?
Katlheen schreef:Ben benieuwd wie hem gaat opvolgen. Gaat nog een klus worden voor de VVD. Hoekstra stapt ook al op, ik denk dat Kaag ook opstapt en liever weer internationaal diplomaatje gaat spelen.
Het gaat nog een onrustige zomer worden op deze manier.
elbert schreef:Ik denk ook dat Rutte de knopen geteld heeft en tot de conclusie is gekomen dat hij in de politiek en dus ook bij de komende verkiezingen weinig meer te winnen heeft. Dan is de eer aan jezelf houden na een lange politieke carriere de beste optie.
Naar mijn mening is hij wel al langer met zijn vertrek bezig geweest en is hij degene geweest die vorige week doelbewust de stekker uit het kabinet heeft getrokken door de boel op scherp te zetten.
Aangezien Rutte nog wel een maand of 9 demissionair premier blijft en er dit weekend een NAVO top is, is het niet gek als hij komend weekend alvast wat gesprekjes heeft over de post van secretaris-generaal die volgend jaar vrijkomt.![]()
De grote vraag is wat Pieter Omtzigt gaat doen: gaat hij een eigen partij oprichten, gaat hij samen met BBB of stapt hij uit de politiek? Naar eigen zeggen geeft hij daarover binnen een paar weken duidelijkheid.
Welk besluit hij ook neemt: dit gaat grote gevolgen hebben voor de verkiezingsstrijd.
Volgens Maurice de Hond zou een combinatie Omtzigt/BBB samen misschien wel 50 zetels of meer kunnen halen.
Katlheen schreef:Voordeel van zo'n grote middenpartij is wel dat je niet heel veel meer partijen nodig hebt en een redelijk midden beleid kunt voeren. Beetje meer rechts erin op sommige punten, op andere punten wat meer links erin. En geen 6 kleine partijen om een meerderheid te krijgen. Dan krijg je van alles net niets.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten