Burgemeester Staphorst wil niet oproepen tot vaccineren
Het aantal positieve coronatests loopt sinds begin deze maand hard op in de gemeente Staphorst. Bij het RIVM werden tot 10.00 uur vanochtend 43 nieuwe positieve tests gemeld. Eind september was het aantal positieve coronatests per dag in de gemeente nog slechts een handjevol.
Burgemeester Jan ten Kate van Staphorst maakt zich zorgen over zieke inwoners en roept de bevolking op samen de besmettingen terug te dringen. Zo zouden Staphorsters anderhalve meter afstand moeten houden en zich moeten laten testen. Toch wil de burgemeester inwoners niet oproepen om zich te laten vaccineren, zegt hij tegen RTV Oost.
"Ik ben niet van pertinente dingen, niet van de uitersten. Ik denk dat we elkaar vinden in het midden - zeker in Staphorst. Natuurlijk is het zo dat vaccineren enorm helpt om deze pandemie de kop in te drukken. Maar er zijn mensen die daar niet voor kiezen en daar heb ik respect voor. Ik hoop dat mensen elke dag goed hun eigen afweging maken", aldus Ten Kate.
Vaccinatie is niet verplicht. Niet vaccineren heeft wel gevolgen voor het virus. Gevolg: de burgermeerster roept de mensen op zich te testen en weer afstand te gaan houden. Niet om die mensen te dwingen om zich te laten vaccineren of om hun leven zuur te maken maar simpelweg omdat het virus door de lage vaccinatiegraad te makkelijk om zich heen kan grijpen. Het maakt duidelijk dat, ondanks dat men dat niet zou willen, de keuzes die je hierin maakt wel gevolgen heeft voor wat het virus doet. Veel mensen hebben het over vrije keuze wat je met je lichaam doet maar bedoelen dan dat hun keuze geen gevolgen mag hebben of geen andere gevolgen dan wanneer een andere keuze wordt gemaakt. Maar de praktijk van het virus is dat dat wel gebeurt.