Heeft God berouw?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Heeft God berouw?

Berichtdoor surfer » 01 apr 2004 15:49

kan God nu wel of geen berouw hebben?

De eerste keer dat God en berouw met elkaar in verband worden gebracht, is in Genesis 6: 6

Toen berouwde het de HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

wat herhaald wordt in Gen. 6: 7:

Genesis 6 7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, die Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Vervolgens:

Exodus 32: 14 Toen berouwde het den HEERE over het kwaad, hetwelk Hij gesproken had Zijn volk te zullen doen.

Maar dan:

Numeri 23: 19 God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?

Echter, vervolgens:

Deuteronomium 32 36 Want de HEERE zal aan Zijn volk recht doen, en het zal Hem over Zijn knechten berouwen; want Hij zal zien, dat de hand is weggegaan, en de beslotene en verlatene niets is.

Richteren 2 18 En wanneer de HEERE hun richteren verwekte, zo was de HEERE met den richter, en verloste hen uit de hand hunner vijanden, al de dagen des richters; want het berouwde den HEERE, huns zuchtens halve vanwege degenen, die hen drongen en die hen drukten.

1 samuel 15 11 Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en Mijn woorden niet bevestigd heeft. Toen ontstak Samuel, en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

maar slechts 18 verzen later:

samuel 15 29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israel is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem [iets] berouwen zou.

Dan weer:

1 samuel 15 35 En Samuel zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuel leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israel gemaakt had.

2 samuel 24 16 Toen nu de engel zijn hand uitstrekte over Jeruzalem, om haar te verderven, berouwde het den HEERE over dat kwaad, en Hij zeide tot den engel, die het verderf onder het volk maakte: Het is genoeg, trek uw hand nu af. De engel des HEEREN nu was bij den dorsvloer van Arauna, den Jebusiet.

1 Kronieken 21 15 En God zond een engel naar Jeruzalem, om die te verderven; en als hij haar verdierf, zag het de HEERE, en het berouwde Hem over dat kwaad; en Hij zeide tot den verdervenden engel: Het is genoeg, trek nu uw hand af. De engel des HEEREN nu stond bij den dorsvloer van Ornan, den Jebusiet.

volgens de psalmdichter kan God wél berouw hebben:

Psalmen 106 45 En Hij dacht tot hun beste aan Zijn verbond, en het berouwde Hem naar de veelheid Zijner goedertierenheden.

Of toch niet?

Psalmen 110 4 De HEERE heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.

Of...?

Psalmen 135 14 Want de HEERE zal Zijn volk richten, en het zal Hem berouwen over Zijn knechten.

Etc.

Wat is het nu?

Mijn conclusie: een duidelijk voorbeeld dat in de bijbel door mensen over God geschreven wordt. Mensen met verschillende visies.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 01 apr 2004 15:52

Beetje grillig, inderdaad. Ik denk niet dat een God iets kan berouwen, omdat Hij sowieso nooit de 'aanstichter' is. Hier is Hij ietwat menselijk beschreven, en ik denk dus ook niet dat het over God gaat.

Maar je zult zo wel een verklaring krijgen, die deze schijnbare tegenstrijdigheid zou oplossen. Daar is men onderhand vrij goed in geworden.
If you want world peace, fight for justice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 16:02

Ik denk dat je het beter zo kan zeggen: God is niet de schuldige maar heeft het recht om te straffen...

Maar God is niet alleen rechtvaardigheid, Hij is ook liefde. Maar rechtvaardigheid en liefde lijken tegenover elkaar te staan.

Stel, een kind scheld zijn vader uit. De vader wordt boos en geeft straf, stuurt hem naar de gang... daar begint het kind te huilen.... Na een poos kan de vader het huilen niet meer aanhoren en hij denkt: Ik haal hem weer uit de gang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2004 16:06

zomaar ff een gedachte hoor:

God maakt een mens met een vrije wil, we hadden kunnen kiezen voor God maar we kozen voor God. Daarna gerouwde het God dat hij de mens gemaakt had, (ik denk dat dat op het moment was waarneer wij kozen voor het kwade). Waarom had God daar berouw van? Ik denk omdat Hij ons gemaakt had met een vrije wil, en dat hij hoopte dat wij zouden kiezen voor Hem. Maar wij kozen verkeert. (nu kom je denk ik in de knoei met de alwetendheid) Wist God dat wij verkeert zouden kiezen, of was dat voor Hem iets wat Hij niet wou weten maar vanzelf zou zien.

Zo kan je denk ik alles zien, God wil niet dat wij verloren gaan. Maar legt de verantwoordelijkheid neer bij ons. God wil niet dat wij iets verkeert doen en legt die verantwoordelijkheid neer bij Ons. Zodra wij iets verkeert doen dan berouwt het God.

phoe.. volgens mij klopt het niet helemaal maar ja
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 20:19

God zei dat het Hem berouwde...dat is menselijk uitgedrukt volgens mij... hoe zouden wij het anders kunnen bevatten?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2004 21:31

Ik denk inderdaad dat je er rekening mee moet houden dat sommige dingen mensvormig - anthropomorfistisch noemen ze dat ook wel met een grieks woord - worden uitgedrukt. Dan wordt er dus metaforisch gesproken. Datgene wat gezegd wordt bestaat dan niet werkelijk, maar is een beeld om het voor mensen volgbaar te maken.
Zo verklaren de kanttekenaren Openbaring 3:5 ook als mensvormig spreken, dat schrappen uit het boek des Levens.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 apr 2004 09:27

Ik denk inderdaad dat je er rekening mee moet houden dat sommige dingen mensvormig - anthropomorfistisch noemen ze dat ook wel met een grieks woord - worden uitgedrukt. Dan wordt er dus metaforisch gesproken. Datgene wat gezegd wordt bestaat dan niet werkelijk, maar is een beeld om het voor mensen volgbaar te maken.

Toch is het link, om meteen alle teksten zo weg te beredeneren!! Ik zal er liever voor kiezen om het zo te laten staan, zoals de Bijbel het gewoon zegt!
Ik zie heel veel voorbeelden (zie alleen al de vele aangehaalde teksten, lees ze nu eens echt goed!) dat God een relationeel Wezen is en reageert en antwoord op het gebed. En dat maakt nu dus het verschil van hoe we God zien: Ik zie in de Bijbel niet dat God een statisch God die alles bepaald en vastlegd dat het zo moet gebeuren, ongeacht reageren of gebed van Zijn kinderen. Ik zie dat voorzienigheid vaakt iets is dat God het voorziet. Dat is wat anders dat God in alles dingen[i] (deterministisch gesproken) voorziet[/i].

Hij hoort en reageert op de gebeden van mensen die hem werkelijk zoeken. Denk aan Mozes, denkt aan Hizkia, denk aan het volk van Ninevé, enz. , enz. Dan kan God zijn koers, die Hij heeft ingezet weldegelijk veranderen!! Wie dat ontkent, ontkent de vele vele passages in de Bijbel die daar over handelen.

Maar nu wat anders: Het wezen van God verandert nooit! Hij is stabiel. Hij is en blijft rechtvaardig en liefde. Er is, zoals de Bijbel zegt, bij God geen zweem van ommekeer. . Het is niet zo, dat als God op een bepaald moment, 'zijn dag niet heeft', dat Hij wat doet aan de zwaartekracht, of even geen zuurstof geeft. Of erger: Zijn volk vergeet! Nee, Hij blijft wie Hij is. Een God die de wereld lief heeft en Zijn hart gaat naar een ieder uit, die Hem ernstig zoekt!: "Want de ogen des Heren doorlopen de ganse aarde, op krachtig bij te staan, hen wier hart volkomen naar Hem uigaat". Daarin is hij onveranderlijk!

Zo verklaren de kanttekenaren Openbaring 3:5 ook als mensvormig spreken, dat schrappen uit het boek des Levens.

Das fijn voor de kanttekenaren, maar volgens mij komen deze teksten gewoon niet uit, in hun systematische theologie van een God die alles gepredestineerd heeft en als gedetermineerd heeft vast gelegd. Dus moeten we het maar anders lezen. Ik ken die "grapjes" van de kanttekenaren: alle is allerlei, wereld is uitverkoren wereld, Israel is de kerk, en als God reageert op gebed "is het menselijk gesproken" en ga zo maar door. Het staat er zoals het er staat, laat dus af!

Shalom

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 apr 2004 09:59

ikdenk dat Hij niet zozeer berouw heeft over Zijn daden, maar wel berouw heeft over de keuzes die wij maken.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 10:11

Nee, God is niet statisch... Mozes bad tot God waardoor Hij van mening veranderde... Wat zou bidden voor zin hebben als God alles al heeft uitgestippeld? Nee blijkbaar kan ons gebed invloed hebben op wat God doet en geeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 11:48

Ons gebed kan invloed hebben op wat God doet. Maar dan moet je wel zien dat God dit allemaal al lang besloten had.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2004 12:59

Het Weermannetje schreef:Ons gebed kan invloed hebben op wat God doet. Maar dan moet je wel zien dat God dit allemaal al lang besloten had.

besloten? ehhh... God weet precies hoe jou leven verder gaat verlopen. En hij laat dat toe, als je vertrouwt op God zal je leven de goede kant uit gaan. Wij kunnen dus invloed uitoefenen, maar God weet al precies hoe ons leven verder gaat verlopen, omdat God alwetend is.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 apr 2004 13:10

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Ons gebed kan invloed hebben op wat God doet. Maar dan moet je wel zien dat God dit allemaal al lang besloten had.

besloten? ehhh... God weet precies hoe jou leven verder gaat verlopen. En hij laat dat toe, als je vertrouwt op God zal je leven de goede kant uit gaan. Wij kunnen dus invloed uitoefenen, maar God weet al precies hoe ons leven verder gaat verlopen, omdat God alwetend is.
Is deze uitspraak net zo "bijbels onderbouwd" als de uitspraak dat God geen spijt van dingen kan hebben?

Ik bedoel: ik heb geen moeite met de gedachte dat God "nooit berouw kan hebben", of dat God "wel berouw kan hebben", maar als de ene keer 'nooit' wordt gezegd, en de andere keer blijkt dat het wel kan, dat gaat te ver. Dat is inconsistent gedrag.

Of, beter gezegd, een inconsistente beschrijving van het veronderstelde gedrag van God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2004 13:33

surfer schreef:
hijwel schreef:

Is deze uitspraak net zo "bijbels onderbouwd" als de uitspraak dat God geen spijt van dingen kan hebben?

Ik bedoel: ik heb geen moeite met de gedachte dat God "nooit berouw kan hebben", of dat God "wel berouw kan hebben", maar als de ene keer 'nooit' wordt gezegd, en de andere keer blijkt dat het wel kan, dat gaat te ver. Dat is inconsistent gedrag.

Of, beter gezegd, een inconsistente beschrijving van het veronderstelde gedrag van God.

Ik denk dat mijn reactie wel bijbels onderbouwt is, God laat dingen toen. Zonder de wil van de hemelse Vader zal er geen haar van mijn hoofd vallen. Ook is God alweetend (Heer, U doorgrondt en kent mij). Verder laat God ons elke keer weer kiesen tussen goed en kwaat. Verder als je op God vertrouwt zal je de goede kant uitlopen (al ging ik door een dal des schaduws des doods ik zal geen kwaat vrezen want U bent bij mij)
(Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken)

Ik zie ff niet wat je reactie verder met die van mij te maken heeft. Ik wil wel weten of God nou echt berouw heeft, God heeft het neergezet in zijn Woord. Hij zegt het tegen ons, dus moeten en mogen wij over zijn woorde nadenken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 13:34

Wat had God allang besloten? Dat wij zouden gaan bidden? Of dat Hij Zich daardoor zou laten beinvloeden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 14:15

Ik denk het tweede... dat als mensen gaan bidden, God naar ze luistert. God heeft niet besloten dat je al zou bidden... Als Gods besluit al vast zou staan zou je gebed ook geen invloed hebben. Dan zou het zoiets zijn als: Zo nou laat ik de mens ff bidden zodat ik berouw kan hebben.

Als de mensen nou eens niet hadden gebeden?

Of denk je dat God liegt als Hij tegen Abraham zegt: Als er 50 gelovigen in Sodom en Gomorra wonen zal ik de stad om hun niet vernietigen... Terwijl Hij later het zelfde zegt als er maar 10 gelovigen zouden zijn?

Terug naar “Archief”