Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Broeder schreef:Huijgen in zijn boek Maria breekt inderdaad een lans voor het eren - hij houdt niet van "vereren" - van Maria.
Een flauw argument om dit te versterken dat hij aanvoert is het feit dat in veel consistories de foto's hangen van de predikanten die in de gemeente hebben gediend. Worden die predikanten vereerd? Nee, doorgaans toch niet. Maar ze worden wel in ere gehouden als mensen die de traditie hebben doorgegeven en van een eigen stempel hebben voorzien.
We houden Augustinus in ere, Luther eveneens, Calvijn, zij hebben ons allemaal iets doorgegeven van hun weg met Christus. Maria ook. De Geest heeft in hun levens een rol gespeeld en daarmee iets van God zelf laten zien. Daar mogen volgende generaties weer uit putten.
De crux zit hem natuurlijk in de macht die een Maria wordt toegeschreven: heeft zij invloed op ons heil en kan zij als overledene gebeden doorgeven? Wie haar daar te veel gewicht geeft in die zaken komt in het domein van verering en aanbidding. Zij kan nooit op de plek van Christus staan of iets toevoegen aan zijn werk. Ze kan er hooguit naar verwijzen.
Marnix schreef:Als het goed is is dat ook wat de heiligen doen, wijzen op het werk van Christus. Maar goed, het eerste issue is al dat men gelooft dat Maria niet gestorven is maar ten hemel gevaren en vanuit die positie zeggenschap heeft. En dus aangeroepen kan worden. Heiligen eren als voorbeeldfiguren is heel wat anders dan ze aanroepen omdat je denkt dat zij de weg tot God zijn. En dan kan iemand wijzen op foto's van oud-predikanten maar er is niemand die tot die foto's gaat roepen om voorbede voor ons te doen bij God volgens mij.
Broeder schreef:Nee, predikanten worden niet vereerd en aanbidden (als het goed is). En Huijgen zou dat evenmin wensen voor Maria. Hij heeft voor haar inderdaad een plek als van de heiligen in gedachten: als inspiratiebron, wijzend op het werk van Christus. En dan zonder de mythologie rondom haar "onbevlekte" staat en hemelvaart.
Overigens - maar dat is bijna een apart topic waard - is het heel interessant wat kerken in de traditie belijden over het contact tussen levenden en doden en wat mensen daar in hun "volksgeloof" over zeggen. Zo wordt er zelden letterlijk gezegd dat iemand tot hun overleden oma bidden of iets dergelijks, maar ik hoor toch wel vrij vaak iets in de trant van: "Toen voelde ik heel sterk dat oma erbij was en me een zetje in de goede richting gaf."
Marnix schreef:Als nuchtere Westerling bedoelen we dat soort dingen natuurlijk rationeel, de woorden en lessen van haar die doorleven waardoor het een beetje leek alsof ze erbij was. Maar dat wij soms heel rationeel zijn, zeker als Calvinisten is wel goed om te realiseren. Het kan op sommige punten soms helpen maar het kan ons ook nogal beperken in ons geloofsleven.
Broeder schreef:Ik kom die rationele variant wel tegen, ja, maar toch zeker ook de meer spirituele variant. Van "een aanwezigheid voelen" als iets heel reëels op dat moment.
Broeder schreef:We hebben het natuurlijk bij Maria al snel over "beeldverering". En dat is zo rooms en daarom dus zo fout, zou iemand uit de refokring kunnen zeggen. (Al wordt dat anti-paapse gelukkig wel iets minder, tegenwoordig.)
Toch mag ook weleens eerlijk gekeken worden naar "woordverering" van bepaalde schrijvers in de refokring. Ik heb bijvoorbeeld weleens bedenkingen bij hoezeer de werken van Calvijn en Luther bijna heilig worden verklaard als onderdeel van de canon.
Ja, het is een groot verschil om te denken dat Calvijn en Luther nog onze gebeden van een extra zetje kunnen voorzien, zoals dat in de Mariaverering het geval is.
Maar toch, als het werk van Calvijn en Luther en co. bijna gelijk wordt gesteld als het hebben van "woorden van zaligheid", zoals ik het laatst iemand hoorde zeggen, dan worden die heren ook groter gemaakt dan zij zijn.
Marnix schreef:Klopt, de oudvaders worden niet aanbeden maar hun woorden zijn voor velen wel heilig. En ik kreeg ooit een ban op een forum omdat (was vast een druppel in een emmer maar toch) ik aangaf dat de drie formulieren door mensen waren opgesteld en niet onfeilbaar zijn.
Erik1960 schreef:Foei Marnix, je kunt ook te ver gaan he![]()
Maar nog even over Maria: zou het ook een rol kunnen spelen dat wij vanuit onze bubbel nogal geneigd zijn om alles te willen verklaren en theologiseren? De doorsnee-RK-gelovige beleeft zijn/haar geloof heel anders. En stelt daardoor andere vragen. Of laat die weg.
Haaibaai schreef:Protestanten hebben de Heilige Traditie losgelaten terwijl de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Deze twee zijn de openbaringen van God tja dan verstaat men niet meer hoe en wat de Moeder Gods de Heilige Maagd Maria.
Alle volken zullen mijn zalig prijzen is zelfs een Bijbels gebod Zij heeft het Allerheiligste gedragen Hij die triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis de Verrezen Heer Jezus de Christus.De Heilige Maagd Maria is alle eer waard zoals dat opgetekend staat in het Heilig Woord des Heren.
Elke avond in de Vesper wordt het Magnificat gezongen zo in de Lauden de Lofzang van Zacherias en in de Completen de Lofzang van Simeon.
Niets is los verkrijgbaar in het Christendom,dat zouden protestanten is moeten beseffen!
Protestanten hebben de Heilige Traditie losgelaten terwijl de Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Deze twee zijn de openbaringen van God tja dan verstaat men niet meer hoe en wat de Moeder Gods de Heilige Maagd Maria.
Alle volken zullen mijn zalig prijzen is zelfs een Bijbels gebod Zij heeft het Allerheiligste gedragen Hij die triomfeerde aan het Levendschenkend Kruis de Verrezen Heer Jezus de Christus.De Heilige Maagd Maria is alle eer waard zoals dat opgetekend staat in het Heilig Woord des Heren.
Elke avond in de Vesper wordt het Magnificat gezongen zo in de Lauden de Lofzang van Zacherias en in de Completen de Lofzang van Simeon.
Niets is los verkrijgbaar in het Christendom,dat zouden protestanten is moeten beseffen!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten