Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 16:15

Het is een afpraak tussen de Vader en de Zoon. De mens heeft hier geen enkele inbreng in.

wat is geen enkele inbreng, je kan je verharden. Maar je kan je ook laten lijden, je kan je in vertrouwen overgeven aan God. God wil dat iedereen zalig wordt. Je mag best weten dat ik daarom het verkiezen niet snap (zijn er mensen uitgekozen door God, of weet God welke mensen zalig zullen worden en zijn ze daarom uitverkoren)

Hier komt een prachtig mysterie. Een mens is nooit in staat om voor God te kiezen. Maar als God gaat werken is de mens uiteindelijk niet meer in staat om niet voor God te kiezen.

Zeker helemaal waar! Echt supper mooi, en ik geloof dat iedereen een leegte in zich heeft die alleen gevuld kan worden met Jezus, iedereen zal deze leegte ook willen vullen. Alleen moeten we wel bidden dat God deze mensen wil aanraken als we met ze praten. Dat ze met hun lege hart mogen zeggen: God kom er maar in, Ik geef nu mij hart aan u.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 apr 2004 17:11

Aragorn schreef:Dit neigt aardig naar de uitverkiezingsleer..

Ook in dit geval zou ik aanraden het vanuit de mens te zien, en niet vanuit God. Anders krijg je rare situaties als je dat consequent door gaat trekken.

waar het naar neigt moet je zelf maar invullen maar het staat wel zo in de bijbel.

ik begrijp niet goed welke rare situaties er ontstaan. Per slot van rekening zijn we maar radartjes in de schepping van God. Zoveel betekenen we niet, stellen we niet voor en hebben we niet te zeggen.

Zo doet Hij het Zijne met wat Hij wil. (rom 9:21)

Vanuit de mens gezien moeten we niet met Gods besluiten werken. Dan staat er dit in de bijbel;

24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 apr 2004 17:19

hijwel schreef:
Het is een afpraak tussen de Vader en de Zoon. De mens heeft hier geen enkele inbreng in.

wat is geen enkele inbreng, je kan je verharden. Maar je kan je ook laten lijden, je kan je in vertrouwen overgeven aan God. God wil dat iedereen zalig wordt. Je mag best weten dat ik daarom het verkiezen niet snap (zijn er mensen uitgekozen door God, of weet God welke mensen zalig zullen worden en zijn ze daarom uitverkoren)

Hier komt een prachtig mysterie. Een mens is nooit in staat om voor God te kiezen. Maar als God gaat werken is de mens uiteindelijk niet meer in staat om niet voor God te kiezen.

Zeker helemaal waar! Echt supper mooi, en ik geloof dat iedereen een leegte in zich heeft die alleen gevuld kan worden met Jezus, iedereen zal deze leegte ook willen vullen. Alleen moeten we wel bidden dat God deze mensen wil aanraken als we met ze praten. Dat ze met hun lege hart mogen zeggen: God kom er maar in, Ik geef nu mij hart aan u.

Misschien Beste Hijwel moet je niet altijd er van uitgaan dat jouw weg bepalend is voor elke geroepene (ik ga er vanuit dat je bekeerd bent en ik bedoel dit positief)

Het gebed en de vraag aan Jezus om in je hart te komen is geen voorwaarde voor Jezus om je zalig te maken. Er is nou eenmaal geen voorwaarde in de mens. Dat zou strijdig zijn met de gehele bijbel. Ik zou dus willen stellen dat zelfs de grootste Godhater door God bekeerd kan worden. En hij zal net als vele anderen vreselijk tegenwerken. Maar God zal het winnen.

Dat mensen uiteindelijk zeggen God kom er maar in is geen vrucht van de beslissing van de mens maar een vrucht van het werk van de Heere in die mens. God maakt voor Zichzelf eerst plaats(rechtvaardigmaking). Hij maakt (herschept) een nieuwe mens die weer de eigenscahppen krijgt van voor de zondeval (heiligmaking) In deze tijd leert de mens zich naar God te wennen. Op aarde zal dat altijd gebrekkig en met zonde bevlekt zijn. In de hemel volmaakt.

De verkiezing is ook niet te snappen, maar ik ben ongelofelijk blij dat hij bestaat.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 17:33

Misschien Beste Hijwel moet je niet altijd er van uitgaan dat jouw weg bepalend is voor elke geroepene (ik ga er vanuit dat je bekeerd bent en ik bedoel dit positief)

Daar ga ik ook niet van uit, ik geloof en zie dat je op allerlei manier tot God kan komen. En hoop ook dat al deze manieren gebracht mogen worden.

Het gebed en de vraag aan Jezus om in je hart te komen is geen voorwaarde voor Jezus om je zalig te maken. Er is nou eenmaal geen voorwaarde in de mens. Dat zou strijdig zijn met de gehele bijbel. Ik zou dus willen stellen dat zelfs de grootste Godhater door God bekeerd kan worden. En hij zal net als vele anderen vreselijk tegenwerken. Maar God zal het winnen.

Jezus wil gezocht worden, Jezus wil gevraagd worden, Jezus wil dat wij ons hart geven, Jezus wil dat wij geloven, Jezus wil dat wij onze zonde beleiden. Dan wil Hij in ons komen wonen. Toch is het ook zo dat God wil komen wonen in mensen die niet naar hem vroegen en niet naar hem zochten. Paulus greep God zomaar in het hart.

tuurlijk is het geen voorwaarde, maar God wil antwoorden op onze vraag, en zal antwoorden op ons verlangen.

Dat mensen uiteindelijk zeggen God kom er maar in is geen vrucht van de beslissing van de mens maar een vrucht van het werk van de Heere in die mens. God maakt voor Zichzelf eerst plaats(rechtvaardigmaking). Hij maakt (herschept) een nieuwe mens die weer de eigenscahppen krijgt van voor de zondeval (heiligmaking) In deze tijd leert de mens zich naar God te wennen. Op aarde zal dat altijd gebrekkig en met zonde bevlekt zijn. In de hemel volmaakt.

jha mooie samenvatting :wink:

De verkiezing is ook niet te snappen, maar ik ben ongelofelijk blij dat hij bestaat.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 17:35

jacobH schreef:Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Ff bij het onderwerp blijven: hier staat niet dat de genade onwederstandelijk is, want dat zou betekenen dat iedereen die het aanbod krijgt hem ook aan zou nemen (tenminste dat lijkt mij de logischte manier omdeze tekst op te vatten). HIer staat meer dat geloof van het begin tot het eind voleindigd wordt, dus dat de Vader mensen verkiest om daar mee aan het werk te gaan en ze bij hem te brengen. In die zin is voor die personen dan de genade onwederstandelijk, maar omdat we niet weten wie dit zijn, kun je hieruit niet de conclusie trekken dat genade in zijn algemeen aanbod onwederstandelijk is. (dat zou de term aanbod ook al niet dekkend zijn).

Als genade onwederstandelijk zou zijn en de vader wil dat iedereen zalig wordt, zou iedereen zalig worden. Maar ik denk niet dat onwederstandelijke genade in brede zin bedoeld wordt, maar in persoonlijke zin. In algemene zin van het woord is het bijbels in mijn ogen ook nogal eenvoudig weerlegbaar, denk aan de bergrede waarna mensen wegliepen, of Jezus die weende over jeruzalem.

dus ik denk dat je logisch doorgeredeneer tot het volgende komt
Dus ja je kunt genade wederstaan, maar dan was je niet uitverkoren. Als je de genade aanneemt, blijkt daaruit je uitverkiezing, want zonder GOd had je die genade nooit aangenomen. Ieder mens staat echter voor die keuze, die je niet met de gedachte kan (of mag) nemen met de gedachte of je al dan niet uitverkoren bent, want zelfs als is dat bepalend, je komt er geen stap verder mee, behalve dat je een excuus vind om de keuze uit te stellen. (en van uitstel komt afstel!). Zelfs onwederstandelijke genade of uitverkiezing kunnen ons niet ontslaan van de verantwoordelijkheid die we dus hebben in onze keuze.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 17:37

samenvatting van m'n betoog: ben het wel met jullie eens geloof ik maar pas op met kreten als onwederstandelijke genade (en uitverkiezing) :wink:
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 apr 2004 18:03

@mic schreef:samenvatting van m'n betoog: ben het wel met jullie eens geloof ik maar pas op met kreten als onwederstandelijke genade (en uitverkiezing) :wink:

klopt. God trekt onwederstandelijk. Terrechte terecht wijzing.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 01 apr 2004 20:03

Waarom oppassen met onwederstandelijke genade en uitverkiezing???

Aragorn noemt dit ook een keer; 'dit neigt naar de uitverkiezingsleer'... Ja, ok, èn? Mag die niet worden genoemd, dan? Mag er tegenwoordig niet meer over worden gepraat? Want stel toch dat je niet meer kunt geloven dat Christus voor iedereen is gestorven?

Ik krijg een beetje de indruk dat wordt voorbijgegaan aan Gods almacht. Net of de mens een handje moet helpen met kiezen; of God anders een paar mensen vergeet, als we niet zelf voor Hem kiezen. 'k Ben er van overtuigd dat God evengoed aan Zijn eer komt, Hij heeft een dode zondaar niet nodig.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 20:13

volgens mij heeft het hele geloof niet zoveel 'nodig' heben te maken loezje.

maar ben je nu aan het ontkennen dat een mens moet kiezen of begrijp ik je verkeerd?
Afbeelding

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 01 apr 2004 20:20

Ja @mic, ik ontken dat een (in Adam dode) mens nog enige mogelijkheid heeft tot kiezen. Daarom snap ik ook niet waarom een heleboel mensen hier beweren dat een mens zou moeten kiezen...

God zei tegen Adam (werkverbond): "ten dage als gij daarvan eet zult gij de dood sterven." Niet morgen of overmorgen of over 20 jaar, maar 'ten dage', dus 'op dat moment'. Hoe kan zo'n dode mens dan nog kiezen?
Maar er zijn vast mensen die het antwoord hierop beter weten dan ik...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 21:13

Loezje schreef:Waarom oppassen met onwederstandelijke genade en uitverkiezing???

Aragorn noemt dit ook een keer; 'dit neigt naar de uitverkiezingsleer'... Ja, ok, èn? Mag die niet worden genoemd, dan? Mag er tegenwoordig niet meer over worden gepraat? Want stel toch dat je niet meer kunt geloven dat Christus voor iedereen is gestorven?

Ik krijg een beetje de indruk dat wordt voorbijgegaan aan Gods almacht. Net of de mens een handje moet helpen met kiezen; of God anders een paar mensen vergeet, als we niet zelf voor Hem kiezen. 'k Ben er van overtuigd dat God evengoed aan Zijn eer komt, Hij heeft een dode zondaar niet nodig.

Nee, Hij heeft niemand nodig. Toch wil Hij ons...

En nee, de mens hoeft geen handje te helpen, helemaal niet. Maar God wilde nu eenmaal geen robots die hallelujah roepen als Hij op een knopje drukt (oneerbiedig uitgedrukt). Het gaat God niet in de eerste plaats om de eer, maar om de liefde. En omdat Hij wil dat wij hem liefhebben, wil hij ook door ons geeerd worden.

De uitverkiezingsleer mag best genoemd worden hoor, maar er zijn nu eenmaal gevaarlijke uitwassen van die leer in bepaalde kerkverbanden. En daarom moeten we ervoor oppassen om uitverkiezing te ver door te voeren of om het het uitgangspunt van ons handelen te maken.

Dat zou overigens ook niet consequent zijn, want in de rest van ons leven doen we dat ook niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 22:50

Loezje schreef:Ja @mic, ik ontken dat een (in Adam dode) mens nog enige mogelijkheid heeft tot kiezen. Daarom snap ik ook niet waarom een heleboel mensen hier beweren dat een mens zou moeten kiezen...

