Moderators: johannes1, Moderafo's
StillAwake schreef:Weer wat geleerd
pindas83 schreef:Voor de degene die nog radiatoren gebruiken als warmte afgiftebron en op de gasrekening willen besparen kan het lonend zijn om de radiatorkranen te vervangen voor thermostatisch dynamische kranen die voor in te regelen zijn (heimeier eclipse bijv.).
Het probleem is namelijk vaak dat er teveel water door de radiator stroomt waardoor de retourtemperatuur te hoog terugkomt naar de cv ketel wat weer zorgt voor een lager rendement. Je kan hier best forse besparingen mee realiseren en het is een relatief voordelige ingreep.
benefietdiner schreef:Je hebt het over de: 'Delta T', dat is de officiële benaming.
Het water dat de radiatoren instroomt, vanaf de CV Ketel, koelt af als het de radiator via de retour weer verlaat en kan dan flink kouder geworden zijn. Dat temperatuurverschil tussen aanvoer en retour noemt men Delta T (ΔT) en is plus minus 20 C.
Google maar op 'Delta T' en….. genoeg informatie.
naamloos schreef:Tot nog toe geen spijt van mijn dynamisch contract.
De gasprijs is niet boven de 1.40 geweest.
Vandaag 1.03, gisteren 1.04 en ik begon op 1.07 en verder schommelde het wat.In januari dan het prijsplafond.
Ik ben nog steeds ruim 100 euro p.m. goedkoper uit dan bij de goedkoopste niet-dynamische leveranciers.
Alleen elektriciteit is voor mij lastiger dan ik dacht.
Ik heb 2 tijdklokschakekaars gekocht van 18 euro per stuk voor de wasmachine en de vaatwasser, maar dat werkt niet omdat, denk ik, er een indruk-knop voor aan/uit op zit.
De stroom gaat er wel op de gewenste tijd op, maar ze draaien niet.
Iemand een idee hoe het wel kan werken?
Prisma23 schreef:Dat gaat nooit werken. Als je op de machines een knop moet indrukken om te starten kan ja dat niet oplossen met een tijdschakelklok. Er zijn vaatwassers/wasmachine waarop je kan instellen wanneer deze moeten starten, dus een startmoment in te toekomst. Maar al jouw machines dat niet hebben lijkt moet het daar maar mee doen. Lijkt mij onvoldoende reden om een andere machine te kopen.
naamloos schreef:
Wij hebben (nog) geen elektrische auto. Ik denk erover er 1 aan te schaffen, en dan de stroom uit die accu (die zo goedkoop mogelijk is ingekocht, of liefst stroom heeft vanuit de zonnepanelen) voor eigen gebruik te halen, en de stroom die ik over heb zelf terug te leveren aan het net als dat kan.
Ik heb gelezen dat dat mogelijk is bij een aantal elektrische auto's, en een juiste omvormer.
Ook hier geldt: iemand nog aanvullende en/of corrigerende inzichten?
lammetje schreef:Onze kia ev6 kan dat inderdaad. Maar eerlijk gezegd zou ik het geld er niet in willen steken als dat je motief is. Dure thuis accu zou hem dan zeker ook wel gaan rijden en in dat geval denk ik dat het praktisch niet heel veel gaat opleveren. Laden als je goedkoop stroom hebt en gebruiken als het duurder is klinkt in theorie heel leuk, maar je moet natuurlijk wel op die momenten de auto thuis hebben staan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten