Marnix schreef:Ik had het over testen bij klachten dus dan test je 1x in een jaar. Zo erg is het niet hoor.
Daar heb jij het over, maar daar heeft de overheid het momenteel niet over. Die wil in ruil voor afschaffen van de 1,5 meter regel testen voor toegang veel breder uitrollen. Dus niet alleen bij klachten, maar ook testen voor bijv. horeca, sportgelegenheden, bioscopen en dergelijke. Dus om op een terrasje te zitten, terwijl je je kiplekker voelt, moet je straks 7,50 voor een test neerleggen om een colaatje te drinken. Ik vind daar wat van: dat is buitenproportioneel.
Marnix schreef:Je hebt een vrije keuze maar keuzes hebben wel consequenties.
Dat keuzes consequenties hebben, is een open deur. Dat keuzes
deze consequenties moeten hebben, dat is natuurlijk de grote vraag. Is het proportioneel, is het (wetenschappelijk) verantwoord, discrimineer je er geen mensen mee, krijg je er geen tweedeling in de maatschappij mee enzovoorts.
Deze ziekenhuisdirecteur ziet bijvoorbeeld niets in het opdelen van ziekenhuispersoneel op basis van vaccinatiestatus: "het wetenschappelijke fundament ervoor is er niet".
Wat voor personeel in ziekenhuizen geldt, geldt nog in veel sterkere mate natuurlijk voor mensen die niets met de zorg te maken hebben. Daar hoeft al helemaal geen onderscheid in gemaakt te worden: dus geen testen voor toegang en geen verplicht coronapaspoort.
Ook van belang is zijn opmerking dat een vaccinatie een recht is en geen plicht. Met je opmerking dat de keuze om niet te vaccineren consequenties heeft, suggereer je op zijn minst dat er wel degelijk een element van verplichting aan zit, al was het alleen maar een morele plicht. De enige consequentie die er aan iemands keuze zou moeten zitten, is dat zo iemand daar de gezondheidsconsequenties van moet aanvaarden. Dat is op zich al ernstig genoeg en het is niet nodig om daar nog andere consequenties aan vast te plakken om zo iemand op andere gedachten te brengen.
Marnix schreef:Tenzij deze bijzondere situatie een ruime meerderheid van de tweede / eerste kamer overtuigt dat er een aanpassing in de geondwet moet komen.
Die tweederde meerderheid is er niet. Maar in Nederland vinden we daar wel wat op: we voeren een gewone wet in en doen vervolgens of onze neus bloedt. We hebben immers geen constitutioneel hof dat wetten aan de grondwet toetst. Daardoor worden burgers gedwongen om uiteindelijk naar het Europese hof te stappen, iets wat maar weinigen kunnen betalen natuurlijk.
Marnix schreef:Ik vind drang niet niet zo onwenselijk als het overoverovergrote deel van alle experts op het gebied van zorg, virussen en pandemie aangeven dat het wel heel verstandig is om iets te doen. Ik vind grote teksten op pakjes sigaretten bijvoorbeeld ook niet verkeerd, ook als zou je het kunnen zien als drang om mensen te laten stoppen, terwijl dat toch hun vrije keuze is…
Het invoeren van een coronapaspoort of testen voor toegang gaat verder dan een tekst op een pakje, een reclamespotje op tv of een billboardadvertentie. We hebben het hier over fysieke barrieres om ergens naartoe te kunnen. Nu wordt er steeds bijgezegd dat het maar tijdelijk is, maar een beetje nadenken leert me dat het (demissionaire!!) kabinet geen coronapaspoort op 20 september breed uit gaat rollen om dat vervolgens op 1 november weer los te laten (zoals werd aangekondigd). Dat is hoogst ongeloofwaardig. Het meest logische is dat men in oktober tot de conclusie komt dat de besmettingen weer oplopen (ja, duh, het is er dan ook weer het seizoen voor) en dat we dan tot mei/juni weer in de maatregelen zitten. Vervolgens gaan we dan weer wat versoepelen in de zomer, om vervolgens weer in het najaar, nou ja..., je snapt mijn punt.

Marnix schreef:Drang klinkt heel negatief. Het is gewoon een sterk advies en dat is gestaafd op wat wereldwijd bijna iedere experts ook adviseert.
Als het bij een advies zou blijven, zou ik er helemaal geen punt van maken. Maar het blijft niet bij een advies.
Marnix schreef:Ik krijg steeds meer het idee dat je negatieve houding op zo ongeveer alle instanties die er zijn zorgt voor een soort vicieuze cirkel waarbij maatregelen buitenproportioneel zijn, het hier een soort China wordt waarbij je totaal geen privacy meer hebt en men alles van je bijhoudt en men de maatregelen vooral al dekmantel gebruikt want natuurlijk wil men daar nooit vanaf…. We zitten midden in de pandemie en die is nog niet onder controle en dus moet je zorgen dat de zorg niet overbelast raakt. Ik wil ook graag van alle maatregelen af maar het moet wel kunnen en dat kan nog niet. Dat heeft men (de mensen die erover gaan en de mensen die er verstand van hebben) wel door en je ziet in de westerse landen dan ook een vrij identiek beleid. Dat is geen groot complot van de wereldleiders of zo, dat is omdat er een pandemie is waardoor dat nodig is. En dan woon je hier nog redelijk goed vergeleken met een hoop andere landen.
Ik ben zo kritisch op de instanties omdat het een klassiek geval van government overreach is: om een bepaald probleem aan te pakken, gaat de overheid in de maatregelen haar boekje te buiten door maatregelen te nemen die niet meer proportioneel zijn, maar wel lange tijd aangehouden worden. Al een tijdje bepleit ik hier het ingrijpen van de overheid op dit punt terug te schalen en weer terug te keren naar wat een gezonde verhouding is tussen overheid en burgers, waarbij de burgers ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Dus voor de burgers: het is verstandig om een vaccinatie te laten zetten (dat mag de overheid natuurlijk uitdragen), maar als ze dat niet doen, zijn de gezondheidsconsequenties voor henzelf. De overheid hoeft daarbij niet over de schouder van de burgers mee te kijken of ze wel de goede beslissing nemen en als ze dat niet doen, die burgers aan sancties te onderwerpen. Want daar komt het invoeren van een coronapaspoort wel op neer. Dus de overheid kan ermee volstaan om adviezen te geven, vaccins en geneesmiddelen beschikbaar te stellen en budget voor de ziekenhuizen, maar daar houdt het wel mee op. Dat is een veel verstandiger aanpak dan een deel van je burgers tegen je in het harnas te jagen door ze het gevoel te geven dat ze iets moeten doen wat ze niet willen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)