God zei tegen Adam (werkverbond): "ten dage als gij daarvan eet zult gij de dood sterven." Niet morgen of overmorgen of over 20 jaar, maar 'ten dage', dus 'op dat moment'. Hoe kan zo'n dode mens dan nog kiezen?

Loezje, vertel eens, waarom is Jezus dan überhaupt naar de aarde gekomen? Hoe durfde Hij ooit te beweren dat we ons moeten bekeren, of dat we het blijde evangelie moesten verspreiden. Als mensen geen keuze hebben of kunnen maken heeft dat allemaal geen zin. Waarom ga je eigenlijk naar kerk dan?
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 23:02

Loezje schreef:Ja @mic, ik ontken dat een (in Adam dode) mens nog enige mogelijkheid heeft tot kiezen. Daarom snap ik ook niet waarom een heleboel mensen hier beweren dat een mens zou moeten kiezen...

Ik ben zo iemand die het antwoord beter denkt te weten.... Nou ja... ik ken ene Paulus die het beter dacht te weten:

12 Samengevat is het zo: Door de schuld van één mens, Adam, is de zonde in de wereld gekomen en de dood is het logische gevolg van de zonde. De dood breidde zich uit naar alle mensen, want zij zondigden allemaal. 13 De zonde was al in de wereld voordat Mozes Gods wet ontving. Maar zolang die wet er niet was, werd de zonde niemand toegerekend. 14 Toch ontkwam in de tijd van Adam tot Mozes niemand aan de dood, ook al had men niet, zoals Adam, gezondigd door een uitdrukkelijk verbod van God te overtreden. Wat een tegenstelling tussen Adam en Christus, Die nog komen moest! 15 Hoe schril steekt de zonde van de mens af tegen de genade van God! Door de schuld van één mens, Adam, zijn de mensen gestorven. Maar hoog boven alles uit torent de genade van God voor alle mensen, de onverdiende gift van die ene mens Jezus Christus, Die Zijn eigen leven opofferde om tallozen van de dood te redden. 16 Met die gift is het anders dan met de zonde van Adam. Door die ene zonde zijn velen veroordeeld. Maar door die ene gift van genade in Christus zijn velen vrijgesproken, hoewel zij het niet hadden verdiend. 17 Door de overtreding van die ene mens kreeg de dood de wereld in zijn macht. Hoeveel meer is er door die andere mens, Jezus Christus, gebeurd! Door Zijn overvloedige genade is vrijspraak mogelijk geworden. Wie die grote gift van Hem aannemen, zullen samen met Hem leven en als koningen regeren. 18 Dus, zoals door die ene overtreding van Adam alle mensen werden veroordeeld, worden door die ene goede daad van Christus alle mensen vrijgesproken, zodat zij kunnen leven. 19 Zoals de ongehoorzaamheid van Adam tot gevolg had dat de mensen zondaars werden, is het gevolg van de gehoorzaamheid van Christus dat tallozen rechtvaardig worden verklaard. 20 Toen de wet van God erbij kwam om aan te tonen dat geen mens zich aan Gods geboden zou houden, namen de overtredingen toe. Maar hoe de zonde ook toenam, Gods genade nam nog veel meer toe. 21 Eerst was de zonde oppermachtig en had de dood het laatste woord. Nu is de genade aan de macht en worden mensen vrijgesproken. Nu geeft onze Here Jezus Christus ons eeuwig leven. (Romeinen 5)

Kijk niet naar de oude Adam... er is een nieuwe Adam (Jezus gekomen) en door Hem is alles veranderd!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 23:08

*stelt bij voorbaat vast dat marnix niet serieus gaat worden omdat hij geen staten vertaling gebruikt*
Afbeelding

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 01 apr 2004 23:10

@mic schreef:*stelt bij voorbaat vast dat marnix niet serieus gaat worden omdat hij geen staten vertaling gebruikt*

Da's volgens mij nieuwe verdwaling ja... :mrgreen:

Terug naar “Archief”