Moderators: johannes1, Moderafo's
Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.
Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie
Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.
Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie
Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.
Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie
Klopt. Op een vlakke weg is het nog wel te doen met een klein geblazen benzineblok, maar als je veel bergop moet zul je snel ontdekken dat zo'n mini-blok zijn vermogen voornamelijk uit zijn turbo haalt.Katlheen schreef:Mwah, die auto's mogen op papier 1300 kg trekken, in de praktijk is dat heel hard werken voor die kleine motoren. In de praktijk kijk je dan toch al snel naar een auto die minstens 1600 kan trekken, dan heb je nog wat ruimte over. Kom je al weer snel op de zwaardere benzine motoren uit, en die lusten wel en slokje.
Toen ik nog in Nederland werkte waren er een aantal collega's die in de vakantie ruilden van auto. In NL kom je prima uit met een truttig 1.2 blok, in Zwitserland nam je dan de auto van je collega mee zodat je je caravan kon trekken.Katlheen schreef:De wegenbelasting is helaas wel pittig, maar het verbruik is minder. En ja, je kunt ook drie weken per jaar een auto huren voor de vakantie. Maar ook dat is prijzig. Ben je ook al snel 2500 euro kwijt.
Ze zeggen het...Katlheen schreef:
En ja, wat je mag trekken staat gewoon in de papieren en is zeker afhankelijk van je rem vermogen. Schijnt vrij essentieel te zijn, op tijd stilstaan
Dat is zeker waar. Wél is het zo dat een tweeliter, als je er rustig mee rijdt, niet eens heel veel meer verbruikt dan een kleinere motor. Net zoals jouw 2.2 liter diesel (naar ik aanneem overigens ook een geblazen blok) meer zal gebruiken dan een kleiner dieselmotortje.Katlheen schreef:Qua benzine kom je toch al weer snel uit bij de zwaardere modellen, dus 2.0 liter blokken.
Dat klopt. Maar voor een hybride valt dat best mee. Dan kun je bergop elektrisch rijden, en bergaf weer bijladen. Puur elektrisch is qua laden inderdaad nog wel een ding (overigens geldt bij een Diesel ook dat je bereik halveert, maar omdat tanken niet zo lang duurt voel je dat wat minder.Katlheen schreef:Het koppel bij electrisch is natuurlijk niet te overtreffen. Alleen hoever je met een electro bak komt met caravan is een beetje een dingetje nog zullen we maar zeggen.
Als je een diesel hebt: houden tot ie er mee stopt zou ik zeggen.Katlheen schreef:
Nu zeur ik voor de rest niet hoor, mijn diesel heeft een 2.2 liter erin liggen. En dat trekt prima en rijdt rustig door.
Ik heb altijd begrepen dat het voor 90% bepaald wordt door remvermogen, maar inderdaad, de fabrikant bepaald.Katlheen schreef:Ik las dat het trekvermogen door de fabrikant wordt bepaald. Hangt af van meerdere dingen. De fabrikant zal ook het remvermogen meenemen in het totaal.
Waarom wil je hem tunen? da's op zich toch van nature al een tamelijk potent blok?Katlheen schreef:Ik rijd nu een Jaguar XF Sportbrake, een Turbo Diesel. (overigens een Ford motor). En nee, die gaat niet weg. Daarvoor rijdt die auto veeeeeeel te fijn. En als ik op de snelweg op de cruisecontrol ben, en ik mag maar 100 overdag, dan doe ik ruim 1 op 20 met die auto. Gemiddeld genomen nog steeds 1 op 16 alles bij elkaar opgeteld. Zit alleen nog na te denken over tunen.
Ik rij nu volledig elektrisch, maar moet wel zeggen dat het bijladen op de vakantierit planning vereist. Is prima te doen, maar wél lastiger.Katlheen schreef:Veel auto's kunnen prima een caravan trekken, hier in Nederland waar je hooguit een dijk op moet of een brug. Ga de grens over en het wordt een ander verhaal. Natuurlijk wordt het verbruik ook hoger met een caravan erachter, diesel of niet. Dan doe ik ook maar 1 op 10. Maar het bijtanken gaat een stukje rapper natuurlijk.
In de prakrtijk zal het niet heel veel zuiniger zijn.Katlheen schreef:Maar zelfs binnen diesel gebied worden er steeds meer auto's met kleinere blokken uitgerust. Voorheen reed ik een Ford S-Max op diesel met een 2 liter motor, moet je tegenwoordig ook naar zoeken. Een Ford Mondeo op diesel? Allemaal 1.5 liter blokken en de 2.0 liter is een uitzondering. Ik vraag me altijd af hoeveel zuiniger die blokken nu echt zijn ten opzichte van de grotere blokken.
Katlheen schreef:Hybride zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.
Katlheen schreef:Het is een potent blok, maar aan de magere kant voor deze auto (weegt ook 1750 kilo). Standaard heeft het blok meer vermogen maar hebben ze het blok software matig naar beneden getuned om aantrekkelijker te zijn voor de lease markt. En om zuiniger te zijn, hoewel het verschil met het normale standaard blok minimaal is.
Heb nog even lopen zoeken bij hybride: wat me opvalt is dat het trekvermogen gelijk staat aan het ongeremde trekvermogen. Tenminste, ik heb bij een Ford Mondeo zitten kijken, mag je maar 750 kilo geremd trekken. Tja....dat wordt dus niets met een caravan. Ik hoop niet dat dit voor alle hybride auto's geldt want dan zou hybride juist weer geen oplossing zijn. Ja, voor een vouwwagen of een karretje nog wel.
Franstalig Europa: afgelopen zomer een item over de zwarte zone in Frankrijk. Dat deel waar je nauwelijks kunt laden. Allemaal stress voor de stekker auto rijders. Nou, als je zo op vakantie moet.....
Katlheen schreef:Met het tunen kunnen ze het blok wat zuiniger maken maar daar staat wel expliciet bij vermeldt dat je dan dezelfde rijstijl als nu moet aanhouden
Raar dat er zulke verschillende cijfers zijn inzake hybride/electrisch rijden. Het kan natuurlijk alleen bij Ford zijn dat ze deze gegevens opgeven en bij andere merken (hopelijk) niet.
Haaibaai schreef:Je hoort er weinig meer over maar als het goed is zou de energie prijzen dalen op het niveau van 2020.Kortom weer betaalbaar voor iedereen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast