De groep 60- kent gedurende de hele coronacrisis al heel weinig ziekenhuisopnamen. Dit is een virus dat vooral ouderen en zwakkeren treft. Dus wat dat betreft is er helemaal niets nieuws onder de zon. De risicofactoren om corona te krijgen zijn al lang en breed bekend: ouder, obesitas, andere kwalen. Heb je dat allemaal, dan ben je oerdom als je geen vaccin neemt. Heb je dat allemaal niet, dan zul je over het algemeen niet heel veel last van het virus hebben, uitzonderingen daargelaten. Dus een gezonde jongere van 18 onverantwoordelijk vinden omdat hij/zij zich niet laat vaccineren, terwijl hij/zij een compleet verwaarloosbare kans heeft om in het ziekenhuis te komen, gaat wat ver. Bij een 81 jarige met een BMI van 30 is dat echt weer wat anders.StillAwake schreef:Conclusie: ik ga met je mee dat de vaccinatiegraad bij de ziekenhuisopnames in het RIVM rapport over een niet representatieve periode gekozen is, maar er is in de grafieken nergens een trendbreuk te vinden (afgezien van het gegeven dat, getuige pagina 5, deels gevaccineerden relatief hoog scoren op de deltavariant).
Je vergelijking met Israel is wel een grappige. Het vreemde daar is namelijk dat de vaccinatiegraad op de IC's orde gelijk is aan de vaccinatiegraad op straat (wat best zorgelijk is), maar dat de leeftijdsverdeling op de IC's heel scheef is. En juist de groep 60- (waar de vaccinatiegraad hoger is) nauwelijks ziekenhuis opnamen kent.
En dan zijn er natuurlijk mensen die zeggen: "ja, maar een jongere kan ook erg ziek worden en zelfs overlijden." Ja, 1 op de paar honderdduizend inderdaad. Maar dat is statistisch niet relevant en zou geen aanleiding moeten geven voor maatregelen.
Dat is inderdaad onverkoopbaar voor de mensen die in een risicogroep vallen. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat die groep erg groot is. Bovendien is het niet waarschijnlijk dat je met 85% vaccinatie grotere problemen zou hebben dan vorig jaar, toen niemand nog gevaccineerd was. Als dat zo zou zijn, werken de vaccins niet. Maar we hebben vastgesteld dat ze grotendeels wel werken.StillAwake schreef:Blijft mijn stelling staan dat de Nederlandse situatie (met eveneens een Deltavariant die om zich heen slaat) momenteel duidt op een groter aantal ongevaccineerden op de IC's.
En mochten we in het najaar toch weer een nieuwe golf in draaien (wat ik neit heel onwaarschijnlijk acht), bestaat de kans dat de IC's toch weer overvol raken. En mocht het dan zo zijn dat er niet-noodzakelijke zorg moet worden uitgesteld is dat in mijn optiek onverkoopbaar.
Ik reageerde op het betoog van StillAwake dat erop neerkwam dat als de zorg moet worden afgeschaald door corona, dat dat dan door ongevaccineerden komt. Daar bracht ik tegenin dat het een stukje genuanceerder ligt. Als je dat vol blijft houden, dan worden ongevaccineerden inderdaad als zondebok gezien: "zijn er maatregelen nodig, dan komt dat door ongevaccineerden. Mag je niet naar de bioscoop: dan komt dat door ongevaccineerden". Enzovoorts.Marnix schreef:Het gaat helemaal niet om zondebokken. Jammer dat dat er zo snel bij wordt gehaald want daarmee creëer je ook gelijk een slachtoffer / slachtofferrol. Terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
Ik zie bovendien in het buitenland retoriek (Biden, Trudeau, Australische politici) en maatregelen die heel erg dwangmatig richting verplichte vaccinatie gaan. Biden en Trudeau krijgen het zelfs voor elkaar om te verkondigen dat "gevaccineerden beschermd moeten worden tegen ongevaccineerden". Mijn vraag is dan: "hoe dan? Gevaccineerden zijn toch beschermd tegen ernstige ziekte door het vaccin?" En dan zegt Biden er ook nog dreigend bij richting ongevaccineerden: "We zijn geduldig geweest, maar ons geduld raakt op en jullie weigering heeft ons allen veel gekost.". Totaal onlogische retoriek, maar wel gevaarlijke en totalitaire retoriek.
Verplichte vaccinatie en uitsluiting van mensen die dat niet doen: dat staat op zeer gespannen voet met westerse waarden. We zijn blijkbaar bereid om voor een virus dat endemisch aan het worden is, misschien wel blijvend onze kernwaarden op te geven. Dat vind ik ernstig.
Dat geeft aan dat het percentage gevaccineerden die opgenomen worden toeneemt. Dat is het effect van de deltavariant blijkbaar. Bovendien vermoed ik dat de effectiviteit van de vaccins met de tijd afneemt.Marnix schreef:Wat de percentages betreft, er zijn veel meer cijfers bekend dan die jij noemt. Bij een steekproef bij ziekenhuizen in juli (patiënten die in een bepaalde week waren opgenomen) was het 74 procent van 370 patiënten die niet gevaccineerd waren. Deze week: 10 van de 27 patiënten in ziekenhuizen van Belgisch Limburg volledig gevaccineerd.