DeDwaler schreef:Waarom zouden mensen per definitie tegenover elkaar staan? Ze kunnen toch ook samenwerken, gemeenschappelijke doelen nastreven en afspraken maken over hoe ze die doelen met elkaar bereiken?
Allemaal kapiteins op een schip werkt niet en daarom brengen ze rangen aan: kapitein, stuurman, matroos, machinist etc. De kapitein kan niet zonder zijn stuurman of matrozen en de stuurman en matrozen kunnen niet zonder de kapitein. Zo werken ze allemaal samen om het schip van A naar B te krijgen. Zo ook de gemeente van Christus, zo ook het huwelijk.
Uit liefde zijn we God en elkaar onderdanig, maken we ons ondergeschikt, onderwerpen we ons, gehoorzamen we heerschappij en vermaning. Niks cultuur, zo werkt het nu eenmaal.
Ik zeg nergens dat mensen per definitie tegenover elkaar staan. Een ondergeschikte kan zijn meerdere prima liefhebben, maar het volgt er niet automatisch uit. Je kunt met of zonder liefde samenwerken, al dan niet in een hierarchische samenwerking.
In formele verbanden is een hierarchie van mannen en/of vrouwen prima, maar in een informele relatie zoals een huwelijk past dat niet.
Er is/was een cultuur waar de man het voor het zeggen heeft/had. Bij ons werkt dat gelukkig niet zo en wij krijgen 'het schip' ook gewoon van A naar B hoor.
DeDwaler schreef:Ik bedoelde: waarom zouden we niet aan pijnbestrijding mogen doen of geen landbouwmachines mogen gebruiken?
En ik bedoelde dat het inconsequent is om een deelte van de vloek uit Gen 3 te bestrijden en een ander gedeelte (overheersing van de man over de vrouw) in stand te houden. Dus niet net doen alsof ik tegen pijnbestrijding en landbouwmachines ben, ik ben tegen de overheersing van de man over de vrouw.
DeDwaler schreef:De wet is een vloek omdat niemand de wet doet:
Er schijnt een wet te bestaan dat mannen over vrouwen moeten heersen, dat schijnt redelijk goed te gaan, toch?.
O, en verder nog een tekstje voor je, misschien nog wat te knutselen: " En zij (Zacharias en Elisabeth) waren beiden rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk." Toch nog 2 mensen die de wet wel deden volgens de Bijbel.
naamloos schreef:Het bestrijden/afschaffen van de mannelijke overheersing gaat ten koste van de man en daardoor indirect ook ten koste van de vrouw?
En dan noem je als voorbeeld 'het heden'? Bijzonder, vrouwen hebben het in onze cultuur stukken beter dan vroeger hoor.
DeDwaler schreef:Ik weet niet wat jij ziet als je naar 'onze cultuur' kijkt, maar ik moet denken aan Jezebel (Izebel) en aan mannen die de weg voor haar plaveien. Het gaat ten koste van zowel de man als de vrouw, omdat ze niet zonder elkaar kunnen. Als je mensen (met name fervente feministen) af en toe hoort praten dan schijnen ze te denken dat de wereld beter af zou zijn zonder mannen. Zover gaat de waanzin dus al.
Pffft, dat is nou niet direct het eerste wat in me opkomt

. Wat dacht je ervan dat vrouwen nu ook gewoon een opleiding kunnen volgen, carriere kunnen maken, stemrecht hebben, niet meer afhankelijk zijn van mannen en, iig wettelijk, dezelfde rechten hebben als mannen,.
Dat gaat waarschijnlijk ten koste van het ego van mannen die zich superieur voelen aan vrouwen.
Jammer dan, op zulk soort mensen zit ik inderdaad niet te wachten.
DeDwaler schreef:Als ik de Bijbel lees, dan denk ik dat onze cultuur pas vrouwonvriendelijk is.
Er valt nog heel wat te verbeteren, maar in onze cultuur is het is stukken beter dan dat het was, en elders is.
DeDwaler schreef:Heb jij ook weleens het gevoel dat je tegen een muur staat te kletsen? Dat gevoel heb ik nu.
Er staat in de Thora dat de man over de vrouw zal heersen. Op het moment dat het (blijkbaar) fout gaat in de gemeente, herstelt Paulus in zijn brieven de orde en stelt (naar Bijbels model) regels in. Dus dan klopt toch wat Paulus zegt:
Jazeker, dat gevoel heb ik regelmatig, nu ook weer. Je blijft maar zeggen dat het Gods orde, regel, model is, terwijl het niks anders is dan de vloek straf op de overtreding. Als je de moeite zou nemen om de betekenis van het Grieks in de toenmalige cultuur in je interpratie mee te nemen, plus eens zou onderzoeken hoe de Bijbel zoals wij die hebben tot stand is gekomen zou dat al veel kunnen schelen. Maar ja, die muur he ....
DEDwaler schreef:Al de apostelen van Jezus zijn mannen. Toeval zeker? Het is duidelijk wat Paulus (namens de Heere) schrijft. Daarom wordt wat Paulus schrijft in deze tijd ook gezien als achterhaald, vrouwonvriendelijk, cultuurgebonden, niet meer van toepassing, dode letter en wetticisme. Want als het één van die dingen is, dan kun je het gebod naast je neergooien en je gemeente mooi in de pas laten meelopen met de wereld.
Dat al de apostelen mannen zijn is niet zo moeilijk te verklaren. Jezus had tot hen gezegd dat zij zijn getuigen zouden zijn (dat moesten ooggetuigen zijn, daarom moest er in de plaats van Judas iemand komen die er ook de hele tijd bij was geweest).
Aangezien vrouwen in die tijd helemaal niet mochten getuigen zou het niet zo handig zijn geweest als hij vrouwen als zijn getuigen zou hebben ingezet.
Verder is dat gewoon een BEschrijving en geen VOORschrijving of gebod om je conclusies aan te verbinden.
DEDwaler schreef:Ja hoor, zeker duidelijk. Het is altijd geknip, geplak en geknutsel bij mij. Je hebt gelijk dat het er niet direct mee te maken heeft, maar het ging mij meer om de inwisselbaarheid van de begrippen vrouw/moeder. Ik zie iedere vrouw ook als moeder, met moederlijke eigenschappen. Stel: ik heb een oppas nodig voor m'n kinderen (heb ik niet, maar stel), dan vraag ik een vrouw en geen man, omdat een vrouw als een moeder voor ze is. Een vrouw is er biologisch/lichamelijk en geestelijk geschikter voor dan een man. Kan een man het? Ja hoor, maar een vrouw is er veel beter in.
Het zalig worden van de vrouw (na de zondeval) door kinderen te baren is denk ik niet zo zeer direct individueel, maar meer als het vrouwelijk geslacht als geheel. Althans zo vat ik het op.
Toch wel grappig dat je wel aan lnlegkunde doet als het letterlijke lezen je niet past.
Het gaat duidelijk over kinderen BAREN. De enige geestelijk manier uit de Bijbel die ik over 'baren' ken is wanneer Paulus het over zijn geestelijk kinderen heeft die hij wederom tracht te baren totdat Christus gestalte in hen krijgt. Maar ja, daar moet je weer voor onderwijzen enzo ...
DEDwaler schreef:Gods Woord houdt ons de volmaakte liefde voor en ik zou me naar het Woord richten en je eraan vastklampen als ik jou was en niet aan hoe het gaat in de wereld en daar achteraan hollen.
Als je de schoonheid ziet van hoe de goede God het heeft bedacht allemaal, dan wordt alles licht, hoopvol, liefdevol en dan breekt het je hart open, zelfs te midden van een wereld die in de duisternis is. Ik wens je dat van harte toe.
Als ik jouw interpretatie zou volgen wordt het duister en onzeker, en breekt mijn hart beslist niet open.
Verder, zoals het er in de wereld aan toe gaat, daar hol ik net zo min blind achteraan.
Ik volg mijn hartelijke overtuigingen, en ik zie niks geen schoonheid in overheersing van mannen en onderwerping van vrouwen. Niet in de leer en zeker niet in de praktijk.
DEDwaler schreef:Omdat ik liever niet over StillAwake maar met StillAwake praat, zal ik het bij een reactie op jouw conclusie laten. Gaat het niet boven dát waar jij in gelooft?
Ik praat niet OVER S.A. ik heb alleen herhaald wat hij hier zelf op het forum heeft gezegd. Voor iedereen te lezen. (dat ging trouwens over zijn vrouw, niet hoe hij er zelf over dacht).
En mijn conclusie daarop gaat zeker NIET boven hetgeen ik geloof, maar overeenkomstig wát ik erover geloof.
Ik geloof nl. dat, wie werkelijk van harte gelooft dat ze onderworpen is aan de man, dat uit de levenpraktijk laat blijken. Uit de vrucht kent men de boom.
Dan ga je niet op eigen conto beslissen dat een vrouw die ouderling of voorganger is de deur niet inkomt. (Ik zou zoiets nooit pikken, ik zou zeggen 'ga zelf maar een blokje om als je niets met haar te maken wil hebben').
DEDwaler schreef:Ik lees vers 11 in de context als 'hun vrouwen'. En één van de voorwaarden voor de ambten is: Ze moeten man zijn. Dat staat er:
En in vers 11 gaat het over de vrouwen. Er zijn toch echt 2 manieren om dat te interpreteren: evenzo de vrouwen ... Er staat
niet evenzo HUN vrouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)