Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2021 10:03

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 nov 2021 21:23

StillAwake schreef:Fietsen ook al? ik dacht dat het vooralsnog vooral op electonica vast zat?
De staalprijs is in elk geval alweer aan het zakken, de houtprijs is wel hoog (maar ik neem niet aan dat jouw kinderen op houten fietsen rijden ;-))

Overigens nog een vraag: jij rijdt een Zoë begreep ik. Nu hoorde ik dat je zo'n auto koopt, maar dat je de accu huurt. Heb jij dat ook?

Fietsen zijn al anderhalf jaar een probleem. Echt bizar.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... -half-jaar

Iets recenter
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/126 ... lgend-jaar

Ik heb een leaf. Was een zoe van plan maar ivm die accu werd dat uiteindelijk duurder dus niet gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2021 12:29

Ja, naast dat er door corona meer vraag is naar fietsen zijn er okk leveringsproblemen op grondstoffen (metaal, hout enz) en niet alleen op chips en zo…. en dat werkt door in heel veel markten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2021 12:27

-

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 08 nov 2021 13:34

Heb ik mazzel gehad...
Augustus een nieuwe auto naar wens (was op voorraad).
En vorige week nieuwe elektrische fiets naar wens (was op voorraad)

Beiden binnen een week in bezit.
Kan weer vooruit de komende 5 jaar (:)8 \:D/ [:]8 [:)8
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 nov 2021 10:00

-

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 13 nov 2021 11:02

StillAwake schreef:Als je inderdaad zaken uit voorraad haalt is het chiptekort niet relevant.
Maar als je elektrisch wilt gaan autorijden zijn die voorraden er niet of nauwelijks, en zit je wél aan die levertijden vast...
Fietsen: ik koop voor de kinderen altijd tweedehands fietsen (ze zijn toch met een paar jaar te klein.
En ook met tweedehands loop je niet tegen deze problematiek aan.

Klopt, mbt de auto hadden we onze plannen bijgesteld.
(Geen zin in wachten) :mrgreen:
Fiets die ik voor ogen was was ook nog op voorraad.
Nieuw met 5 jaar garantie onderhoud pakket.
Heb ik winst mee gemaakt met vorige fiets waarvan accu kaduk ging....kreeg gratis splinternieuwe
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 jan 2022 19:11

Als het dan toch over auto's gaat. Mijn koplamp blijft uit, maar als ik tip op glas geef springt hij aan. Wat kan het zijn? Lamp stuk of iets met bedrading?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2022 21:03

johannes1 schreef:Als het dan toch over auto's gaat. Mijn koplamp blijft uit, maar als ik tip op glas geef springt hij aan. Wat kan het zijn? Lamp stuk of iets met bedrading?

Hmm ik ben geen expert maar volgens mij kan de lamp dan lastig stuk zijn. Dan doet hij het gewoon niet. Een gloeilamp die aan kan is niet stuk. Klinkt alsof er iets slecht contact maakt tussen de lamp en armatuur of zo? Kan zijn dat dat wel op de lamp aan de kant van de aansluiting zit. En dat tikje op de kap zorgt dat het contact weer wat hersteld is. Maar dan zou hij tijdens het rijden wel weer uit kunnen gaan. En zou hij als hij het eenmaal doet en je zonder te rijden de lampen uit doet en weer aan, het ook moeten blijven doen. Als dat niet zo is zit het misschien toch in de lamp en zou ik eens een nieuwe proberen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 30 jan 2022 13:42

johannes1 schreef:Als het dan toch over auto's gaat. Mijn koplamp blijft uit, maar als ik tip op glas geef springt hij aan. Wat kan het zijn? Lamp stuk of iets met bedrading?

Gloeidraad je in de lamp gebroken. Door de tik op het glas maakt die weer contact, maar waarschijnlijk bij de volgende drempel is het effect al weer weg. Gewoon nieuw lampje in doen (of laten doen) groet van een monteur

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jan 2022 17:02

Heb het lampje vervangen. Je ziet dat het draadje vervormd is in vergelijking met het nieuwe lampje. Dus denk dat het hier in zat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 feb 2025 20:12

Lang geleden maar misschien dat hier iemand zit met dé tip.

Ik zoek een auto met het liefst 5 zitplaatsen en een achterklep met lage tildrempel voor de hond. Nu springt ze in mijn leaf maar eigenlijk is dat gewoon te hoog (en met d'r 45 kilo echt te zwaar om te tillen). Ik heb geen zin in een trap (hebben we voor de grote auto ook maar vind ik echt omslachtig) daarnaast wordt de auto ook echt vies, wat ik toch een beetje jammer vind.

Nu ik regelmatig ga speuren en trainen moet ik eigenlijk bijna iedere dag met de auto weg, dat springen is gewoon niet goed.

Ik dacht aan een Peugeot partner maar eerlijk gezegd vond ik die auto's best nog hoog.

De Toyota yaris verso of de Fiat qubo zijn net iets lager.

Mijn budget is laag (het is tenslotte een honden auto en hij wordt flink vies, ik zit onder de modder (nouja m'n laarzen) na een trail en de hond ook) mag dus gerust een ouder model zijn en lelijk. Het is echt puur voor het praktische.

Ik wil haar niet op de achterbank, dus ze moet echt in de achterbak passen. Dit omdat er soms ook kinderen mee gaan, vandaar ook m'n voorkeur voor een 5 persoons ipv 2 zitter.

Moet benzine zijn en liefst gewoon niet te duur in wegenbelasting (yaris verso is tot nu toe de goedkoopste maar lastig te verkrijgen)

Iemand nog ideeën voor een model?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2025 13:43

lammetje schreef:Lang geleden maar misschien dat hier iemand zit met dé tip.

Ik zoek een auto met het liefst 5 zitplaatsen en een achterklep met lage tildrempel voor de hond. Nu springt ze in mijn leaf maar eigenlijk is dat gewoon te hoog (en met d'r 45 kilo echt te zwaar om te tillen). Ik heb geen zin in een trap (hebben we voor de grote auto ook maar vind ik echt omslachtig) daarnaast wordt de auto ook echt vies, wat ik toch een beetje jammer vind.

Nu ik regelmatig ga speuren en trainen moet ik eigenlijk bijna iedere dag met de auto weg, dat springen is gewoon niet goed.

Ik dacht aan een Peugeot partner maar eerlijk gezegd vond ik die auto's best nog hoog.

De Toyota yaris verso of de Fiat qubo zijn net iets lager.

Mijn budget is laag (het is tenslotte een honden auto en hij wordt flink vies, ik zit onder de modder (nouja m'n laarzen) na een trail en de hond ook) mag dus gerust een ouder model zijn en lelijk. Het is echt puur voor het praktische.

Ik wil haar niet op de achterbank, dus ze moet echt in de achterbak passen. Dit omdat er soms ook kinderen mee gaan, vandaar ook m'n voorkeur voor een 5 persoons ipv 2 zitter.

Moet benzine zijn en liefst gewoon niet te duur in wegenbelasting (yaris verso is tot nu toe de goedkoopste maar lastig te verkrijgen)

Iemand nog ideeën voor een model?

Ik heb zelf een Skoda Fabia uit 2014, dat is zo ongeveer de kleinste station die er is, ik betaal 114 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Ik vind zelf een auto totaal onbelangrijk, als hij maar niet teveel kost, je van A naar B brengt. Ik heb geen hond maar wel twee kinderen dus mijn auto is ook geregeld wat vies :-D

Als je een no-nonsense auto zoekt zonder een heleboel toeters en bellen die het gewoon doet en waar je weinig kosten aan hebt zou ik daar naar kijken. Die van ons is dealer-onderhouden en als ik kijk wat ik jaarlijks kwijt ben is dat heel erg weinig. Als ik dat vergelijk met onze vorige auto (Honda) scheelt dat enorm veel. Enige minpuntje is dat hij iets smaller is dan bijvoorbeeld een Verso, met kinderstoeltjes of grote tieners is het misschien geen relaxte vijfzitter maar een vierzitter. Maar als je een goedkope vooral praktische auto zoekt zou ik zeker naar een Skoda kijken en ik denk dat Fabia II dan wel een goede optie kan zijn. Het is een station die lichter is dan bijvoorbeeld een Yaris en een Qubo.

Afbeelding

Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2025 22:00

De tildrempel van een skoda is over de 60 cm. Dat heb ik nu ook, dat is eigenlijk te hoog om de hond regelmatig in te laten springen.
Vandaag met de trap weggeweest maar eerlijk gezegd wordt ik daar ook niet echt blij van. Dus liefst een tildrempel van maximaal 55 cm. Dat is echt laag voor een normale auto.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2025 00:44

lammetje schreef:De tildrempel van een skoda is over de 60 cm. Dat heb ik nu ook, dat is eigenlijk te hoog om de hond regelmatig in te laten springen.
Vandaag met de trap weggeweest maar eerlijk gezegd wordt ik daar ook niet echt blij van. Dus liefst een tildrempel van maximaal 55 cm. Dat is echt laag voor een normale auto.

Oke met tildrempels heb ik geen ervaring. Volgens mij is de achterbak van een Skoda niet hoog. Mij zus en zwager hebben een Octavia en een chebo van een kilo of 35 en dat gaat prima. Maar goed, dag verschilt vast ook per soort hond, die van jou is 10 kg zwaarder en springt misschien niet zo goed?

https://www.autoweek.nl/forum/threads/a ... hond.4136/

Terug naar “Algemene Zaken”