StillAwake schreef:Ik hoorde dat Kuipers besloten heeft de wet die nodig was voor de corona-app niet te verlengen.
Dat moet een forse tegenvaller zijn voor een aantal complotdenkers...
Ook hier op dit forum. We zouden van bepaalde controlemechanismen nooit meer af komen toch?
Ik wil hier wel op reageren, want ik was 1 van degenen die geopperd heeft dat we mogelijk nooit van deze corona-app af zouden komen.
In de eerste plaats ben ik blij dat deze app
vooralsnog niet verlengd wordt, laat ik dat vooropstellen.
Deze app was 1 van de oorzaken van de verdeeldheid die door de coronamaatregelen is ontstaan en het wegnemen van die oorzaak kan ik alleen maar toejuichen, zeker ook omdat deze app geen enkele meerwaarde had en heeft. Deze app heeft geen enkele meetbare invloed gehad op het tegenhouden van de verspreiding van COVID-19 en is dus volstrekt zinloos. Het was vooral een speeltje van de toenmalige minister de Jonge en niet meer dan dat. Dus ik hoop ook dat deze app ook
nooit meer terugkomt.
Ik gebruik trouwens het woord "vooralsnog" in mijn reactie, want het is niet zo dat de politiek en andere organen niet geprobeerd hebben om deze app te behouden. Zo pleitten
de werkgevers deze zomer er nog voor om die coronapas "als laatste redmiddel" in de permanente coronawet op te nemen.
En ook de Raad van State deed
suggesties in deze richting.
De reden waarom deze app voorlopig niet terugkomt, is omdat er in de Eerste Kamer onvoldoende steun voor is. Deze Eerste Kamer zette in mei een streep door het verlengen van de tijdelijke wet en daar is dus ook onvoldoende steun voor een coronatoegangsbewijs. Blijkbaar zitten daar politici (van de oppositie, want die heeft daar de meerderheid) die wel inzien dat zo'n coronatoegangsbewijs maatschappij ontwrichtend is en dat je er meer last van hebt dan dat het wat oplevert. Maar als het aan de coalitie had gelegen, dan was dat coronatoegangsbewijs ongetwijfeld opgenomen geweest in de nieuwe coronawet die binnenkort naar het parlement gaat. In die wet staan nu alleen zaken als een quarantaine-, test- en mondkapjesplicht en dat is wat mij betreft tot daar aan toe, hoewel ik alleen quarantaine als bewezen effectief zie.
Dus inderdaad: ik ben blij dat we vooralsnog van zo'n coronatoegangsbewijs af zijn, maar ik zie ook dat zonder protesten dat ding niet verdwenen zou zijn. Die maatschappelijke onrust had voorkomen kunnen worden als de politici niet zo gemakkelijk dit instrument hadden toegevoegd, denk ik zo.
Marnix schreef:Nee, het is sowieso erg stil rond alle complotdenkers. Hier op het forum en daarbuiten ook. Eerder hoorde je nog de meest wilde verhalen, mensen zouden massaal overlijden als gevolg van de vaccinaties, controle door de overheid, de QR-code zou nooit meer weggaan. Maar ik hoor opeens niets meer over The Great Reset, mensen die neervallen omdat ze gevaccineerd zijn, viruswaarheid en al die dubieuze sensatiesites waar regelmatig naar verwezen werd en al dat soort onzin.
Dat complotdenkers veel onzin hebben verspreid, is juist.
Wat geen onzin is, is dat er nog steeds sprake is van een aanzienlijke oversterfte: dit jaar zijn er al
meer dan 6000 mensen extra overleden dan gemiddeld. Dat is trouwens niet alleen in Nederland zo.
Alle reden dus om dit te onderzoeken, zou je denken. Maar dat gebeurt niet: dat onderzoek komt niet van de grond.
De coalitiepartijen willen hier geen debat over: ze torpedeerden
een verzoek van Omtzigt hierover.
Zo voed je natuurlijk complotdenken. Want je kunt dit natuurlijk onderzoeken en als daar uitkomt dat het puur door COVID komt, of door uitgestelde zorg, dan neem je een voedingsbodem voor complotdenkers weg. Maar als je dit niet uitzoekt, dan geef je ze extra argumenten om te zeggen: "zie je wel, het komt door de vaccins en ze willen niet dat we dat te weten komen".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)