meribel schreef:Mijn jongste zit , bij gebrek aan protestants, op een katholiek kinderkoor en zingt dus geregeld in de katholieke kerkdienst. Ik kom er dus regelmatig om te luisteren. En echt, uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Alleen vormen verschillen. En het vooroordeel dat katholieken en protestanten over elkaar hebben..
Eens, maar vormen zijn ook wel weer relevant, dat was mijn punt. Als ik iedere zondag naar een traditioneel katholieke dienst zou moeten gaan weet ik niet hoe lang ik dat zou volhouden. Anderen zouden het allicht een verademing vinden, het is ook best wel persoonlijk. Dat we moeten stoppen met oordelen / vooroordelen, daar ben ik het helemaal mee eens!
Prisma schreef:Mijn echte zorg zijn de meer evangelische, charismatische kerken en geloofsgemeenschappen. Hier wordt vaak "leiderschap" hoog in het vaandel gevoerd. Men doelt dan op leiderschap door mensen niet door God. Deze volgen vaak één of meerdere personen in plaats van God en Zijn Woord. Maar als zo'n, vaak zelf benoemde, "leider" weg valt is de gemeenschap ook weg. Ik denk dan aan Matteus 13: 5,6 :
Een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het kwam meteen op, doordat het geen diepte van aarde had.
En toen de zon opgegaan was, verschroeide het; en doordat het geen wortel had, verdorde het.
Klopt dat is wel een gevaar, je ziet ook geregeld allerlei nieuwe clubs ontstaan (als Doorbrekers, Jong & Vrij , House of Heroes etc) en later ook weer instorten en daar komt dan vaak weer wat anders voor in de plaats en zo kan je heen en weer blijven hoppen. Bij evangelische verbanden en bijvoorbeeld nu Mozaiek zie ik wel wat meer fundament voor stabiliteit. Daar valt ook een hoop over te zeggen, over vissen in dezelfde vijver en zo, wat wel een terecht punt is. Aan de andere kant ken ik ook genoeg mensen die dankzij dat soort kerken überhaupt nog naar de kerk gaan en God hebben leren kennen dus het is altijd een beetje tweeledig. Laten we maar terughoudend zijn met ons oordeel en elkaar zoeken in wat ons bindt.