DeDwaler schreef:Ik haal metaforisch bezien nog steeds niets anders uit de Bijbeltekst. Er staat ook dat de vrouw onderdanig moet zijn en dat zij de man niet mag overheersen. Dan moet ik toch sterk denken aan autoriteit en leiderschap (heerschap).
Ja, in onze taal, tijd en cultuur denk ik ook aan leiderschap. Maar je zult toch echt terug moeten naar het Grieks in de cultuur van die tijd.
Feit is dat Paulus een ander woord dan kephale gebruikt als hij het over autoriteit en leiderschap heeft, en ik ga uit van het normale taalgebruik van die tijd.
En er staat ook dat mannen en vrouwen elkaar onderdanig moeten zijn. Nou, dan krijg je een soort van patstelling lijkt mij.
DeDwaler schreef:Na Genesis 2 komt de zondeval in Genesis 3 en Gods instellingen als gevolg daarvan. Laten we daarvan uitgaan, want Jezus en de apostelen gaan ervan uit. De weerzin tegen hoofdbedekking komt volgens mij ook alleen maar omdat het door deze generatie gezien wordt als symbool van onderdrukking. In de Bijbel is het een symbool van onderdanigheid en gehoorzaamheid uit liefde voor God en de naaste. Ter verduidelijking: daarmee bedoel ik onderdanigheid in positieve zin; Als in: jezelf ondergeschikt maken aan God en wat Hij gebiedt.
Afgezien van het feit dat ik Genesis absoluut niet letterlijk opvat: de vloek die na de zondeval uitgespoken wordt zijn natuurlijk geen opdrachten en geboden. Dan zou je niet aan pijnbestrijding mogen doen bij een bevalling, en de mannen kunnen maar beter de landbouwmachines aan de kant zetten anders zwoegen en zweten ze niet genoeg.
Ik meen dat niemand er wat tegen heeft om doornen en distelen te bestrijden, dus waarom zouden we de mannelijke overheersing niet bestrijden?
Ik heb evengoed een weerzin tegen dat hoofddoekensymbool als het een teken van onderdanigheid aan mannen is.
In een relatie waarin je gelijkwaardig bent kan ik onderdanigheid op geen enkele manier positief duiden.
Wat wel weer aardig is, er staat dat de vrouw een macht over haar hoofd moet hebben ... macht, in het Grieks staat er exousia: recht van keuze, vrijheid om te doen zoals men wenst, macht van gezag en van recht ....
Wat er dus eigenlijk staat is dat een vrouw zelf bepaald of ze wel of niet aan hoofdbedekking doet. (al heeft Paulus wel een culturele voorkeur, die heb ik ook)
DeDwaler schreef:Paulus doelt op Genesis 3. Namens de Heere Jezus schrijft Paulus de geboden aan de gemeenten voor. Misschien is de eredienst op een gegeven moment wel ontaard in een kippenhok met hennen en hanen die elkaar in de veren vlogen en zagen ze na de ravage allemaal wel in waarom het God heeft behaagd om in Genesis 3 in te stellen wat Hij heeft ingesteld. Wie weet. Door schade en schande wijs worden is geen onbekend concept in de Bijbel.
Genensis 3 is geen wet maar een gevolg, een vloek. Dus nee, er is geen wet van God die zegt dat het vrouwen niet toegestaan is te spreken in de gemeente. (de gemeente bestond toen nog niet eens trouwens).
Bovendien staan christenen volgens Paulus onder de wet van Christus, en laat ik van Jezus nou nooit iets dergelijks gehoord hebben.
Integendeel, de praatjesmakers en zij die zichzelf verhieven boven anderen kregen er van langs.
DeDwaler schreef:Oh, nu is Adam ineens wel het hoofd, hè? Maar zonder gekheid, inderdaad was Adam evengoed in overtreding.
Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat Adam evengoed in overtreding was. Daar volgt totaal niet uit dat ik Adam als hoofd van Eva zie.
DeDwaler schreef:Ik denk dat je het wat breder moet zien. Bijvoorbeeld: niet elke vrouw is vruchtbaar, maar wel elke vrouw is een moeder. Dat is haar rol en haar eer en anders dan de rol van de man. Voor het vervullen van die verschillende rollen zijn mannen en vrouwen door God ook lichamelijk/geestelijk verschillend toegerust.
Welnee, elke vrouw is geen moeder. Die 'noodoplossing' is een verzinsel.
Elk mens heeft zijn eigen karakter, gaven en talenten meegekregen. En daar moet je mee aan de slag.
Je hoeft geen 'rol' te spelen/vervullen maar je mag gewoon jezelf zijn en leren om je gaven en talenten in te zetten tot eer van God.
naamloos schreef:Hoe te rijmen met "alleen door geloof niet uit de werken der wet?" Met de uitspraak van Jezus "wie de wil van mijn Vader doet (goede werken dus) zal het koninkrijk Gods ingaan?
DeDwaler schreef:Wat zou je ervan denken dat het allemaal hand in hand gaat? Het ene sluit het andere toch niet uit?
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten maar het gaat zeker niet altijd hand in hand. Hangt er ook vanaf wat je onder geloof verstaat.
Voor mij betekent geloven een hartelijke overtuiging. Leven naar de geest en niet naar de letter, dan gaat het als vanzelf, je hoeft er nauwelijks bij na te denken.
Ik vind het heel normaal om een ander te helpen als je hem gebrek ziet lijden, om op te komen voor de onderdrukten, onrecht tegen te gaan enz.
Dat gaat van harte, ik zou meer moeite hebben om dat niet te doen dan wel.
Daarintegen, bij een letter-geloof ben je regeltjes aan het opvolgen. Sommigen spreken je aan, anderen totaal niet.
Mijn favoriete uitspraak van Paulus is dat hij zegt dat je verstandig over jezelf moet denken en jezelf niet hoger moet aanslaan dan je kunt verantwoorden. Alles in overeenstemming met het geloof dat God je gegeven heeft, dat is de maatstaf. Romeinen 12.
Dan zijn er dames met een letter-geloof (ik zeg niet dat dezulken daarbij niet ook een hartelijk geloof hebben) die belijden dat de man het hoofd is en de vrouw onderdanig moet zijn. Dat ze niet mag leren, moet zwijgen in de gemeente, onderworpen zijn ...
Maar in de praktijk proberen ze man en vrouw te leren dat het echt zo is als zij het interpreteren en geleerd hebben.
Ze gedragen zich verre van onderworpen. Iets met geloof en vruchten, hoe je je gedraagt is waar je werkelijk in gelooft.
Een tijdje terug zei S.W. dat er bij hen geen vrouwelijke ambsdrager in huis zou komen omdat zijn vrouw tegen 'de vrouw in het ambt is'.
Nou, dat alles ademt echt een geest van onderdanigheid uit zeg ... maarnietheus! Met een hartelijke overtuiging heeft het iig niets te maken.
Dan laat je de letter over de geest heersen want uit de praktijk van het leven blijkt dat je gaat boven dát waar je werkelijk in gelooft.
Dat geloof in onderworpenheid is niet meer dan een dood geloof met een walmpje letter-geloofje onder kerktijd waarin gezwegen wordt.
Discussie over de vrouw in het ambt vind ik net zoiets als dat gezever van de farizeeën over de sabbat.
Wat mag wel, wat niet ... leer ik iets van een man of van een vrouw.
Het gaat om de inhoud en de betekenis.
DeDwaler schreef:Als de man over de vrouw heerst zoals de Heere Jezus over de gemeente, dan is dat toch niet problematisch? De man wordt ook overheerst. Ook niet alle mannen zijn onderwijzers of oudsten, integendeel zelfs.
Jawel dat vind ik zeker problematisch. Het is denigrerend! Man en vrouw zijn gelijkwaardig, Jezus en de gemeente niet.
DeDwaler schreef:Ik ben niet zo benauwd, Naamloos en ben ook niet bang om dingen uit te proberen, om nader onderzoek te doen of om gezamenlijk tot andere inzichten te komen. Kijk, het valt mij niet mee om los van de hedendaagse cultuur de Bijbel voor zichzelf te laten spreken en lijnen te ontdekken. Toch is dat wat ik probeer, omdat ik denk dat het belangrijk is.
We zouden kunnen beginnen met alle inzettingen van God te beschouwen als genade en uit liefde.
Ik vind het positief dat je niet bang bent om eventueel tot andere inzichten te komen.
Zelf heb ik ook inzichten moeten bijstellen, en ik sta altijd open voor betere inzichten dan de mijne.
Ik noem iets liefde en genade als ik dat eerlijk met hart, ziel en verstand liefde en genade kan noemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)