StillAwake schreef:Ik heb een stuk grond met een oud huis gekocht in Norheimsund.
Norheimsund ligt aan het Hardangerfjord, en is vooral bekend vanwege de waterval Steinsdalsfossen (drie kwartier wandelen vanaf ons aanstaand huis).
De laatste details zijn nog niet ingevuld, maar dat betreft feitelijk alleen de datum van overdracht.
Het ligt direct aan het water, komt helemaal goed!!
Het was het huis van een oud-collega uit mijn Stavanger tijd.
Toen ik in de kerstperiode daar was liet ik bij die collega vallen dat we emigratie overwogen, en naar een huis gingen kijken.
We waren net terug in Nederland toen hij belde dat hij besloten had om zijn huis te verkopen, en of het niks voor ons was...
Ging ineens heel erg snel...
Maar wel heel blij mee!
In het dorp (daar noemen ze het een stad) zijn de meest basale voorzieningen aanwezig, qua kerk, school, winkels en dergelijke.
Wel krijgen de kinderen Noors-talig onderwijs (Nynorsk), dus dat wordt even wennen.
Mijn vrouw gaat daar een baan zoeken...
Heerlijk, ik ben wel een beetje jaloers nu. Maar dan zit je wel een eind van Stavanger af nog. Nooit daar geweest, Eidfjord en Vossevangen wel. En ik wil nog wel een keer naar Folgefonna toe.
Wat betreft het warmtepompverhaal: ik denk dat je het er ook wel uithaalt als je er korter woont, dan komt het gewoon in je woningwaarde terug.
Maar inderdaad, je moet het geld wel hebben liggen, en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft.
En inderdaad, als je geen spouwmuur hebt wordt het lastiger (al heeft een vriend van mij dat wél gedaan, steenwol tegen de muren en een gipsen voorzetwand), maar dan maak je je kamers wel kleiner.
Of het in de woningwaarde terugkomt is altijd maar de vraag volgens mij. Wij hebben (huis van 1928) overigens wel een spouw, niet heel breed maar breed genoeg. Zit sinds maandag glaswol in, bevalt goed want los van verbruik minder kou langs de muur en we zitten met de bank tegen de buitenmuur (hoekhuis) aan. En het dempt ook nog een beetje het geluid, dat is ivm een weg vlakbij wel een fijne bijkomstigheid. En sinds dinsdag zit er ook isolatie tegen de vloer. Maar de cv is net 3 jaar oud, de badkamer is net vervangen plus nog wat andere dingen dus de warmtepomp moet nog maar ff wachten denk ik.